søndag 23. september 2012

Ferien er over!

Det er noen dager siden jeg kom hjem fra ferie, så da er det vel på tide å erklære ferien for vel overstått. Det burde vært gjort før, men siden det ikke er mulig å si noe om den uten å vise noen bilder har det tatt såpass lang tid som det har. Jeg tok voldsomt mange bilder denne gang og har hatt litt problemer med å bestemme meg for hvilke som var brukbare. Det har gått fort unna i svingene på denne ferien og mange av bildene var både skakke og skjeve, så det har blitt en del tid med Photoshop for å få en viss orden på dem.

Utsikt over San Sebastian

Jeg fant ut at det var på tide å se noen nytt. Derfor satte jeg meg på en buss som etter hvert førte meg til Spania, til San Sebastian og Barcelona. Sistnevnte by har jeg alltid hatt lyst til å se, har hørt så mye fint om den. San Sebastian hadde jeg knapt hørt om, men det er en by som trygt kan anbefales. Denne byen ligger i Baskerland, der er det veldig vakkert, frodig og grønt landskap. Som erfaren irlandsfarer vet jeg jo at der det er veldig grønt, er det også mye regn, men det var i hvert fall ikke like kaldt som det var da jeg var i Dublin i mai. I Barcelona derimot var det sol og varme, og byen skuffet ikke, akkurat like praktfull som jeg var blitt fortalt at den var.

Barcelona

På veien nedover fikk jeg sett litt av Frankrike, også det et land jeg ikke har vært i før. Rent bortsett fra at jeg en gang tok båten mellom Calais og Dover, men det kan ikke regnes med. Det ble en kveld i Paris, ikke mye jeg fikk sett, men flott var det. Dessuten et herlig måltid på en utrolig koselig restaurant. Dagen etter var det besøk i den nydelige havnebyen La Rochelle, meget sjarmerende, også der var det restaurantbesøk med deilig mat. Bordeaux var en annen by jeg var innom, lunsjstopp, nydelig mat, og tid til vandring i gatene. Vakker by med mange flotte bygninger fra 1700-tallet.
La Rochelle

Det ble mange inntrykk, har ikke fått sortert dem ordentlig ennå. Mens jeg var i San Sebastian ble det en tur til Bilbao med besøk på Guggenheim-museet. Flott bygg, og en fin utstilling av den engelske kunstneren David Hockney. Ellers fikk jeg sett lite av Bilbao, takket være grinete værguder, men jeg er jo vant til drittvær når jeg er ute på tur, så det tok jeg med godt humør.

Litt liten tid i Barcelona, skulle gjerne sett mer av bygningene til Gaudi, som jeg har stor sans for. Sagrada Familia fikk jeg i hvert fall sett på nært hold, selv om jeg ikke var inne i bygget. Artig å se det var det uansett. Og ellers spiste jeg nydelig paella, drakk sangria og selvfølgelig ble det inntatt store mengder tapas mens jeg var i Spania. Kommer aldri til å forstå meg på folk som har med seg brunost og knekkebrød i bagasjen når de drar utenlands.
Så var det fly hjem, det vil si ikke helt hjem, men til Malmø. På flyplassen i Barcelona fant jeg ut at jeg måtte ha med meg noen godsaker hjem, så jeg plukket med meg chorizopølse, ost og rødvin. Deretter måtte jeg stå i en lang og treg kø, ikke nok med det, det var noen som snek i køen! Jeg kan takle drittvær når jeg er på tur, det er jeg vant til, men ikke køsniking. Siden størsteparten av ferieturene jeg har vært på har gått til land med utpreget køkultur var dette uvant og meget irriterende. Heldigvis var både vin, pølse og ost helt utmerket, så det var verdt det, tross alt.


Ferien var med andre ord vellykket, mange nye inntrykk og gode opplevelser underveis.

10 kommentarer:

  1. Slike opplevelser trenger man innimellom - det er helt sikket :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør man helt klart. Det gjorde godt med mange nye inntrykk, være langt vekk fra hverdagen.

      Slett
  2. Hører ikke helt hjemme under dette innlegget, men likevel - dette må du lese Laila. Vanvittig godt skrevet av en prest som veit hvor skoen trykken. I en av kommentarene får han svar av en psykolog som har sett det samme og mener at nå må noen snart si stopp.

    http://www.dagbladet.no/2012/10/01/kultur/debatt/debattinnlegg/nav/verdighet/23659724/

    SvarSlett
  3. Takk for link, veldig bra innlegg. En interessant kommentar under fra en psykolog som blant annet sier: Det paradoksale i slike situasjoner er at pasienten kunne vært frisk og arbeidsfør om ikke vedkommende måtte bruke så mye krefter på den usikkerheten som NAV har påført dem.

    Jeg kjenner folk som etter å ha vært sykmeldt et visst antall uker har mottatt noen visstnok særdeles grusomme trusselbrev fra Nav.
    Selv husker jeg heftet jeg fikk da jeg for mange år siden meldte meg på daværende Aetat, det var smekkfullt av trusler, etter å ha lest ett par sider forventet jeg nærmest at på neste side ble det truet med juling, og det var vel ikke langt unna. Det hele var illustrert med bilder av folk som så ut som de holdt på å le seg ihjel. Mulig det skulle myke opp det brutale inntrykket man fikk av teksten, men det gjorde bare alt verre.

    Det er fint at noen sier fra, bare spørs om det går inn der det bør gå inn. Tror det er et stort problem at politikerne lever stadig lenger vekk fra vanlige mennesker.

    SvarSlett
  4. NAV må være det dummeste som er oppfunnet siden atombomben.....og de ligner mistenkelig på Stasi, KGB og lignende.
    Jeg tviler ikke på at det jobber mange oppegående folk der som bare vil vel, men jeg er redd de blir utbrente og havner i systemet selv, evt.tar til vettet og finner seg noe bedre å gjøre.
    Så da blir det som det blir...nei jeg tviler på at det går inn der det skal gå inn - oppfatningen om at folk er snyltere, trygdemisbrukere, latsabber osv.er for utbredt. Og ingen må komme og tro det vil bli bedre med blå regjering......

    SvarSlett
    Svar
    1. For en del år siden hadde jeg noe kontakt med folk som hadde jobbet i dette systemet. Dette var før Nav oppsto, men det var jo ikke bare velstand den gangen heller. Jeg vet at folk som prøvde å hjelpe brukerne ble uglesett, kanskje også mobbet, av andre ansatte. Jeg har også hørt en person som var utdannet sosionom og hadde jobbet på sosialkontor, gi uttrykk for at det oppsto svært usunne kulturer på slike steder.

      Det blir nok heller verre med en blå regjering, antagelig mye verre. Er blitt tøffe forhold i Sverige, etter hva jeg har fått med meg.

      Slett
  5. Det er ganske sykt ja. Det med blå regjering skreiv jeg fordi hvis man leser de til tider nokså idiotiske kommentarfeltene i nettaviser så er det mantraet som går igjen - alt blir bedre med blå regjering. Og alt som er galt (og det er ikke lite iflg. disse surpompene) skyldes sosialistene, feministene, kommunistene, muslimene, innvandrerne, Romfolket og selvsagt Jens Stoltenberg. Er så dritlei den sytinga! Og lurer virkelig på hvem disse navlebeskuende folka er. Jaja, nå kommer vi nok (dessverre) til å få blå regjering neste år og da lurer jeg virkelig på om klagekoret vil stilne. I think not!

    SvarSlett
    Svar
    1. Får vi en blå regjering, og det er jeg redd for at vi gjør, så kan det jo hende at klagekoret virkelig får grunn til å klage. Jeg har jo møtt noen av medlemmene i dette koret, og det er ikke dem som vil vinne på en blå regjering.

      Slett
  6. Så sant som det er sagt. Så gjenstår det å se da om de vil innse det...

    SvarSlett
  7. Vi får se hvor fornøyde de blir når de har fått det de ønsker seg.

    SvarSlett

Bloggen er åpen for anonyme kommentarer, men jeg ser helst at du kommenterer med et navn, det behøver ikke være ditt eget. Da velger du navn/nettadresse, det er ikke nødvendig med nettadresse. Dersom flere anonyme kommenterer under samme bloggpost kan det bli ganske kaotisk og vanskelig å skjønne hvem som er hvem.

Kommentarer som inneholder skjellsord og usakligheter vil heretter bli slettet.