onsdag 13. november 2019

Folk og dyr

Det er mye en skal høre før ørene ramler av, heter det seg, og det har jeg jaggu fått bekreftet akkurat nå. Da jeg gikk inn på nettet i ettermiddag, kunne jeg flere steder lese at Krf-leder Ropstad hadde hatt en noe merkverdig opptreden i dagens utgave av Politisk kvarter. Da måtte jeg selvfølgelig høre hva som hadde foregått, og det må jeg si, å høre denne meget kristne herremannens betraktninger, det var virkelig en bisarr opplevelse. Etter hva jeg skjønte, så er MDG et kjempefarlig parti og en trussel mot menneskeverdet, dette fordi noen i USA, eller noe sånt, heller ville redde kjæledyret sitt enn et menneske. Ifølge Ropstad kan miljøbevegelsens menneskesyn føre til at mennesker bli verdsatt etter hvor mye de presterer, noe som selvfølgelig er skummelt, da det kan føre til at man begynner å ta fra de syke og fattige, og gi til de friske og rike. Men vent nå litt, sitter ikke Ropstad i en regjering som gjør akkurat det?

Nå er jeg en av de virkelig grusomme menneskene som ikke bare mener at dyr har egenverdi, men også er bekymret for befolkningsveksten, i motsetning til MDG, hvis jeg har oppfattet riktig. For meg handler det blant annet om solidaritet med de som skal leve på jorden i framtiden, at det skal være mulig å leve gode liv, ikke bare overleve. Men siden jeg nå engang mener at dyr har egenverdi, handler det også om at det skal være leveområder der våre medskapninger skal kunne leve sine liv. Jeg har sett videoer på nettet fra Borneo, der orangutanger ramler ned fra trær som hogges ned, det er vondt å se, jeg blir trist og lei meg. Nå må det sies at jeg også synes er vondt, og blir trist og lei meg, når jeg leser om syke, fortvilte mennesker som sliter i Nav-systemet, samtidig som regjeringen kutter og kutter i diverse stønader. Jeg fikk også veldig vondt da jeg så dokumentaren om homoterapi på VGTV, jeg lurer virkelig hva slags menneskesyn de har, de som utsetter andre for noe som trygt kan kalles umenneskelig behandling. Om jeg kan føle stor sympati og medfølelse med både orangutanger og Nav-ofre, skal det innrømmes ikke har mindre til overs for dem som mener at det de tror på, gir dem rett til å fortelle andre at de ikke har rett til å leve fullverdige liv, med den begrunnelsen at Gud ikke liker det. Men de har ingenting imot homofile, de er bare så innmari imot homofil praksis.

Jeg mistenker Ropstad for å komme med dette latterlige utspillet for å få oppmerksomheten bort fra homoterapi og det som har kommet fram om konservative kristnes syn på homofile. Egentlig burde kanskje Ropstad bekymre seg mer over menneskesynet i enkelte kristne miljøer, enn menneskesynet til miljøbevegelsen. Det har hendt jeg har kikket innom en side på facebook der man kan observere kristenfundamentalister i fri dressur, jeg skal love at det er heftige greier. Her hater man de fleste, blant annet hele venstresiden, liberale kristne, og selvfølgelig også miljøbevegelsen. Menneskeskapte klimaendringer er tull, Trump er satt inn av Gud, alle som måtte mene noe annet er onde, grusomme og dessuten hjernevasket av MSM. I sannhet en lite sjarmerende gjeng. Kanskje heller Ropstad ta et oppgjør med dem, der skulle det være nok å ta tak i. 

Til slutt, når sant skal sies, og det skal det kanskje, tror jeg nok at på mange måter jeg foretrekker dyr framfor folk. Jeg avslutter med nok et bilde av den staselige orangutangen Sibu fra Dublin Zoo, hva han gir uttrykk for her, vet jeg ikke, men det er neppe dummere enn det Ropstad og enkelte andre har klart å lire ut av seg i det siste. 

2 kommentarer:

  1. Jeg er kristen, stemte MDG, spiser ikke kjøtt, hjelper katter som trenger det...... Og foretrekker nok i mange tilfeller også dyr foran mennesker.
    De skikkelig konservative hadde nok ikke likt meg... Og det kan jeg leve godt med.
    Tror Gud er glad i meg som jeg er ��

    SvarSlett
    Svar
    1. Fortsett med det. Det er helt vanvittig hvor hatefulle mange av ekstreme er overfor liberale kristne. Det var vel det at homofile nå kan gifte seg i kirken, noe de selvfølgelig synes er grusomt, som var temaet, da en vrælte ut at "det begynte med kvinnelige prester". Klart det, slipp til kvinnfolka og du ender med toleranse, og i verste fall nestekjærlighet. Og såntno vil ikke disse ha noe av.

      Slett

Bloggen er åpen for anonyme kommentarer, men jeg ser helst at du kommenterer med et navn, det behøver ikke være ditt eget. Da velger du navn/nettadresse, det er ikke nødvendig med nettadresse. Dersom flere anonyme kommenterer under samme bloggpost kan det bli ganske kaotisk og vanskelig å skjønne hvem som er hvem.

Kommentarer som inneholder skjellsord og usakligheter vil heretter bli slettet.