søndag 18. desember 2022

Fattigdom er helsefarlig!!!

Jeg pleier vanligvis ikke å sløse med utropstegn, men nå som jeg sitter og hutrer med tjukk genser, ditto sokker, under et pledd, mens jeg skriver på en pc som gir fra seg noen lyder som antagelig er å betrakte som dødsralling, følte jeg for å slenge på noen ekstra sånn for å understreke poenget. For den fattigdommen mange av oss opplever nå, den er farlig for så vel psykisk som fysisk helse. Noe jeg har lært de siste dagene er hvor utrolig smertefullt det er å fryse sånn skikkelig. Jeg frøys så det holdt i fjor vinter, men nå har jeg vært nødt til å skru ned varmen ytterligere. Nå kjennes det at jeg har fryst mer enn jeg har hatt godt av, feberhett hode og halsen som et åpent sår. Jeg bor i en kommunal leilighet som er så trekkfull og iskald at jeg minst måtte hatt stortingslønn for å holde den varm nok til at det var helsemessig forsvarlig.  

For ikke lenge siden snublet jeg over flere podkaster som omhandlet en nylig utgitt bok om ensomhet. Der ble det snakk hvor helsefarlig ensomhet er, blant annet dette med at det tilsvarer femten røyk om dagen. Jeg skulle ønske noen kunne skrive en bok om de helsemessige konsekvensene av fattigdom, og jeg lurer på hvor mange røyk om dagen du må røyke for at det skal være like helseskadelig som å være fattig. Det aner meg at det er minst like mange, om ikke flere. Og med tanke på fattigdom lett kan føre til ensomhet, kan det bli mange røyk.

I forbindelse med verdensdagen for psykisk helse så jeg en kommentar fra en som syntes det var rart at det ikke var snakk om fattigdom i forbindelse med psykisk helse. Det  jeg dessverre har sett er at de som jobber med psykisk helse ikke er særlig opptatt av se noen sammenheng. Jeg har flere ganger nevnt psykiateren jeg snakket med på sykehuset, hun som mente at folk kunne leve godt med veldig lite penger, for det var så mye som var gratis, var så mye som var gratis. Jeg skulle likt å vite hvor alt dette som visstnok er gratis befinner seg, etter at vaskemaskin og kjøleskap gikk i stykker i sommer, har jeg virkelig fått erfare hvor slitsomt og vanskelig det er å være fattig. Jeg kan ikke fatte at en psykiater kunne si noe så fullstendig idiotisk, hun har nok aldri har stått og vasket sengetøy og store håndklær for hånd, eller prøvd å ta vare på mat uten kjøleskap som fungerer. Hun har nok heller aldri vært nødt til å presse de aller siste dråpene av restarbeidsevne ut av pc og mobil, med tilhørende bekymring om hva i huleste skal jeg gjøre når de ryker fullstendig.

Det har vært mye snakk om at folk heller stiller seg i matkø på Fattighuset enn å gå på Nav. Noe de fleste av oss som har en viss erfaring med denne sorgens etaten ikke har problemer med å forstå, en av de fattige som stilte på Debatten brukte ordet politiavhør, om det som kan vente deg. Fredag var Nav-direktøren og Tuva Moflag fra AP, på Dagsnytt 18 for å fortelle at heretter skulle folk bli møtt så fint og respektfullt på Nav. Det var en forestilling som fikk meg til å tenke på en kommentar jeg en gang fikk her på bloggen, der uttrykket sminke purka ble nevnt. Og det er akkurat det jeg syntes foregikk, men her var det snakk om en så stor, stygg og folkevond purke at det kanskje hadde vært bedre å ringe slakteren, enn å finne fram sminkepungen.

Som kjent har Nav sørget for å gjemme seg godt for brukerne, med minimale åpningstider, og ett telefonnummer for hele landet. På en måte kan jeg forstå dem, det har vært mang en arbeidsdag jeg har tenkt at du verden hvor mye lettere vært å være på jobb, hvis jeg hadde sluppet å betjene kunder. Men siden det stort sett var kundene man levde av, var det liksom ingen vei utenom. Nå skulle man jo tro at det å sørge for at hvert enkelt Nav-kontor fikk sitt eget telefonnummer burde være relativt enkelt å få til. Noe som definitivt hadde vært interessant, hadde vært å få vite hvor store summer som brukes på kurs og andre tiltak, og i hvilken grad de faktisk fører til at folk kommer i arbeid. Egne erfaringer tilsier at det stor forskjell på hvilke ferdigheter Nav mener man trenger, og de arbeidsgiverne faktisk krever. Kanskje det hadde vært en god ide og samarbeide med arbeidsgiverne, høre med den hva som skal til for at folk faktisk kan utføre det arbeidet det er snakk om. Selv om hvert enkelt kurs da kunne ha blitt dyrere enn de kursene som folk sendes på i dag, hadde det antagelig vært billigere enn å sende folk på jobbsøkerkurs etter jobbsøkerkurs, eller sette dem til å telle skruer.

Det er et par dager siden jeg begynte å skrive, i mellomtiden har jeg virkelig fått bekreftet at fattigdom er helsefarlig. Nå har jeg fryst meg så dårlig, jeg kan ikke huske sist jeg følte meg så elendig, men så har jeg heller aldri fryst meg syk innendørs før. Det kjennes som hodet holder på å eksplodere, muligens høy feber. Jeg mener å huske det var en eller annen politiker fra Arbeiderpartiet som sa at folk ikke skulle behøve å fryse i vinter, de har sikkert aldri vært inne i sånn iskald drittleilighet jeg dessverre er henvist til å bo i.

Før jeg ble så syk, hadde tenkt å si litt om at fattigdom er et utrolig dårlig utgangspunkt for å komme i jobb. For en tid siden så jeg en annonse i Klassekampen, der de søkte etter folk som skulle stå og reklamere for avisen på gata. Det er en jobb jeg kunne hatt en ørliten sjanse for å få. Ikke akkurat noen drømmejobb, men jeg har aldri kunnet koste på meg å være kresen. Det kunne sikkert litt artig, og siden jeg har stått på stand i butikker og demonstrert ymse varer, det var tidvis varer jeg hadde langt mindre sans for enn Klassekampen. Men siden det er lenge siden jeg har hatt økonomi til å ta vare på psykisk og fysisk helse, og dessuten bor så dårlig som jeg gjør, er jeg ikke i form til en sånn jobb. Siden det er ute, måtte jeg hatt en varm og god leilighet å komme hjem til.

Den fattigdommen vi opplever nå gjør heller folk til pasienter enn arbeidstakere, 

4 kommentarer:

  1. Hei,

    Har du tenkt å starte spleis eller noe lignende? Kanskje leserne av din blogg vil hjelpe deg med å kjøpe vaskemaskin og kjøleskap?

    SvarSlett
    Svar
    1. De få leserne jeg eventuelt har igjen, har antagelig ikke mer penger enn de trenger selv. Det er veldig få lesere på denne bloggen nå, det er ikke så rart siden det går lang tid mellom hver gang jeg legger ut noe. Spleis kunne jeg selvfølgelig prøvd, men det spørs vel om det ikke er veldig mange om beinet der nå.

      Slett
  2. Vaskemaskin og kjøleskap er ikke luksus i dagens samfunn og burde absolutt være noe du burde få.. I alle fall få støtte til... Men det blir vel politiavhør hvis du spør ja.... 🤔
    NAV bør absolutt erstattes av et mer menneskrvennlig system. Det skjer neppe!
    Angående Spleis... Du kan jo prøve, men vanlige folk er ikke alltid så mye bedre enn NAV. Du måtte nok ha regnet med noen vemmelig kommentarer og det er ikke sikkert det er noe du vil forholde deg til nå.
    Kanskje mulig å få fatt i noe rimelig eller gratis på diverse Facebookgrupper? Men kan være mye ræl der og lett å bli lurt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror det er svært lite å hente på Spleis eller noe tilsvarende. Hvis jeg skulle få tak i noe brukt, kan det bli dyrt med frakt for å få det i hus, og for å få det gamle vekk. Og det hadde vært likt seg om det hadde gått i stykker etter et par dager.

      Hvis jeg skal søke Nav, er det en komplisert søknad med en masse dokumentasjon, å gjøre det på en pc som bare henger, rister og bråker, og er omtrent umulig å bruke, blir rett og slett for vanskelig. Det har vært snakk om at det er vanskelig for folk som mangler digital kompetanse, men det hjelper lite om man har det, når man ikke har noen pc som fungerer. Dersom jeg i det hele tatt hadde fått innvilget noe fra Nav, ville det bare vært til å kjøpe det mest brukte og dårlige som er å få tak i.

      Nav burde helt klart erstattes av noe bedre, det er den ene katastrofen etter den andre.

      Slett

Bloggen er åpen for anonyme kommentarer, men jeg ser helst at du kommenterer med et navn, det behøver ikke være ditt eget. Da velger du navn/nettadresse, det er ikke nødvendig med nettadresse. Dersom flere anonyme kommenterer under samme bloggpost kan det bli ganske kaotisk og vanskelig å skjønne hvem som er hvem.

Kommentarer som inneholder skjellsord og usakligheter vil heretter bli slettet.