mandag 3. september 2012

Sommeren er over


Sommeren er definitivt over, bildet over er årets første høstbilde, tatt tidlig på kvelden første september. Det har ikke vært den beste sommeren jeg har opplevd. Det skyldes ikke først og fremst det dårlige været, som jeg har vært inne på tidligere har jeg vært kraftig plaget av støy i sommer og spetakkelet er ikke over ennå. Jeg er ikke den eneste jeg vet om som har fått helse og trivsel ødelagt av bråk, men det er ikke noe man er opptatt av. Og det til tross for at det er et økende problem. Det er i det hele tatt mye man ikke er opptatt av, men til gjengjeld later man til å være veldig opptatt av det man faktisk er opptatt av. Som et tv-program på TV2, var det Harde fakta? Det var man voldsomt opptatt av i noen dager, mulig det er det viktigste som har skjedd i det siste. På slike dager overveier jeg å legge ned Twitter-kontoen min, det ser ikke ut som man har noe der å gjøre dersom man ikke ser på tv. Tv er altså viktig, antagelig langt viktigere enn sånt småtteri som klimaproblemene.

Det meste av denne sommeren kan med stort hell gå i glemmeboka fortest mulig. Likevel har det vært gode øyeblikk, turer vekk fra bråket, på sykkel eller til fots. Og de gode øyeblikkene i livet må man jo forevige, så kameraet er alltid med.
Heldigvis skal jeg på ferie om noen dager og det skal bli godt! Jeg skal reise på en arrangert tur som blant annet skal ta meg til Barcelona, den byen har jeg hørt så mye fint om, så det gleder jeg meg veldig til. Jeg reiser til byer når jeg skal på ferie, det er jo der det er noe å se. Dessuten har jeg regnet meg som lettere urban, ikke veldig urban, setter pris på en tur i skogen og en sykkeltur ut på landet, men tross alt litt urban. Men i sommer har jeg tatt meg i å drømme om å flytte på landet, langt vekk fra bråk og spetakkel, noe som tyder på at all støyen har gjort meg rimelig desperat.


Siden denne sommeren har stått i støyens tegn, har jeg tenkt litt på hva den økende støyen gjør med oss. Da tenker jeg ikke først og fremst på helseskadene, men om den kan gjøre oss irritable, aggressive, gjøre det vanskelig å tenke lange tanker. Når jeg er ute i naturen kan jeg senke skuldrene og filosofere over livet, men når jeg utsettes for støy får jeg høye skuldre og tenker korte, sinte tanker. Videre har jeg tenkt, når jeg altså er i omgivelser hvor det er mulig å tenke, hva med all reklamen vi teppebombes med, hva gjør den med oss? Jeg unngår reklame så sant jeg kan, men hva med dem som tilbringer mye tid med reklamefinansiert tv og radio, hva gjør det med folks verdier og holdninger?

Uansett, det er godt sommeren er over, når jeg kommer hjem fra ferie har forhåpentligvis bråkmakerne trukket i hus, slik at det blir mulig å foreta seg ting som krever en smule konsentrasjon mens jeg befinner meg i det som liksom skulle være mitt eget hjem. Det er alltids lov å håpe…

2 kommentarer:

  1. Fine bilder du har tatt her, fra fredfyllte turer og steder.
    Ørene forsøples av støy til tider, og jeg drømmer om et småbruk på landet.
    Sommeren i år, kort oppsummert: anderledes, ikke den beste jeg har hatt, så i grunn er det greit, at den nå er over.
    Nyt Barcelonaferien din, høres spennende ut:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har inntrykk av at det stadig er flere som drømmer om et fredelig liv på landet. Det blir vel i overkant mye støy og stress i urbane strøk.
      Jeg kommer nok til å nyte ferien, satser på at det er varmere i Barcelona enn det var i Dublin i mai, da hadde jeg følelsen av at jeg var på vinterferie.

      Slett

Bloggen er åpen for anonyme kommentarer, men jeg ser helst at du kommenterer med et navn, det behøver ikke være ditt eget. Da velger du navn/nettadresse, det er ikke nødvendig med nettadresse. Dersom flere anonyme kommenterer under samme bloggpost kan det bli ganske kaotisk og vanskelig å skjønne hvem som er hvem.

Kommentarer som inneholder skjellsord og usakligheter vil heretter bli slettet.