lørdag 15. mai 2010

Tabloide monstersjokk i sikte?

Dagbladet skal bli frekkere og mer uskikkelig
Som de fleste vel har fått med seg blir Lars Helle ny sjefsredaktør i Dagbladet. Han skal gjøre Dagbladet frekkere og mer uskikkelig, sier han. Det er mulig noen gleder seg, jeg gjør det ikke. Dette frambrakte et gammelt og egentlig ganske pinlig minne hos undertegnede. Det hendte faktisk at jeg kjøpte Dagbladet en og annen gang i en fjern fortid. Med fjern fortid mener jeg tiden før slike moderne greier som pc og Internett. Grunnen til at jeg kjøpte avisen var at jeg likte å følge med på hva som skjedde på konsertfronten, jeg var en ganske ivrig konsertgjenger den gang. Dette minnet, som jeg skulle ønske hadde forblitt i den store glemmeboka, skriver seg fra en dag da jeg var innom en butikk på vei hjem fra jobb, og en av tingene som sto på huskelista var nettopp Dagbladet. Jeg visste det var en konsert på gang jeg gjerne ville ha med meg, og siden det måtte ringes for å få den ønskede billetten, og jeg er litt surrete til tider, ville jeg gjerne ha annonsen foran meg når jeg ringte. Glad og fornøyd vandret jeg gjennom butikken og slang de ønskede varene opp i handletralla. Så kom jeg fram til kassa, der sto Dagbladet og skrek imot meg med enorme bokstaver: Halvparten av alle norske kvinner er misfornøyde med kroppen sin, også var det bilde av et par pupper. Og dette skulle jeg liksom kjøpe! Vel, jeg ville på konsert, så jeg kjøpte. Du verden hvor godt det er å leve i dataalderen, der alt kan ordnes over Internett.

Denne forsiden burde ikke ha overrasket meg, på den tiden var det pupper på forsiden av Dagbladet nesten hver eneste dag. Det var knapt en eneste sak som ikke kunne illustreres med bilde av en pupp eller to. Pupper var som poteten for Dagbladet på den tiden, de kunne brukes til det meste. Med tanke på dette blir jeg derfor litt bekymret når Lars Helle lover at Dagbladet nå skal bli frekkere og mer uskikkelig, skal det bli mer framvisning av kroppsdeler, og i så fall hvilke, når man nå skal være så innmari frekk og uskikkelig?

Dette med ”frekk og uskikkelig” framkalte også et annet minne hos meg, også det er noe jeg hadde ønsket skulle forbli i den store glemmeboka. For en del år siden jobbet jeg noen uker på en kantine der man hadde en litt begrenset radio. Den tok kun inn to stasjoner, det var NRK P1, samt den som het Kanal 24. Siden sjefen på kantina ikke orket andaktene på P1, var det Kanal 24 som surret og gikk hele dagen. Heller ikke jeg setter særlig pris på andakt til arbeidet, men det må sies at Kanal 24 var sørgelige greier. Mulig vi var de eneste lytterne den hadde, dersom det ikke var andre der ute som også hadde defekte radioer. Det var ikke bare sørgelig, det var pinlig. Skravlinga til disse som holdt det gående i denne kanalen utgjorde det definitive lavmål. Det var verre enn det jeg og andre jeg kjenner har prestert uti de små nattetimer etter inntak av diverse alkoholholdige drikker, og jeg skal ikke påstå at det nivået har vært særlig høyt. Ei svensk jente jeg jobbet sammen med, som akkurat hadde ankommet landet, var sjokkert over det begredelige nivået på norsk radio. Hvorfor dukket dette minnet opp i forbindelse med Dagbladet, jo fordi en eller annen i denne miserable radiokanalen like før hadde lovt at også denne skulle bli frekkere, og muligens mer uskikkelig også, ett eller annet i tilegg til frekkere var det i hvert fall. Det kan ha vært dummere, men det var neppe det han sa, selv om det kan ha vært det han mente.

Konklusjonen på dette må bli at jeg regner med mye oppgitt risting på mitt kloke hode når jeg står i kassakø på butikken framover, så vel Dagbladet som VG har gitt meg stunder i disse kjedelige køene der jeg ikke har visst om jeg skulle le eller gråte, som oftest ender det altså med oppgitt hoderysting.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggen er åpen for anonyme kommentarer, men jeg ser helst at du kommenterer med et navn, det behøver ikke være ditt eget. Da velger du navn/nettadresse, det er ikke nødvendig med nettadresse. Dersom flere anonyme kommenterer under samme bloggpost kan det bli ganske kaotisk og vanskelig å skjønne hvem som er hvem.

Kommentarer som inneholder skjellsord og usakligheter vil heretter bli slettet.