mandag 15. april 2019

Hellig arbeid og NAV-helvete

For noen dager siden kom jeg over en kronikk med tittel Den evangelisk-lutherske lære ble skrevet ut av Grunnloven i 2012. Arbeidslinja er blitt offisiell religion av Sven Egil Omdal. I Dagens Næringsliv har Siv Sangholt, leder for fagforeningen Samfunnsviterne i Nav, et innlegg med tittel Når arbeidslinjen blir religion. Det ser ut til at stadig flere ser en sammenheng mellom tidens holdning til arbeid, og religion. Arbeidet er hellig, uansett hvor meningsløse arbeidsoppgavene er. Og det må være på heltid, selv om en renholder på deltid gjør mer nytte for seg enn en bullshitarbeider på fulltid, er hun å anse som en umoralsk snylter med dårlig samfunnsånd.

Vi må jobbe, og jobbe enda mer, hvis vi skal få råd til velferd, sies det. Men hva brukes nå disse velferdspengene til? NAV har 37 kommunikasjonsansatte, men bruker millioner på PR-byrå, kunne jeg lese for en stund siden. Her får vi vite at Nav har inngått en avtale på 12 millioner kroner med PR-byrået Try. Try skal blant annet bistå Nav med strategisk rådgivning i forbindelse med reklame- og medieplasseringstjenester. Mulig det er jeg som er i overkant enkel, men jeg klarer ikke helt å skjønne hva Nav skal med reklame. Jeg trodde reklame var noe man benyttet seg av dersom man hadde varer eller tjenester man ønsket å selge. Men Nav vil da vel ikke at flest mulig skal benytte seg av deres tjenester? Jeg trodde det var tvert imot. Betyr dette at vi snart får se reklameplakater med tekster som ER DU LEI AV Å SLITE OG SLAVE, BEGYNN Å NAVE! Lite sannsynlig, men det er antagelig bedre å fore reklamebyråer med store summer, enn å bruke pengene på syke og arbeidsledige, de må som kjent ha insentiver, noe som betyr minst mulig penger, for å komme seg i jobb.

En annen artikkel jeg har lest, har tittelen Bruker omstridt personlighetsanalyse for å veilede Nav-brukere. Den omstridte analysen kalles DISC, og omtales av psykologer som like nyttig som et horoskop. Likevel synes altså Nav det er helt greit å sende arbeidsledige på kurs i DISC. Hver gang jeg leser om diverse håpløse kurs Nav bruker penger på, lurer jeg på hvorfor i all verden de ikke heller kan bruke disse pengene på kurs hvor folk faktisk lærer noe nyttig.

Det kan være at reklamebyrået Try skal bistå Nav med avskrekkende reklame. Kanskje noe sånt som UANSETT OM DU ER ALDRI SÅ SYK OG SVAK, KOM DEG FOR HELVETE PÅ JOBB, FOR KOMMER DU TIL NAV, SKAL VI SØRGE FOR AT DU BLIR TOTALT VRAK. De pengene kan de i så fall spare seg, folk er redde nok for Nav som det er. Hos Fri Fagbevegelse forteller Nav-ansatte Tuva at de kjenner folk som bor ute, fordi de ikke orker å ha med Nav å gjøre. Her får vi også vite at Nav kutter ned på åpningstider, reduserer antall PC-er på kontoret, og tar bort sitteplasser. De fjerner skjemaer fra Nav, for at folk skal skrive dem ut hjemme. Samtidig som Nav-brukere skal ha minst mulig penger, forventes det at de har brukbart datautstyr hjemme. Det er ikke ofte jeg skriver ut noe nå for tiden, men når det skal gjøres, har det en lei tendens til å være en blekkpatron eller flere, som er tom for blekk. Da må jeg gå på butikken og kjøpe, før det blir noe utskrift. Bare en blekkpatron koster faktisk en del, for en lutfattig person kan det fort bli at valget står mellom ny patron eller mat den dagen. I verste fall ryker printer eller pc, hva skal folk gjøre da? Jeg går ut fra at Nav ikke bistår med penger til nytt datautstyr.

Det er litt merkelig, på den ene siden er det tilsynelatende unison enighet om at arbeid er utrolig morsomt og ekstremt sunt, på den annen side ser det ut til å være like unison enighet om at folk som står utenfor arbeidslivet, gjør det fordi de rett og slett ikke gidder å jobbe. Folket har altså ikke forstått hvor ubeskrivelig artig og sunt arbeid er, det til tross for at de i langt større grad enn politikerne, har reell arbeidserfaring.

Noe annet som slo meg, er at en stor del av politikerne jobber for påvirkningsbransjen når de ikke er i politikken. Kanskje politikere som ikke synger med i det unisone koret, ikke er like attraktive for PR-byråene? I hvert fall virker det ikke som de har særlig forståelse for den virkeligheten folk lever i. For vanlige arbeidstakere heter det seg at man må kunne forsvare lønna si, kan man si at politikere som ikke forstår, eller gidder å forstå, hvordan livet faktisk er der ute, forsvarer lønna si?


25 kommentarer:

  1. Hei, Nav har forlest seg på første Mosebok om å spise sitt brød i sitt ansikts sved. Det gjelder ikke for dem, men de sørger alltid for en plass på prekestolen der de kan dosere for menigheten, som ikke kan rømme ut av kirkerommet uten å miste livsoppholdet sitt.

    Det kreves ikke en gang at de skal være seriøse. Det er selvsagt respektløst å påtvinge folk personlighetstester av den typen. For øvrig har offentlig ansatte fortalt meg om en type "dugnadsdager" da de ble utsatt for tilsvarende ting - fordi arbeidsmiljøet var så dårlig. Jeg kan iallfall si at arbeidsmiljøet ikke ble noe bedre, mens helt useriøse konsulenter der ute lever av å presentere sånt møl for folk.

    I beste fall sitter begge parter og forakter hverandre gjensidig. Det er ikke noe rart. Møl er lett å gjenkjenne, uansett hvor du treffer på det.

    Nvh
    Borgeren

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er helt klart noe gammeltestamentlig over Navs holdning til sine brukere, med tukt og tvang skal arbeidsledighet og sykdom, eller latskap som det vel oppfattes som, fordrives.

      De idiotiske personlighetstestene er vel et resultat av alle bullshitjobbene som er for tiden. Å utforme slike tester må vel helt klart kalles bullshitarbeid.

      Slett
    2. Jeg googlet nettopp Disc. https://www.123test.com/disc-personality-test/

      Bare tull dette. "Folk sier jeg har en sterk personlighet." Ingen har sagt noe sånt til meg, så jeg aner ikke hva folk sier!

      Forresten er jeg usikker på hva "sterk personlighet" innebærer. Å tvinge igjennom viljen sin? Det kan vel ingen av oss sånn uten videre. Å vite hva jeg mener? Det gjør vel de fleste av oss som vi blir eldre.

      Slett
    3. Jeg prøvde en annen personlighetstest som visstnok også brukes i forbindelse med ansettelser. Der hadde du to alternativer på hvert spørsmål, stort sett var det ingen som passet. Det blir som det med sterk personlighet, jeg har heller aldri opplevd at noen har sagt jeg har "sterk personlighet", jeg har heller aldri opplevd det motsatte.

      Slett
  2. Jeg er mest opprørt over den måten Nav har klart å etablerere et jukse-arbeidsmarked, der de med aktivitetsplikten som skalkeskjul utstyrer arbeidsgivere med gratis arbeidskraft.

    En bekjent av meg som ble oppsagt fra Boots fordi hun ikke klarte å stå opp hele arbeidsdagen, meldte seg som arbeidsledig hos Nav. For å få dagpenger og siden AAP må hun ut i "arbeidsutprøving", som om hun aldri har vært i arbeid.

    Fjollefirmaet som tjener fett på å herse med folk på Navs vegne og Navs regning (og etter egne tall ikke klarer å skaffe mer enn 15 % av de henviste noen ansettelse), sendte henne først på en kontorjobb som passet bra. Men de kunne jo ikke si seg ferdige med henne, de skal jo tjene penger på folk! Så hun ble i neste omgang anvist en jobb som renholder, uten hensyn til utdanning eller helse, eller at hun ikke en gang greier å vaske sine egne gulv.

    Men andres gulv skulle hun altså vaske - på hel dag. Legen skrev sykmelding, men det var jo også en utgift hun egentlig ikke har råd til.

    For arbeidsledige blir det helt håpløst å komme tilbake i arbeid, så lenge arbeidsgiverne kan slippe å betale lønn ved å hente inn arbeidskraft på stønad fra Nav. Med færre og færre butikkjobber blir det vel slik at de få butikkjobbene som finnes, vil bli utført av ulønnet personale som er sendt ut på tvang for å få utbetalt livsopphold fra Nav...

    SvarSlett
    Svar
    1. Slike historier som dette begynner det å bli uhyggelig mange av. Som jeg vel var inne på her på bloggen for lenge siden, dette er en gavepakke til brutale arbeidsgivere. Stadig flere får helt gratis arbeidskraft, og dessuten er det med på å disiplinere arbeidsfolk utenfor Nav-systemet til å godta fullstendig forferdelige forhold, fordi alternativet er å havne hos Nav, og det er enda verre.

      Slett
    2. Innad i Nav står det heller ikke bra til. I Bergen barket to av lederne sammen. En avdelingssjef ble innkalt til sjefen, og endte opp med å bli så amper at andre Nav-ansatte vurderte å tilkalle politi. Saken havnet i retten, og man kan jo tenke seg stemningen på det kontoret mens kolleger gikk og ventet på å skulle vitne mot denne hissigproppen.

      https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/7w6bK/Da-det-ble-ampert-mellom-to-Nav-sjefer_-vurderte-Nav-a-tilkalle-politiet?r=3

      Rettskraftig dom foreligger i Bergen tingrett og ligger frem til gjennomsyn. Hissigproppen er også på Facebook. Jeg husker ham fra våren 2000, da jeg gikk på et kurs han hadde arrangert, og han ringte privat til de tillitsvalgte i klassen, truet og sjikanerte dem. Det er all grunn til å bekymre seg over at Nav fremdeles lar ham holde på - attpåtil med en dom på seg. Men du kan bli venner med ham på Facebook... https://nb-no.facebook.com/kenneth.sagevik

      Slett
    3. Det er absolutt bekymringsfullt at en person får fortsette i jobben sin etter noe slikt. Det skulle være et krav at alle som jobber i Nav skulle ha plettfritt rulleblad. Det burde også være strenge krav til oppførsel, dårlig oppførsel skulle være grunn til oppsigelse.

      Dette minner meg også om en sak på Lørenskog for mange år siden, det var like før nav-reformen. Da kunne man daglig lese i lokalavisen om de ansatte på sosialkontoret, som ikke fungerte i det hele tatt. Etter hva jeg husker var de i full krig med hverandre, og behandlingen var brukerne var heller tvilsom. Det hele endte med at de måtte omplasseres til jobber andre steder i kommunen, noe som kostet Lørenskog kommune store summer. Jeg mener at samtlige burde fått sparken, hadde det vært snakk om et lite, privat firma der ansatte hadde oppført seg tilsvarende, hadde det gått konkurs.

      Slett
    4. Hei, jeg tror det var denne saken. Og ledelsen hadde "ikke tenkt å endre kursen". Det høres jo lovende ut... Jeg antar det er en sånn ledelse som passer som hånd i hanske i Nav dessverre.

      https://www.rb.no/lokale-nyheter/konfliktene-ved-sosialkontoret/s/1-95-1591217

      Mvh
      Borgeren

      Slett
    5. Det var nok den saken, ja. Tror forresten ikke det bare var ledelsen som problemet. Ikke lenge etter at denne saken hadde gått som en føljetong i Romerikes Blad, hørte jeg om en tilsvarende sak et annet sted på Østlandet.

      Slett
    6. Nav er en FUSJON. I privat sektor er fusjoner/sammenslåinger noe som foretas for å bli større, altså VEKST.

      I offentlig sektor har en ikke skjønt dette, og bruker fusjoner med henblikk på EFFEKTIVISERING. Men vekst fremmer ikke effektivisering, det er aldri påvist noen sammenheng.

      80 % av fusjoner i privat sektor mislykkes. Resultatet er enda verre i offentlig sektor, når man forventer seg noe av fusjonene som fusjoner aldri kan prestere. Nav var dømt til å mislykkes, for en fusjon innebærer bare at noe blir større - ikke at det blir mer effektivt.
      https://www.magma.no/fusjoner-i-offentlig-sektor

      I stedet får vi snakk om å "jobbe smartere", som betyr at folk skal løpe enda fortere. Det kunne man heller sagt rett ut.

      Slett
  3. Ja nettopp !!
    Og apropos bullshitjobber... Tror jeg heller ville hatt en bs-jobb enn å måtte ha med NAV å gjøre

    SvarSlett
    Svar
    1. Bullshit-jobber er sikkert veldig greie å ha, lite slit for mye lønn.

      Slett
  4. Nav kan vel trenge en reklamekampanje, sånn som de dummer seg ut. En skamplett på Norge, for Navs organisering er helt enestående, på en negativ måte.

    INGEN ANDRE LAND har så mange stønadstjenester samlet under ett. Selve prinsippet er galskap, for selvsagt er det helt feil å sluse friske arbeidsledige og uføre kronikere gjennom det samme systemet!

    Men nettopp det gjør Nav. Kronikere sendes på arbeidsutprøving under AAP i påvente av uføretrygd, det skjedde med meg også, og det er greit nok. MEN så sender man like godt friske arbeidsledige på samme arbeidsutprøvingen som en del av ARBEIDSLINJA - og de er straks mer interessante for arbeidsgiverne - de er jo friske!

    Anniken Hauglie er langt unna å være min favoritt, men hun har helt, fullstendig og udiskutabelt rett når hun strammer inn på AAP. Fordi:

    AAP var fra starten betinget av at mottakeren var minst 50% arbeidsufør. Ingen friske skal innvilges AAP - de oppfyller jo ikke vilkårene! At det har skjedd, er en bivirkning av arbeidslinja, og det skyldes intern feighet i Nav når ingen tidligere har sagt fra - eller rett og slett stanset det.

    Friske folk på AAP er en gavepakke til arbeidsgivere, det er ren sosial dumping vi snakker om her. Arbeidsføre folk som settes i arbeid - uten å ha rett på betaling. Hvorfor ansette noen da?

    At Hauglie satte en stopper for både sosial dumping og feiltolking av loven, skal hun ikke kritiseres for. At folk blir stående uten livsopphold pga avsluttet AAP er en annen sak. Det kan en gjerne gi Hauglie juling for, for selvsagt skal folk ha noe å leve av. Men de skal ikke gå på AAP når de ikke oppfyller vilkårene for å bli tvunget i gratis, ubetalt arbeid som gisler hos Nav.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det Hauglie har gjort, er å stoppe penger til folk uten at de har noe annet å leve av. Hvis du så Debatten for noen uker siden, der hun ikke lot til å forstå at det er vanskelig for folk å leve uten inntekt, og deretter himlet med øynene når andre prøvde å forklare hvordan det var for dem som blir rammet. Etter min mening fortjener hun all kritikken hun får, og mere til.

      Men helt enig i at folk ikke skal sendes ut for å jobbe gratis for arbeidsgivere. Og det er mye i Nav-systemet som sikkert burde endres, men det må gjøres på en måte som sikrer at alle har noe å leve av. Noe annet er at Nav-systemet ydmyker mennesker, folk burde få lov å beholde verdigheten uansett hvilke vanskeligheter livet byr på.

      Slett
    2. Jeg har ikke fjernsyn og så ikke Hauglie, og det var nok like bra med tanke på blodtrykket mitt... Ikke rart at det i undersøkelse fremkom at 61 % av spurte nordmenn sier de føler at de sjelden eller aldri har innflytelse på politikken:

      https://www.dagensperspektiv.no/samfunnsstyring/2018/nordmenn-i-ferd-med-a-miste-troen-pa-demokratiet

      Frp vil «bidra til et trygt og familievennlig arbeidsliv», står det i valgprogrammet, men «arbeidslivets lover og regler må likevel reflektere at arbeidsgivere, medarbeidere og forbrukere ønsker større fleksibilitet i hverdagen».

      Det er neppe de ansattes ønsker om fleksibilitet FrP har i tankene, selv om det vel er de som omtales som «medarbeidere». Den merkelige tilføyelsen «i hverdagen» betyr kanskje at FrP har fredet søndagen, selv om Venstre mener noe annet? Helt sikker er jeg ikke.

      Å ha en mening – eller enda verre, ytre den – blir nå kalt UDEMOKRATISK av politikere. Men for å ta et eksempel: Protesten mot bompenger er i sin natur nettopp demokratisk. Folks rett til å ytre en mening – også imot bompenger - er selve hjørnesteinen i demokratiet.

      Jeg har aldri hatt bil og er en stor motstander av privatbilisme, men jeg bor i by og kan ta buss dit jeg skal. Også til arbeidsplassen. Det interessante er at selv om jeg hadde valgt å ta bil, hadde jeg ikke trengt å betale bompenger. Jeg møter nemlig ingen bomstasjoner på vei til arbeid.

      Men de som kommer fra motsatt kant, må betale bompenger – og de har ikke noe valg engang, der går det nemlig bare buss noen ganger om dagen. Men akkurat der folk ikke har andre alternativ enn å bruke bil, der smekkes det opp en bomstasjon, dvs. en ekstra utgift på rundt 20.000 i året, fra folk som bosatte seg landlig fordi de ikke hadde råd til bolig i byen.

      Men deres protest er altså udemokratisk, hevder politikere som ikke har forstått at de befinner seg i noe som er ment å være et demokrati. Det var det vi feiret i 2014, så her snakker vi om akutt Alzheimer. Det hevdes at vi må finne oss i beslutningene til de vi valgte inn. Men ingen så for seg at det skulle settes opp bomstasjoner der det ikke går buss. Ingen så for seg at Hauglie skulle komme med slike utspill. Det stod det ikke noe om i valgprogrammet!

      En annen ting er at Hauglie, like lite som andre politikere, er folkevalgt. Hun er valgt av partiet – ikke av velgerne – en kjedelig feil ved den utgaven vi har av demokratiet. I Norge er det skjærende feil å omtale politikerne som «de folkevalgte». Det er de nemlig IKKE; de byttes ut straks partiet foretrekker noen andre.

      Slett
  5. Nav bør avskaffes for å bygges opp på en ny måte.
    Ikke sikkert det blir bedre, men verre kan det uansett ikke bli

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt klart, sånn som det er nå er det en total katastrofe.

      Slett
    2. Jeg ser heller at Nav avskaffes for å bygges opp på gamlemåten:

      - med en arbeidsformidling for friske arbeidssøkende, og en trygdeetat for de som skranter eller er på vei til uføre-/alderstrygd. Nav startet som det rødgrønne "alle skal med", dvs. at uføre stilles krav til som om de var fullt arbeidsføre. All sykdom var selvsagt rent forbigående, slik at folk med kronisk sykdom, f.eks Downs syndrom, måtte levere legeattest en gang i året på at de fremdeles faktisk hadde Downs syndrom... Og jeg som innbilte meg at det var i KrF de trodde på mirakler.

      At alle skal klare å finne et arbeid har selvsagt ingenting med sunn fornuft å gjøre, men ble normen som den nåværende regjeringen ikke har tenkt å endre på.

      Slett
    3. Nav var vel egentlig en dårlig ide i utgangspunktet. Men alt var ikke fryd og gammen før heller. Som jeg har skrevet om her på bloggen, jeg var innmeldt i Aetat en stund før Nav-reformen trådte i kraft. Det fungerte ikke spesielt bra, noe av problemet var at påfallende mange av de ansatte ikke lot til å ha verken evner eller vilje til å fungere som de burde. Da jeg gikk kurs for å ta datakortet, var det flere kursdeltakerne som opplevde at Aetat somlet bort papirene deres. En fikk brev om at han ikke var kommet inn på det kurset han da var mer enn midtveis i. De ansatte var uhøflige og i flere tilfeller virket det som de hadde påfallende lite kunnskap om arbeidslivet. Jeg fikk brev og mail fra en dame som var avdelingsleder på Aetat i Lillestrøm, et stort kontor med ansvar for folk fra flere kommuner, som hadde så mange skrivefeil at jeg knapt har sett maken. Det var damen som ikke engang greide å stave ordet kompetanse riktig, "kompetase", og som nok heller var i besittelse av plagsomt mye av det.

      Slett
    4. Jeg også opplevde aetat som amatørmessig på alle plan. Det var folka derfra som inntok hele kulturen i Nav med fjollekurs-jukset sitt: Bare en fikk arbeidsledige inn på et eller annet ubrukelig kurs, var de tryllet vekk fra statistikken. Trygdeetaten holdt ikke på slik, men i Nav mistet den ryggdekningen fra Rikstrygdeverket som sørget for at forvaltningsloven ble overholdt, og f.eks nektet kontorene å stenge en dag i uken for å komme á jour.

      Det er helt typisk at trygdeetaten omtalte folk helt korrekt som "de trygdede", mens Nav bruker drittspråk: De trygdede er blitt "brukerne" som om det er snakk om narkomane. Kontrasten er stor til Danmark, der den trygdede kalles "borgeren". Det ligger mye skjult i språket, og ingenting er tydeligere enn når den trygdede (samfunns)borgeren skilles ut ved å reduseres til "brukeren".

      Slett
    5. Min aller siste opplevelse med aetat er spikret fast i minnet. Det var da jeg var innkalt til en tvilsom seanse, der jeg og andre måtte sitte og se på to personer som pratet tull, vrøvlet kunne med stort helle vært fremført av kun en person. For meg som hadde hatt jobber der jeg måtte jobbe for både to og tre, var det mildt sagt provoserende. Deretter måtte jeg inn på et kontor og snakke med verdens tregeste gubbe, det var han som da jeg spurte om hva jeg skulle gjøre for å komme meg i jobb, svarte: Det får du finne ut sjøl, altså. Han gadd ikke engang å late som han var interessert i å gjøre en god jobb. Hele greia fullstendig parodisk.

      Slett
    6. Hei, korrekt svar til den gubben ville vel vært: "Hva er det da du får lønnen din for? Det er det jeg prøver å finne ut akkurat nå."

      For brukerne/borgerne er det like tragisk som det er parodisk. Husker min egen opplevelse på saksbehandlerkurset. Heldigvis ble jeg ansatt på et prosjekt og kom meg ut av det for godt, men det sjokkerte oss deltakere at en etat kan få grønt lys for å bruke skattepenger på noe sånt dritt, og at dette får fortsette år etter år.

      Egentlig er det bare en skjult sysselsetting av ubrukelige personer som dermed får anledning til å presentere seg som kursledere.

      Mvh
      Borgeren

      Slett
    7. Ja, jeg skulle helt klart svart noe slikt, men der og da fikk jeg bare hakeslepp over at det gikk an å oppføre seg sånn på jobb. Først etter at jeg det parodiske møtet, kom jeg på hva jeg burde ha svart den fullstendig håpløse gubben.

      Helt enig når det gjelder de ubrukelige personene som får være kursledere. Jeg kommer aldri til å glemme den forferdelige fyren jeg hadde som lærer på Reaktorskolen. For en tid siden fant jeg ut at han senere har jobbet for dem som kaller seg Din Utvikling. Det var dem som hadde kurs der folk måtte sitte med en penn i munnen, det var visst fordi det skulle føre til en mer positiv innstilling, eller hvordan det nå var.

      Slett
    8. Hei, pennen i munnen var visst for å tvinge munnen til å smile. For de som synes at sånt er et godt tips.

      Nav i gamle Oslo har kommet med et underlig utspill. Her skal ikke folk møtes av en postkasse, men en resepsjon med levende mennesker! Disse kalles "verter"- som om brukerne/borgerne/naverne er invitert i selskap.

      Dette virker helt USERIØST. Ingen tror vel at et besøk på et Nav-kontor er noe teselskap! Og hverken kemner eller ligningsvesen kaller sine resepsjonister for "verter"!

      Det lille jeg har sett av disse etatene, har de oppført seg profesjonelt, og saksbehandlerne er nettopp saksbehandlere og ikke "verter" for noen. (Dette vil jo også innebære servering.) Det er bare drittsekkene på Nav som leker butikk igjen. Hva ER det med den etaten som gjør at den slipper unna alle krav om seriøsitet? Hva mener f.eks riksrevisjonen om at saksbehandlere kalles "verter"? Hva med "verter" hos kemneren? Burde ikke det falle like naturlig?


      ttps://fagbladet.no/meninger/nav-svarer-pa-kritikk-innbyggere-som-kommer-til-publikumsmottaket-blir-mott-av-en-vert--ikke-en-postkasse-6.115.624679.1cf8e6ae1f

      Mvh

      Borgeren

      Slett

Bloggen er åpen for anonyme kommentarer, men jeg ser helst at du kommenterer med et navn, det behøver ikke være ditt eget. Da velger du navn/nettadresse, det er ikke nødvendig med nettadresse. Dersom flere anonyme kommenterer under samme bloggpost kan det bli ganske kaotisk og vanskelig å skjønne hvem som er hvem.

Kommentarer som inneholder skjellsord og usakligheter vil heretter bli slettet.