Over til Dublin-turen, uten at jeg er helt ferdig med miljø
og befolkningsproblemet av den grunn. Jeg har noen tradisjoner som skal
ivaretas når jeg er i Dublin, en av dem er turen til Dublin Zoo. Da er det vanskelig
ikke å tenke på disse problemene. For øvrig har det akkurat kommet en FN-rapport som viser at det er all grunn til bekymring, eller til å bli vettskremt, vil jeg
heller si. Ifølge tradisjonen går turen
til Dublin Zoo dagen etter ankomst, så også i år. Siden sist har amurtigeren
Tundra, som kommer fra Kristiansand dyrepark, fått unger, to utrolig vakre og
søte små tigerjenter. Jeg var så heldig så få sett den ene av dem på ganske
nært hold. Den vesle skjønnheten var temmelig møkkete, men det skal mer til enn
litt møkk for å ødelegge et så fordelaktig utseende. Tigre må være noe av det
aller vakreste som lever på denne kloden.
En annen som alltid sjarmerer meg i senk, er orangutangen
Sibu. Da jeg satte inn et bilde av ham etter forrige Dublin-tur, var det en som
lurte på om han har selskap av andre orangutanger. Det har han heldigvis. Her et
bilde av ham sammen med en av dem, tar jeg ikke mye feil er dette Leonie.
Om jeg greide å opprettholde tradisjonen med tur til Dublin
Zoo, ble det verre med andre tradisjoner, som å reise til landsbyene ute ved
sjøen. Det satte de irske værgudene en stopper for. Jeg har opplevd mye
drittvær i Irland, men det jeg opplevde i år slo alle rekorder. Det var kaldt,
grått og det blåste tidvis noe helt forferdelig, og den vinden var iskald, for
å si det forsiktig. Drittværet gjorde at jeg holdt meg inne i byen, og stort
sett innendørs, det ble med andre ord mye tid på pub. Nå er det musikk på flere
av pubene også på dagtid, dessuten er det alltid hyggelig å sitte og lese litt på
en av de musikkløse pubene. Så til tross for det grusomme været, jeg syntes jeg
hadde det riktig så trivelig. Det er noe med atmosfæren i den byen, og som jeg har
sagt så mange ganger før, å reise til steder med pent vær er feigt. Jeg reiser
tross alt ikke til Irland for å sole meg, derimot for å få noen reale doser
irsk musikk, og det fikk jeg så absolutt.
Om jeg ikke brukte så mye tid på å føle på flyskam mens jeg var
i Dublin, skulle jeg snart få føle på det jeg kaller omvendt flyskrekk, altså
ikke skrekk for at flyet skal styrte, men derimot skrekk for at flyet ikke skal
komme i lufta, noe som skjer langt oftere enn at fly styrter. Som vanlig fløy
jeg med SAS, og jeg hadde fått med meg det kunne være streik på gang. Men jeg
tenkte at det ordner seg sikkert, jeg tror jeg må slutte med å skryte av at jeg
er pessimist. I den forbindelse må det også sies at jeg hadde tatt med meg
solbriller. Jeg skulle hjem på onsdag, søndag ettermiddag, etter litt kikking
på nettet, begynte jeg å ane at hjemturen kunne by på visse problemer. Utpå
tirsdagen kom meldingen om at flyet min var kansellert, den var på engelsk, og ble
avsluttet med Best wishes, SAS. Akkurat
det siste syntes jeg de kunne spart seg. Heldigvis sto det også at de gjorde
det de kunne for å booke meg om til en annen flight. Til tross for det, stressnivået,
som jeg inntil da hadde greid å holde på et noenlunde lavt nivå, steg
betraktelig.
Da jeg sto opp på onsdag morgen var det temmelig høyt, jeg ante
ikke hva som kom til å skje, eller hva jeg skulle foreta meg. Jeg hadde sett på
facebook-siden til SAS at folk som hadde prøvd å ringe dem hadde ventet i
omtrent dagevis for å få svar. Jeg fant ut at jeg kunne prøve en DM på siden
deres, den skulle jeg skrive på pc-en, siden jeg er ekstremt klønete til å
skrive på mobilen. Før jeg kom så langt, tikket det inn en melding på telefonen.
Det sto det jeg nå kunne sjekke inn på fly til København, deretter skulle jeg
fly til Gøteborg, og derfra til Oslo. Det er den vakreste SMS-en jeg noen gang har
sett. Da var det bare å pakke kofferten, ta de obligatoriske tre rundene på
hotellrommet for å være sikker på at ingenting var gjenglemt, sjekke ut og gå
til flybussen, jeg hadde akkurat sånn passelig god tid. For å skape litt ekstra
spenning, fikk jeg nok en melding fra SAS like etter at jeg satt meg på flybussen, der sto det, denne gang igjen på
engelsk, at de ikke hadde funnet noen erstatning for flighten til Oslo, og at
jeg fikk ordne meg som best jeg kunne, nok en gang avsluttet man med Best wishes, SAS. Etter et aldri så lite
panikkanfall, skjønte jeg at det måtte være en feilsending, siden de viste til
den opprinnelige flighten. Fort gjort i kampens hete, og all ære til dem som
jobbet med å få booket om flest mulig, de hadde sikkert noen ganske tøffe dager
på jobb. Men det skapte unektelig litt ekstra stress. Jeg må si jeg var ubeskrivelig
lettet da jeg hadde sjekket inn på flyplassen, og sto med boardingpasset i
hånda. Jeg tilbrakte hele dagen på fly og flyplasser, men det gikk veldig greit,
alle tre fly var i rute, jeg kom hjem før det var altfor sent.
Til tross for drittvær og flystreik, det var nok en
vellykket tur til Dublin.
Fine bilder! Flyskam kan da umulig gjelde reiser til Irland? Hvordan skal du ellers komme deg dit?
SvarSlettFergen til England er nedlagt. Dit også må en ta fly. Ingen av disse flyskam-skittprat-folkene kan vel mene en skal ta seg over med egen båt?
Hva gjør de selv? Det hører vi lite om.
Jeg savner englandsfergen - MEN den forurenset vel så mye som noe fly. Det hører vi også lite om.
Så hva vil flyskam-skittprat-folkene frem til? På tide med konstruktive forslag! Ferger til England? Fint, men da bør det være en ikke-forurensende utgave. Og du skal jo videre til Irland. Ferge-tog-ferge. Det er noe her som skurrer.
Bra du kom deg trygt hjem iallfall...
Første gang jeg var i Irland var jeg med på en arrangert tur, den gikk med buss, og selvfølgelig en og annen ferge. Det tok flere dager, jeg var temmelig sliten da bussen omsider kjørte i land fra siste ferge, og vi omsider var ankommet Irland. Jeg gjør det aldri igjen.
SlettHei, skal vi snakke om flyskam, bør vi ikke glemme FERGEskam.
SlettVar på tur til en vestlandsbygd nå i sommer, og hurtigbåten som tok oss dit, forurenset fire ganger så mye som noe fly ville gjort på samme strekningen.
Alternativet var buss, men han vi skulle besøke, nedla forbud mot kjøring på de rasfarlige veiene der, som er en konstant trussel lokalbefolkningen lever med. De tar båt når de kan. Er det miljøvennlig å sette liv og helse på spill? Tror ikke det.
Mvh
Borgeren
Nå har jeg reist tilbake til Dublin, sitter på senga på hotellet og skriver, og jeg føler ikke plagsomt mye på skam fordi om jeg selvfølgelig tok fly hit, alternativ finnes ikke. Vi får se på helheten og prøve å sette så små økologiske avtrykk vi kan. Jeg har i mange år hatt lyst til å ta toget til Bergen, har aldri vært der, så jeg lurte om jeg skulle gjøre det nå. Men hva fant jeg? Buss for tog på deler av strekningen. Da forsvant lysten til den turen. Men de burde virkelig få til et godt togtilbud mellom de store byene i Norge. Og kanskje litt mindre latterlige navn, Vy er flaut. Sånn sett er det godt å være her i Irland, her har Dublin Bus kjørt bussene i byen så lenge jeg har besøkt denne byen. Togene kjøres av Irish Rail, kan være at Irland ikke har like mange bullshit-arbeidere som Norge, og da synes jeg de bør fortsette sånn.
SlettHei, Dublin bus høres ut som et perfekt navn for et selskap som kjører buss i Dublin...
SlettForresten kan en like gjerne fortsette å si NSB. Alt tullet de har delt seg opp i, sorterer under samferdselsdepartementet som er del av den norske stat. Norske jernbaner er altså fortsatt statseide. De er norske statsbaner, NSB.
Mvh
Borgeren
Det er veldig greit med logiske navn, da jeg toget til flyplassen, tenkte jeg litt over hvor lenge flytoget skal få lov å hete akkurat det, eller om det også skal få et fjollenavn av samme slag som Vy. Jeg lurer forresten på om det er noen som har telling på hvor mange direktører disse jernbanereformene har ført til.
Slett