søndag 1. mai 2011

Dikt for dagen

Det er første mai, uten at det betyr at jeg skal ut og gå i tog. Likevel har jeg lyst til å markere dagen her på bloggen. Og da synes jeg den svenske poeten Jenny Wrangborg med diktet ”Vi som bär de här städerna” er en utmerket måte å gjøre det på.
Jeg hørte henne lese dette diktet på Manifest Analyses årskonferanse tidligere i vår og det gjorde virkelig inntrykk. Diktet beskriver så til de grader den virkeligheten jeg har opplevd i arbeidslivet, det var nesten så jeg fikk klump i halsen. Det er jo ikke hver dag folk som meg hører sine egne erfaringer beskrevet på en så treffende måte.
Det er slike erfaringer som her beskrives som kjennetegner arbeiderklassen, i langt større grad enn dårlig smak og ditto evne til å uttrykke seg, slik skravleklassen later til å tro.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggen er åpen for anonyme kommentarer, men jeg ser helst at du kommenterer med et navn, det behøver ikke være ditt eget. Da velger du navn/nettadresse, det er ikke nødvendig med nettadresse. Dersom flere anonyme kommenterer under samme bloggpost kan det bli ganske kaotisk og vanskelig å skjønne hvem som er hvem.

Kommentarer som inneholder skjellsord og usakligheter vil heretter bli slettet.