I det siste har jeg satt personlig rekord i søvnløshet, uansett hvor trøtt jeg er, er det umulig å sove. Nettene blir et ubehagelig slit, hjertet banker så det smeller i hele kroppen, kroppen er i fluktmodus og det er umulig å få roet den ned. De slitsomme nettene gjør meg temmelig sjaber på dagtid, svimmel, surrete og orker lite. For noen dager siden så jeg at Aftenposten hadde en artikkel med tittelen Søvn er blitt det nye klasseskillet. Da måtte jeg ta et abonnement til den nette sum av til 10 kroner for 10 uker for å få lest, for dette hørtes absolutt relevant ut. Her kan man lese at støy følger klasseforskjellene, de med dårligst økonomi er de som sliter mest med søvnløshet. Her nevnes støy fra motorveien, regningene på kjøkkenbordet og det som skjer i nabolaget. Blant kvinner med vanskelig eller svært vanskelig økonomi oppgir 36,3% at de har søvnproblemer, mens blant menn er det 25.7%. Blant dem med lett eller svært lett økonomi er tilsvarende tall 11.4% og 7.5%. Videre kan vi lese at flere forskere framhever at søvnproblemer sannsynligvis er et undervurdert samfunnsproblem, fordi de påvirker evnen til å stå i arbeid på lik linje med alvorlige psykiske lidelser. Det nevnes økonomisk stress, bekymringer og psykiske belastninger, som både gjør det vanskeligere å sovne, og lettere å våkne. Videre nevnes det også konkrete forhold i hverdagen, som støy, utrygge nærmiljøer, dårligere boforhold, luftforurensning og ustabile arbeidstider.
Her er det mye som virker velkjent, jeg har opplevd mye av
det som nevnes. Det som holder meg våken nå, er en livssituasjon som jeg ikke
holder ut å være i, og vissheten om at det ikke finnes noen vei ut. Som en
forsker sier i artikkelen: Når livet er preget av bekymring, ensomhet eller
press, kan kroppen undertrykke behovet for å sove. Det er en gammel
overlevelsesmekanisme. Er noe utrygt, vil vi håndtere faren. I moderne liv
betyr det at ubetalte regninger, konflikt, utrygghet eller konstant stress kan
holde kroppen våken lenge etter at lyset er slukket. Hvis ikke alt er på stell,
så skal vi ikke sove. Vi skal fikse problemer. Her jeg bor nå er det ikke
støy fra naboer som holder meg våken, og det er etter forholdene ikke så mye trafikkstøy,
hvert fall ikke på nettene. Til gjengjeld sliter jeg med fattigdomsstress og panikkanfall.
Jeg har før opplevd søvnmangel som følge av bråkete naboer, og
jeg har også opplevd trafikkstøy, hvor det bare var stille noen få timer midt på
natta. Med tanke alle blokkene som i senere år har blitt bygd kloss opptil
sterkt trafikkerte veier, må det bli mange som opplever det samme, og det
skaper ikke bare søvnløshet, men også hodepine og all støyen gjør deg sliten. I
artikkelen i Aftenposten nevnes skiftarbeid, også noe jeg har erfaring med, da
kombinert med stor grad av usikkerhet, siden det var et vikaroppdrag som ble
fornyet hver uke, til det ikke ble det lenger. Heller ingen god sovemedisin.
Det er bra at dette blir tatt opp, litt snodig at det er Aftenposten som tar det opp. Uansett, nok et godt argument mot fattigdomslinja, også kjent som arbeidslinja, som føres for å sparke folk ut i jobb.

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Bloggen er åpen for anonyme kommentarer, men jeg ser helst at du kommenterer med et navn, det behøver ikke være ditt eget. Da velger du navn/nettadresse, det er ikke nødvendig med nettadresse. Dersom flere anonyme kommenterer under samme bloggpost kan det bli ganske kaotisk og vanskelig å skjønne hvem som er hvem.
Kommentarer som inneholder skjellsord og usakligheter vil heretter bli slettet.