mandag 28. mars 2011

Tvilsom engel til tross, dette er ingen alternativblogg

Jeg lurer virkelig på hva jeg tenkte da jeg fant ut at jeg ville bruke den syngende engelen på bloggen min. Den har jo absolutt ingenting med noe av det som skrives her å gjøre, men siden det var den som ga meg ideen til navnet på bloggen så får den bare henge med videre.
Men på grunn av den finner jeg nødvendig med jevne, eller ujevne, mellomrom å si fra at dette ikke er noen form for engleblogg eller alternativblogg. Jeg har funnet tiden inne til å gjøre det nå, jeg har også gjort det én gang før.

Jeg var inne på tanken om å gjøre det i høst, da hadde jeg nemlig vært på messe i Lillestrøm, nei ikke den alternative. Messa jeg hadde vært på foregikk samtidig som denne, men her vær det snakk om kunst og håndverk og diverse annet. Litt mer interessant for undertegnede, og jeg kom hjem blid og fornøyd, med både skikkelig god rakfisk, dette var jo tiden for sånt, og fin ørepynt.
Jeg syntes jeg hadde hatt en god dag, men så satte jeg foran pc-en og kom tilfeldigvis over programmet til Alternativmessa, og fant ut at jeg hadde gått glipp av å høre selveste Einstein snakke. Og det på Lillestrøm, er jo ikke hver dag Einstein er på Lillestrøm, tenk hva jeg hadde gått glipp av. Nå har det seg jo sånn at Einstein har vært død en stund, men de alternative henger seg ikke opp i slike bagateller. Programmet ligger fremdeles ute på nett, her kan man lese: Einstein SPEAKS ! Join us for a talk with Albert Einstein, as channeled through Barbara With. Hear him speak on his newest series of lessons. Osv bla bla bla…

Videre lesning av programmet fortalte meg at jeg også hadde gått glipp av kontakt med min for lengst avdøde hund. Man kunne nemlig få kontakt med sine døde kjæledyr, om dette står det blant annet: Samtaler med døde dyr er ikke et ”møte med døden”, men et møte med noen som er glad i oss men som ikke lenger har en fysisk kropp. Vi har flere ganger blitt rørt til tårer over det de har formidlet, andre ganger har vi ledd av dyrenes humor!
Man kan også snakke med levende dyr, om dette kan man f eks lese: I dette foredraget får du vite hvordan det er mulig å snakke med dyr. Du får høre hva dyr har fortalt til Sissel, blant annet om sin livsoppgave og forholdet til eieren.
Nå har det seg jo sånn at jeg var eier av en golden retriever i tretten år, og har hatt kontakt med andre dyr både før og etter. Disse dyrene har verken vært humorister eller dypsindige filosofer. De forteller ikke vitser og de har ingen dype tanker om sin livsoppgave. Dersom man skaffer seg hund, eller et annet dyr, med slike forventninger blir man sannsynligvis dypt skuffet. Døde dyr kan også være hjelpere for sine kjære, står det. Hvordan de skal kunne være det, kan man jo lure på.

Dette programmet inneholder utrolig mye rart, blant annet latteryoga, selv lo jeg godt av hele programmet, men latteren ble etter hvert sittende fast i halsen, og jeg fikk en ganske så vond smak i munnen av det hele. Jeg har snakket med folk som har gått seg vill i den alternative tåkeheimen, og det har ikke vært spesielt hyggelig. Man kan le og riste oppgitt på hodet av samtaler med Einstein og døde dyr. Nå tror jeg faktisk at det som står om så vel levende som døde dyr kan gjøre skade, fordi det kan gi folk et helt feil forhold til dyr, og følgelig føre til uvettig behandling av dyr. Men det alternative kan også føre til feil forhold til andre mennesker, ikke minst til syke mennesker. Som jeg nevnte da jeg skrev om Barbara Ehrenreichs bok, Smile or Die, overhørte jeg en gang en person uttale at det bare er negative mennesker som får kreft. Dersom jeg skulle være så uheldig å få en alvorlig sykdom håper jeg virkelig at jeg ville slippe å være omgitt av folk med slike holdninger. Jeg ville heller ikke hatt noe ønske om å høre at jeg kunne blitt frisk ved hjelp av positive tanker, krystaller og annet tullball.

På samme måte som man mener at det går an å tenke seg frisk, kan man også tenke seg rik. Det er jo ikke den ting positiv tenkning ikke kan fikse. Men hvis nå alle greide å tenke seg til fett betalte drømmejobber, hvordan ville samfunnet fungert? Sett nå at alle hjelpepleiere, renholdere, butikkmedarbeidere, bussjåfører og andre i dårlige betalte og slitsomme jobber faktisk greide å tenke seg til rikdom og et liv i sus og dus?

Da skulle det være slått fast at dette ikke er noen alternativblogg. Så kan man jo lure på hva Einstein hadde å komme med på den alternative messa i Lillestrøm. Jeg aner ikke, og det kan i grunnen være det samme.

3 kommentarer:

  1. På samme måte som man mener at det går an å tenke seg frisk, kan man også tenke seg rik. Det er jo ikke den ting positiv tenkning ikke kan fikse. Men hvis nå alle greide å tenke seg til fett betalte drømmejobber, hvordan ville samfunnet fungert? Sett nå at alle hjelpepleiere, renholdere, butikkmedarbeidere, bussjåfører og andre i dårlige betalte og slitsomme jobber faktisk greide å tenke seg til rikdom og et liv i sus og dus?


    Som jeg skulle sagt det sjøl.....har du lest Livets lyse side av Barbara Ehrenreich der hun tar et oppgjør med Tenk Positivt - hysteriet? Anbefales!

    SvarSlett
  2. Jeg leste ikke nøye nok,,,ser du har vært borti boka ja ;)

    SvarSlett
  3. Ja, den har jeg lest, anbefaler den til alle som ikke har lest den, utrolig bra bok. Anbefaler også de andre bøkene jeg har lest av Barbara Ehrenreich, Lokket og lurt, Kjøpt og underbetalt.

    SvarSlett

Bloggen er åpen for anonyme kommentarer, men jeg ser helst at du kommenterer med et navn, det behøver ikke være ditt eget. Da velger du navn/nettadresse, det er ikke nødvendig med nettadresse. Dersom flere anonyme kommenterer under samme bloggpost kan det bli ganske kaotisk og vanskelig å skjønne hvem som er hvem.

Kommentarer som inneholder skjellsord og usakligheter vil heretter bli slettet.