mandag 21. januar 2019

Bloggen har fylt ti år!

Bloggen fylte ti år for en stund siden, den åttende januar 2009 skrev jeg min aller første bloggpost. Jeg har hatt tradisjon for å markere bloggbursdagen, det fikk jeg ikke gjort i år. Så da får jeg ta markeringen på etterskudd. Da jeg startet opp, var det særlig to temaer jeg var opptatt av, det ene var de brutale forholdene jeg opplevde i arbeidslivet som vikar på diverse drittjobber, vesentlig kantine og lager, der jeg opplevde stadig lavere lønn og tøffere arbeidstempo. Det andre var alle de nedlatende betraktningene om arbeiderklassen, som jeg leste støtt og stadig på den tiden. Det var mye av det jeg senere har kalt ABD-kronikker, fordi de gjerne inneholdt ordene arbeiderklasse, Bourdieu og danseband. Skribleriene var gjerne illustrert med et bilde av en campingvogn eller en grandiosa-pizza. Som tilhørende arbeiderklassen var det en bisarr opplevelse å lese disse selvhøytidelige og skråsikre tekstene om det som skulle forestille å være en beskrivelse den gruppen jeg visstnok tilhørte. Særlig var det min angivelige forkjærlighet for dansebandmusikk som fikk meg til å gå fullstendig av skaftet, det var noe med å bli fortalt at jeg var veldig glad i en musikkform som jeg ble direkte syk av. Jeg håper ikke det at jeg gir uttrykk for min avsmak for denne musikkformen krenker eventuelle dansebandentusiaster som måtte lese dette, i løpet av mine ti år som blogger er det jo blitt veldig på moten å være krenket. Siden det ser ut til at den mest høyverdige formen for krenkelse er å være krenket på vegne av andre, ber jeg om unnskyldning dersom noen skulle bli krenket på vegne av dansebandentusiastene. Det skal vel innrømmes at jeg kanskje ble en smule krenket av å bli beskyldt for å like musikk jeg ikke kunne fordra, men det ble jeg fort ferdig med, og klarte etter hvert å le av tullet i stedet. Noe som for så vidt er synd, siden det nå altså er på moten å være krenket, det kunne jo vært greit i hvert fall å være litt moderne.

Som jeg var inne på i en bloggpost for en tid siden, har det vært noe oppmerksomhet i senere tid om de temaene jeg har vært opptatt av her på bloggen. I løpet av årene som har gått, har den gruppen jeg har tilhørt fått et navn, prekariatet. Det er en treffende beskrivelse, da det er sikkert og visst at det i høyeste grad er prekært støtt og stadig ikke vite om det er jobb i morgen eller ikke. Det som har irritert meg, og som jeg har nevnt før, er at man når man er bekymret for framveksten av et prekariat, så er det først og fremst fordi man beskriver prekariatet som en «farlig» klasse, og langt mindre bekymret for hvor skadelig det er å befinne seg i denne gruppen, med alt det vil si av økonomisk usikkerhet og generell utrygghet. Noe av det samme så jeg i kommentaren til Egeland som jeg lenket til i før nevnte post. Han avsluttet med følgende: Det er aldri galt å markere sterk politisk uenighet, men det er ødeleggende hvis det følges av mangel på respekt for folk som har andre erfaringer og en annen bakgrunn. I lengden er det også risikabelt. Folk som føler seg marginalisert mister tilliten til de politiske institusjonene og prosessene. Når rettsstaten og det liberale demokratiet ikke leverer respekt og reell frihet, står andre krefter klare til å overta. Det blir ingen sommerfest. Det skal innrømmes, selv om jeg har svært liten sans for de kreftene Egeland tenker på, at dypt inne i meg et sted sitter en liten jævel og gliser rått av dem som har tilbrakt tiden på sommerfest og nå er redde for oss som har vært ute litt for mange vinternetter. Jeg skulle bare ønske det hadde vært helt andre krefter som sinte og fortvilte mennesker kunne ty til.

For øyeblikket er det en debatt om eliter på gang, der eliten diskuterer om det finnes eliter, eller hvordan det nå var. Klassekampen, en avis som ifølge dem som har greie på det kun leses av eliten, har en serie gående om temaet. Under overskriften Hva sier eliten selv?, har de spurt flere fra eliten om hvem som er eliten i Norge, og om de selv er en del av eliten. Det er flere som vegrer seg mot å se seg selv om en del av eliten. Uansett hva de måtte kalle seg, dette er folk som er langt mer privilegerte enn noen jeg kjenner, uten at det ser ut til at de skjønner det selv. Jeg har sett en og annen uttalelse fra dem som kan kalles elite, som tyder på svært liten forståelse for alvoret i de problemene mange andre har å slite med. For elitepersonen har jo også opplevd noe som har vært leit her i livet, og det har gitt vedkommende enorm innsikt om livets brutale realiteter, det kan være slikt som: Jeg brakk en tå på en skitur en gang, og jeg hadde en gullfisk i barndommen som døde, så jeg vet virkelig hva det vil si å oppleve smerte og sorg.

Et tema jeg har vært innom her på bloggen har vært hvordan det er å være aleneboende, det er 900 000 av oss, men til tross for at vi er stor gruppe er det ikke et eneste parti som er oppfatt av vår situasjon. Det blir neppe bedre av at Kristelig Folkeparti nå skal med i regjeringen. Det er også annet som tyder på lite håp om bedring for oss single. Jeg tenker på statsministerens nyttårstale, den sto jeg gladelig over, men jeg har selvfølgelig fått med meg at hun oppfordret folket til å produsere flere barn. Dette fordi disse ungene skal finansiere velferdsstaten, en velferdsstat det virker som regjeringen bygger ned så godt den kan. For en tid siden truet statsministeren med 43 timers arbeidsuke, dersom ikke flere kom seg inn i arbeidslivet. Nå vil hun altså at folk skal få minst tre unger, hva hun kommer til å true med dersom så ikke skjer, vil jeg helst slippe å tenke på. Jeg har sett The Handmaid’s Tail, jeg leste også boka i sin tid, den står i hylla. Uansett, det er dårlige nyheter for oss som ønsker bedre kår for aleneboende, nå skal det nok heller brukes penger på å lokke folk til å skaffe seg store barneflokker. Og de barna bør fortrinnsvis være friske og lønnsomme, det har vært nok av skrekkhistorier om hvordan man behandler dem som har vært så uheldige å få syke barn.

I forrige post nevnte jeg innstrammingen i AAP-ordningen, som får store og trise konsekvenser for dem som rammes. Jeg kom over en kronikk i Dagsavisen av Elisabeth Thoresen, som jeg anbefaler alle å lese, den har tittelen Hallo, Annikken Hauglie! Du har sovet lenge nok, du må våkne nå!. Thoresen har satt inn en PM hun har fått fra en person som mistet AAP, den er virkelig hjerteskjærende:
«Jeg er enslig og har ikke noe nettverk. Jeg har en personlighetsforstyrrelse med borderline, posttraumatisk stress lidelse, og også psykotisk depresjon. Jeg har ikke kapasitet til å ta opp kampen mot NAV. Jeg ble akutt innlagt på psykiatrisk avdeling etter et selvmordsforsøk, da jeg fikk vite at jeg hadde mistet arbeidsavklaringspengene (AAP) mine. Jeg fikk hjelp til å klage på vedtaket, og fått til svar fra NAV klageinstans at det vil ta 28 uker å behandle denne. På den tiden rekker jeg å bli hjemløs, og også miste mine to katter som betyr mer for meg enn alt annet, og de er det eneste jeg har. Akkurat nå er ting så svart og tungt at jeg ikke nyttegjør meg nødvendig og hensiktsmessig behandling engang. Vær så snill å følg opp presset på nav"

Som jeg også var inne på i forrige post, regjeringen har startet arbeidet med en handlingsplan mot selvmord. Der uttrykte jeg bekymring for at innstrammingen i AAP kunne føre til flere selvmord. Som man ser her, så har det i hvert fall ført til ett selvmordsforsøk. Det er antagelig naivt å tro at politikerne bryr seg nevneverdig om lidelsene de som mister AAP og andre som sliter med Nav, påføres. Når folk blir så syke av kampen mot Nav, at de må innlegges på sykehus, koster det penger, og det er antagelig noe de forstår mer av. Kanskje de burde tenke over om det ikke hadde blitt billigere å behandle folk på en anstendig måte, la dem ha penger nok til å kunne puste fritt, og la dem få beholde en viss grad av verdighet. Dessverre ser det ut til at flertallet av politikerne, uansett side, er meget sterke i troen på fattigdom og ydmykelser som botemiddel for så vel sykdom som arbeidsledighet. Noe annet jeg oppfatter som skremmende, er at i dag er det ingen som er mot fattigdom, de er mot barnefattigdom. Jeg kan ikke huske sist gang jeg hørte en politiker snakke om å bekjempe fattigdom, uten at der er barne foran fattigdom. Voksne mennesker ser ikke ut til å ha noen egenverdi, dersom de ikke har mindreårige barn kan de visst bare kastes på dynga og ligge der og råtne. Det ser ut til personen som har skrevet den hjerteskjærende meldingen jeg satte inn over, ikke har barn. Alle som leser det, må skjønne at dette er en person som har det veldig vondt, da er det utrolig trist å tenke på at kanskje ikke en eneste av politikerne på Stortinget ville løfte en finger for å hjelpe denne personen. Fordi det kun er barnefattigdommen de av dem som i det hele ønsker å bekjempe fattigdom, vil gjøre noe med. Jeg har en viss erfaring med å mangle penger, og vet hvor mørkt og skremmende det får livet til å føles, jeg vet også at det går utover konsentrasjonsevne, hukommelse og kveler effektivt alle tilløp til livsglede.

At tiårsdagen til bloggen blir markert to uker på etterskudd, sier litt om hvor gammel og sigen denne bloggen er blitt. Det er noen år siden storhetstiden. Jeg blogget friskt fram til august – 13 . Da skjedde det noe som gjorde at jeg ble helt slått ut, og de som sier at det som ikke dreper, gjør deg sterkere, vet ikke hva de snakker om. Etter hvert jeg fikk bloggen sånn noenlunde opp igjen, men den kom aldri i toppform. Nå for tiden er det heller ikke nok å være blogger, nå skal man være influencer, og det har jeg ingen ambisjoner om å bli, og det er sikkert like greit, for jeg mangler nok influencer-genet.

Til slutt, da jeg startet bloggen syntes jeg av en eller annen grunn det var en kjempegod ide å plassere den fæle engelen øverst på bloggen. Det var den som ga meg ideen til navnet på bloggen, det var litt idetørke ute og gikk, så jeg var lykkelig da det for en gangs skyld datt ned en ide i hodet mitt. Derfor har den fått lov å henge med, men jeg skjønner ikke selv hvorfor jeg tenkte på den i forbindelse med bloggen i det hele tatt. Men nå har den hengt med i ti år, så da får den få lov å henge med en stund til.
  

10 kommentarer:

  1. Hei, gratulerer med de ti årene. Bourdieu måtte jeg forresten Google. Aldri hørt om ham før.

    Ja, nullvisjon for selvmord skurrer i forhold til det vi har sett de siste ti årene. Nav-reformen har fungert som en pådriver for å drive folk til selvmord (og det er vel et annet tiårsjubileum, for det ble påbegynt under de rødgrønne).

    Det er vel middelklassen som er den farlige klassen, den med tyngde. Det var den som stemte frem Trump, ikke arbeiderklassen.

    Mvh
    Borgeren

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, bloggen er sterkt preget av at dens storhetstid er over, men den hangler og går så vidt det er, og mer kan man kanskje ikke forvente av en blogg som har nådd den anselige alderen av ti år.

      Hvis politikeren virkelig ønsket å bekjempe selvmord, hadde det kanskje vært en ide å gjøre livet lettere for dem som har det vanskelig, ikke enda vanskeligere. Men det er vel her som med det meste ellers, store ord og lite handling.

      Slett
    2. Hei igjen, leste nylig en virkelig skremmende bok av Guardian-journalisten James Bloodworth om det nye arbeidslivet: https://www.adlibris.com/no/bok/innleid-og-underbetalt-9788282260800

      Da han hadde vikarjobber på lager og bensinstasjoner som student i 2007, opplevde han dette som en ganske trivelig tilværelse. Da han ti år senere kom tilbake som undercover journalist, var arbeidslivet fullstendig endret. Verste arbeidsgiver? Amazon, så klart.

      Mvh
      Borgeren

      Slett
    3. Jeg har akkurat lest den på engelsk, har tenkt å skrive om det her, men har ikke fått gjort det så langt. Jeg synes er det er veldig bra at boka er oversatt til norsk, for da når den fram til flere, den har et viktig budskap. Selv om det ikke er fullt så ille her, så står det ikke så veldig bra til her heller.

      Slett
  2. Gratulerer så mye fra meg også!
    Fant et innlegg med relevans for temaer som har vært tatt opp på bloggen:
    https://www.nrk.no/ytring/elitelaget-1.14414254

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for gratulasjonen, jeg skulle ha svart før, her har formen vært dårlig i det siste.
      Kronikken til Jonas Bals er absolutt interessant, han er inne på noe veldig vesentlig.

      Slett
    2. Hei, den offentlige debatten skjeler veldig mye til folks titler og bakgrunn, ja. Jeg undres om ikke årsaken er at man ønsker seg folk som er most gjennom kverna på universitetene, der de har lært seg de rette synspunktene på innvandring, og å sutre straks de føler seg krenket.

      Det er jo ikke en kjeft blant disse folka som ville brydd seg om en danseband-tulling følte seg krenket over nedsnakking av dansebandmusikk. Det er andre typer krenkelser de er ute etter! Men det var ved universitetene krenkelsessnakket begynte. At lærere ikke er der for å undervise, men for å sørge for at studentene føler seg "hjemme" og "trygge" og for all del, ikke krenkes av noe.

      Som om det å bli voksen ikke nettopp handler om å bli utfordret. Du er IKKE hjemme lenger, og det er opp til deg selv å medvirke til din egen trygghet.

      Men så har vi også de som signerer seg "tobarnsmor", "firebarnsmor" (som om antall barn skulle gi tyngde til folks synspunkter) eller - mer alternativt - "tenåringsfar".

      Mvh
      Borgeren

      Slett
    3. Etter hva jeg har fått med meg, er det særlig ved universitetene i USA man er krenket, og at de må ha "safe places" og "trigger warnings" på alt som kan inneholde noe som kan være ubehagelig for noen. Det er forhåpentligvis ikke fullt så ille her, men vi har vel en tendens til å komme tuslende etter.

      Arbeidsfolk kunne jo nesten ha grunn til å bli krenket, det er ikke bare gnålet om danseband, men påstander om at de ikke er i stand til å lese kvalitetaviser eller annen litteratur enn kioskromaner, betyr jo at man mener at arbeidsfolk er regelrett dumme.

      Slett
    4. Det hele står og faller nok med HVEM som føler seg krenket.

      En bekjent av meg har medfødt hjertefeil, og til sist ble det nødvendig å operere. Da var arbeidsplassen hans nedlagt, og han selv på AAP. Operasjonen var vellykket, men han må gå på medisiner livet ut, og de har så alvorlige bivirkninger at han må stille til legekontroll tre ganger i uken.

      Dette er en mann som skulle hatt mange år foran seg i arbeidslivet, men hverdagen hans er ikke forenlig med noe sånt. I vinter sa han ja til å kjøre ut middager til eldre og uføre. Han er en bra sjåfør, men fikk ikke annet for innsatsen enn at Nav dekket busskortet hans.

      Arbeidsgiveren så heller ned på han som gjorde en jobb for dem gratis, mens han er i en tilstand hvor han faktisk ikke vet om han er i live i morgen. Etter 3 måneders kjøring ble han innkalt til evalueringssamtale, der hans "kontaktperson" i bedriften, en snørrhoven 29 år gammel muslim, riktig krodde seg i sin maktposisjon. Han løy til Nav om ting som var skjedd, han er jo ordinært ansatt og dermed den troverdige parten, motsatt sånt sabb som må gjøre jobben gratis og ikke er frisk engang!

      Pussig da at bedriften var interessert i å beholde sjåføren. Det fikk de ikke anledning til, han leverte tilbake bilnøkkelen. Han fikk nok da muslimen sa: "Du må være YDMYK når du er i jobb!" Pussig da at han ikke selv er noe ydmyk. Jeg antar han mener at bare de som ikke får betalt for det de gjør, skal være ydmyke - de får tross alt lov til å arbeide gratis, så får de finne seg i å bli satt på plass også!

      DETTE er en mann som krenker folk som den naturligste ting i verden. Han passer som fot i hose i Nav-systemet - som deres "kontaktperson" i en bedrift som leverer ferdigmiddager beryktet høyt og lavt for sin uspiselighet. Det finnes til og med en Facebook-side om de fæle middagene de sender hjem til folk. Men de måtte altså se seg om etter ny sjåfør.

      Slett
    5. Hei, det var iallfall bra at de mistet sjåføren sin. Kanskje de blir nødt til å ansette en som forlanger betaling? Det blir nok uvant for dem. Betale folk lønn, liksom???

      For min del skriver jeg meg på listen for folk som føler meg krenket av folk som skal "legge ungene sine". I fjor møtte jeg formannen i borettslaget på vei til en dame som hadde oppdaget en lekkasje. Han ba meg bli med, jeg er jo borti rør iblant.

      Rør av både den ene og andre slagsen, kanskje. Her ble det iallfall rør. Vi ringte på, og dama åpnet, og bare skar oss av med at det "passet dårlig", hun var midt i "leggingen". Så fikk vi døren i fleisen. Det tok noen sekunder før vi skjønte hva hun mente med "leggingen".

      Formannen vår er en grei kar vi burde være glad for å ha, og begge ble vi avbrutt i det vi holdt på med. Veldig respektløst å gi folk en dør i fjeset da. Jeg hadde iallfall blitt glad om noen rykket ut så raskt når det var en lekkasje om å gjøre.

      I år sendte hun e-post om å fikse området til 17. mai, og skrev en liste over ting hun kunne tenke seg å gjøre. Det var jo veldig positivt med en person med interesse for hagearbeid, så formannen sendte meg en e-posten hennes og ba meg sette opp dugnadsliste, siden den andre i styret er på sykehus og den tredje bortreist. Greit nok, jeg leste e-posten og gikk straks opp til henne for å få en liste over hageredskaper hun trengte.

      Hun var like nebbete denne gangen, det "passet dårlig", for hun var igjen "midt i leggingen". Det må jo være snakk om et ritual som tar hele kvelden! Jeg var på vei ned trappen da hun åpnet døren igjen og spurte hvorfor ikke tingene var innkjøpt. Jeg svarte at jeg hadde lest e-posten ti minutter tidligere, og det var noe hun måtte diskutere i neste styremøte. "Men da er vel du midt i leggingen," tilføyde jeg.

      Helt merkelig at ikke den ungen hennes kan finne veien til sengen på egen hånd? Det hendte også at folk kom på døren da jeg var barn og la meg, og så kom min far inn etterpå og fortalte meg hva det gjaldt, vi pratet litt, da jeg var liten leste han også for meg, men han fikk mareritt av nisser og troll, så det overtok jeg ganske snart selv. Hva som foregår i våre dager, greier jeg ikke å forestille meg, men det virker som unger er blitt veldig uselvstendige.

      Iallfall er jeg krenket av nebbete legge-kjerringer. Håper flere skriver seg på.

      Mvh
      Borgeren

      Slett

Bloggen er åpen for anonyme kommentarer, men jeg ser helst at du kommenterer med et navn, det behøver ikke være ditt eget. Da velger du navn/nettadresse, det er ikke nødvendig med nettadresse. Dersom flere anonyme kommenterer under samme bloggpost kan det bli ganske kaotisk og vanskelig å skjønne hvem som er hvem.

Kommentarer som inneholder skjellsord og usakligheter vil heretter bli slettet.