onsdag 27. desember 2023

Juleavslag fra Nav

Det har gått ett år og noen dager siden sist jeg skrev noe her. Pc-en jeg brukte da døde for godt i våres. Dette skrives på en pc som straks fyller elleve år, tastaturet har det med å koble seg fra, men funker når skjermen slås av. Dette skrives følgelig foran en svart skjerm, den er like svart som livet mitt har blitt. 

Rett før jul, 21. desember, fant jeg ut at jeg hadde så lite penger på konto, at jeg ville forsøke å søke Nav om noe støtte til jul. Pga av pc-ens elendige tilstand, var det umulig for meg å fremskaffe all infoen de krever. Nav skulle være godt kjent med at jeg mangler både fungerende pc og diverse annet, og at jeg i det hele tatt har det svært vanskelig. Her setter jeg inn det jeg skrev i søknad, sendt på e-post, og svaret, sendt den 27., på Digipost. Bare det å få åpnet det brevet var vrient nok på den utslitte pc-en. Jeg er på AAP minstesats, og Nav skulle være godt kjent med hvor lite jeg har. 


Min søknad:

Jeg fikk denne adressen for ett år siden, av en ..., som da var min kontakt på Nav, i forbindelse med forsøk på å søke om nødhjelp til jul, blant annet for å kunne ha råd til å skru opp varmen litt i jula, da jeg til vanlig holder på fryse ihjel når det er vinter. Det endte med  at  jeg ikke søkte, da dere krevde så mye i tillegg som det var vanskelig for meg å hente fram, pga dataproblemer. Nå har jeg enda større dataproblemer, dette skrives på en pc hvor jeg må slå av skjermen for å få tastaturet til å virke, å framskaffe den informasjonen dere krever, er følgelig enda vanskeligere i år. Likevel prøver jeg å søke om noe ekstra til jul. Også i år mye for å slippe å fryse for mye i jula. Jeg bor i pillråtten, illeluktende kommunal bolig, en kjellerleilighet. Jeg trodde jeg skulle klare meg i jula, men et uventet trekk på konto har gjort det vanskelig, et antivirusprogram som plutselig har blitt så dyrt at det koster over 1300. Da jeg oppdaget dette ble jeg enda mer skjelven enn jeg er til vanlig, skjelver stort sett hele tiden, pga dårlig økonomi og ditto levekår.


Dere skulle vite hva jeg har i inntekt, da det kommer fra dere. Husleie er 8675, ble satt opp 500 kroner i sommer, noe som kjennes. Skulle vært betalt den tjuende, men hadde ikke nok på konto, så den må betales etter neste utbetaling fra Nav. Videre har jeg en strømregning på ca 1500, som snart må betales. Da har jeg fryst meg helseløs. Jeg har for øyeblikket vel 5000 på konto. Jeg har kjøpt inn litt ekstra til jul, for å slippe å ha det altfor ubehagelig. Jeg har ingen jeg kan være sammen med i jula, og heller ingen som kan hjelpe meg økonomisk. Jeg har blitt veldig ensom, da det er vanskelig å holde vennskap gående under så dårlige levekår som jeg har, jeg har ingen nær familie.

Det kan være dere mener jeg bare får klare meg på det jeg har, men jeg kjenner at jeg går i panikkmodus, jeg blir fysisk syk pga økonomisk stress. Jeg trenger å kunne glemme meg bort litt, kunne ta en tur ut i romjula. Som det er nå er hjernen min en hysterisk kalkulator, og jeg blir kvalm og uvel, det banker i hele kroppen.

 

Jeg  har vært til utredning hos Falck på Lillestrøm, jeg har fått oversendt rapporten som Nav får, og ser at man mener jeg har for dårlige levekår som det er nå. Dersom jeg skulle få innvilget en sum, et par tusen kroner kunne gitt meg et lite pusterom, noe jeg absolutt trenger, hadde det vært fint om jeg kunne fått en e-post om det i løpet av fredag, for da kan jeg våge å skru opp varmen litt, så jeg slipper å fryse så fælt i jula. 


Svaret fra Nav:

Vi trenger mer informasjon fra deg

Du har søkt om sosialhjelp 22.12.23.

Det vi trenger er:


Det vi trenger er:


Kontooversikt fra ALLE dine bankforhold (oversikt over hvor mange konti du har i banken –

første side i nettbanken). NAV godtar ikke skjermbilder/screenshots av Kontooversikt fra APP.

Det må logges inn gjennom nettbanken og Kontooversikt må leveres som PDF-format. Det må

fremkomme navn på kontoeier, navn på bank, kontonummer og disponibelt saldo av

Kontooversikt.


Kontoutskrifter fra 01.09.23 frem til leveringsdato fra ALLE dine konti i ALLE dine bankforhold.

NAV godtar ikke skjermbilder/screenshots av Kontoutskrifter fra APP. Det må logges inn

gjennom nettbanken og Kontoutskrifter må leveres som PDF-format. Det må fremkomme navn

på kontoeier, navn på bank, kontonummer og disponibelt saldo av Kontoutskrifter.


Siste transaksjoner fra 01.09.23 frem til leveringsdato fra ALLE dine konti i ALLE dine

bankforhold. NAV godtar ikke skjermbilder/screenshots av Siste transaksjoner fra APP. Det må

logges inn gjennom nettbanken og Siste transaksjoner må leveres som PDF-format. Det må

fremkomme navn på kontoeier, navn på bank, kontonummer og disponibelt saldo av Siste

transaksjoner.


Dersom noen av bankforholdene ikke lenger er aktive, må det dokumenteres med

bekreftelse fra banken(e).

Vi trenger dokumentasjonen senest 28.12.23.

Merk! Kort frist grunnet søknad om nødhjelp

Du kan levere dokumentene i Ditt NAV på nav.no.

Følg oppskriften på: www.nav.no/sosialhjelp/ettersende.

Du kan også levere dokumentasjonen på NAV-kontoret eller sende den i posten.

Vi har åpent fra 10.00 til 12.00 hver dag.

Hva om du trenger mer tid?

Hvis du trenger mer tid til å levere dokumentasjonen, eller har spørsmål om dette brevet, må du ringe

oss på telefonnummer 55 55 33 33.

Når får du svar på søknaden?

Vi prøver å behandle alle søknader før det har gått 3 uker. Hvis vi ikke får dokumentasjonen fra deg, kan

det ta lenger tid å svare på søknaden din.

Hva skjer om du ikke leverer dokumentasjonen?

Du får avslag på søknaden din.

Hvorfor ber NAV om denne informasjonen?

Vi må sørge for at saken din er så godt opplyst som mulig før vi gjør en vurdering. Det er også viktig for

oss at dette skjer i samarbeid med deg. NAV har lov til å be om dette ut fra forvaltningslovens § 17 og

sosialtjenestelovens § 43.


2 kommentarer:

  1. I de nyere versjonene av Windows (8, 10, 11) finnes det et innebygget antivirusprogram. Det fungerer ganske bra, så det er ikke nødvendig å kjøpe et ekstra antivirusprogram.
    Ønsker deg et bedre nyttår i 2024

    SvarSlett
  2. Det svaret henger ikke på greip i det hele tatt. Virker som dem bare vil være vemmelige. Typisk NAV å behandle folk som dritt!

    SvarSlett

Bloggen er åpen for anonyme kommentarer, men jeg ser helst at du kommenterer med et navn, det behøver ikke være ditt eget. Da velger du navn/nettadresse, det er ikke nødvendig med nettadresse. Dersom flere anonyme kommenterer under samme bloggpost kan det bli ganske kaotisk og vanskelig å skjønne hvem som er hvem.

Kommentarer som inneholder skjellsord og usakligheter vil heretter bli slettet.