onsdag 11. april 2018

Velkommen til det nye arbeidslivet!

Påsken kom, gikk, og er for lengst over, uten at jeg har fått skrevet noe her på bloggen. Grunnen er dessverre at mange år med usikkerhet og utrygghet nå i økende grad kjennes på så vel kropp som psyke, og dessuten sliter på konsentrasjonsevnen. Derfor ligger jeg litt på etterskudd. Noe jeg hadde tenkt å skrive om for en stund siden, er en artikkel som sto på trykk i Klassekampen den tredje mars.
Den handlet om forholdene for de ansatte hos Amazon i Italia. Ti år etter finanskrisa opplever Europa bedre økonomiske tider. Den dårlige nyheten, i hvert fall for arbeidsfolk, er at oppturen er bygget på et angrep på europeiske arbeideres rettigheter. Her beskrives Amazons største senter i Italia som noe som mest av alt likner et fengsel, med gittergjerder og jernsluser, sikkerhetsvakter sørger for at utslitte arbeidere på vei ut fra jobb ikke tør å si særlig mye til journalister. Og verre skal det visst bli, selskapet har patentert et digitalt armbånd som skal overvåke arbeidernes bevegelser, og gi dem elektroniske «buzz» om de beveger seg i feil retning.

Artikkelen forteller om arbeidere som får ødelagt helse, både fysisk og psykisk som følge av hardt arbeidspress og dårlig betalt. Vi kan lese om kroniske lidelser og en arbeidsgiver som ikke er villig til å tilpasse arbeidet for den som får ødelagt helsa, enten må du holde ut, eller slutte. En ansatt forteller at å diskutere med ledelsen er som å møte en mur, og mange er på korttidskontrakter og redde for å miste jobben om de klager eller snakker med media. Hos Amazon er det ingen lønnsforhandlinger. Her bestemmer ledelsen lønna, og er du ikke enig, finner de alltids noen andre som er det.

Fra artikkelen: Marco Caldera sier han aldri går på jobb med et smil om munnen. Han «vil kanskje ikke kalle det panikkanfall», men mange Amazon-ansatte «går på jobb med et stort ubehag».
Hos Amazon er det ikke noe som heter en dårlig dag. Isteden kaller Bezos hver dag «Day One», der det skal kjøres så hardt som mulig for å vokse videre. Arbeidet overvåkes nøye av ledelsen, som gir arbeidere advarsler når «targets» ikke er nådd. Det er ikke rom for vennlig prat mellom kollegaer.

Vi kan lese at arbeidsgivere og selskaper over hele det europeiske kontinentet, med god hjelp fra nasjonale politikere og EU, utnyttet krisetidene til å tilrive seg stadig større makt på bekostning av arbeidere og fagforeninger. Stadig flere jobber på korte kontrakter, uten rettigheter, og lønningene faller.  Arbeidernes rettigheter svekkes i konkurranseevnens navn.

Jeg fant en artikkel om Amazon i den britiske avisen Mirror. En journalist gikk undercover på Amazon i fem uker. Her ser man tydelig at forholdene er helt forferdelige. Amazon-grunnlegger Jeff Bezos omtales for øvrig som verdens rikeste mann, men til gjengjeld må han være svært fattig på det noen av oss betrakter som gode menneskelige egenskaper.

Selv om forholdene hos Amazon er verre enn det jeg har sett i arbeidslivet her i landet, er ikke forskjellene så store som mange sikkert vil ha det til at de er. Jeg har jo sett at folk har fått varige skader som følge av jobben, jeg opplevd arbeidstempo som har vært umenneskelig. Jeg har jobbet på lager hvor folk fikk kjeft hvis de satte seg ned et øyeblikk, selv når systemet stoppet opp og det ikke var mulig å gjøre noe før det kom i gang igjen. Og som jeg har skrevet gjentatte ganger her, jeg har jobbet for luselønninger, og flere ganger vært nødt til å gå ned i lønn. Jeg har møtt mange fortvilte og utslitte mennesker, som med god grunn har følt seg tråkket og trampet på. Når avmakt og ydmykelser er en del av hverdagen, blir folk sinte og dessuten hevnlystne. For noen blir nok det å stemme Frp en slags hevn mot det de oppfatter som eliten. Jo mer pepper partiet får, desto mer overbeviste blir de. Dette har vi jo sett at enkelte politikere i det partiet vet å utnytte til fulle.

På venstresiden ser det for tiden ut til å være en smule bekymring fordi de er i ferd med å miste grepet. Det jeg savner fra venstresiden, er et ekte engasjement for arbeidsfolk og andre som opplever tøffe tider. Det har vært skrevet mye om Nav og hvordan de ødelegger både de menneskene som er så uheldige å være i klørne deres og arbeidslivet, siden de bedriver sosial dumping der folk må jobbe for knapper og glansbilder, mens arbeidsgiverne får gratis arbeidskraft. Da skulle det vært noen på venstresiden som slo i bordet og sa at dette går ikke an! Ikke for å sanke stemmer, men fordi de ikke aksepterte at medmennesker ble behandlet så dårlig. De burde også ha stått opp for slitne arbeidsfolk som får ødelagt helsa på jobb, mens lønna krymper. Forholdene forverres for arbeidsfolk her i landet også. Jeg har sett det på kantiner, der kantineselskaper overtar driften. Da blir det hardere tempo, lavere lønn, mindre kontroll over egen arbeidsdag, til tider også temmelig respektløs oppførsel fra overordnede. Mens jeg opplevde en slik utvikling, kunne jeg lese skriblerier om hvor dårlig smak, usunne vaner og lite kunnskap arbeidsfolk var i besittelse av. Og noe av dette ble skrevet av folk som samtidig nærmest skrøt av at de tilhørte venstresiden. Man ante at de syntes arbeidsfolk var en ganske så latterlig gjeng. Samtidig som jeg opplevde en virkelighet som var alt annet enn latterlig. Det er som i hvert fall er sikkert, er at det er temmelig håpløst for arbeidsfolk å nå fram med fortellinger fra arbeidervirkeligheten.

Da jeg leste om arbeiderne hos Amazon, leste jeg med hver eneste celle i kroppen, jeg kunne kjenne slitet, fortvilelsen, håpløsheten det medfører å være en som ikke har noen verdi. For den som ikke har vært ute noen iskalde vinternetter, er det nok litt vanskeligere å forstå.

25 kommentarer:

  1. På tide å boikotte Amazon tenker jeg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,det burde det helt klart oppfordres til.

      Slett
    2. Hei, når det gjelder Amazon og andre multinasjonale drittselskaper, så har den slovenske filosofen Slavoj Zizek skrevet at multikulturen vi er omgitt av, og som politikerne skryter sånn av, er et prosjekt i disse selskapenes interesse.

      Akkurat det har jeg hatt følelsen av lenge. Innvandring er en enkel måte til å fremme skjevhet og ulikhet, og den fører til konsentrasjon av verdier på færre hender. Zizek påviser at multikultur og innvandring tjener den multinasjonale kapitalismen.

      Gigantselskaper som Amazon behandler jo også sine hjemland som kolonier, som de utbytter på samme vis som alle andre land. I de multinasjonale selskapenes tid finnes bare kolonier, slik at vi er dømt til å leve en multikulturell bananrepublikk om vi ikke snart tar grep.

      Politikerne er gladelig med på å bryte ned nasjonalstaten, for dette er en utvikling som sikrer dem fete jobber om de spiller på lag med selskapene.

      Mvh
      Borgeren

      Slett
  2. Jeg googlet litt og det er mange som oppfordrer til det ser jeg.
    Selv kommer jeg i alle fall til å gjøre det ...til det kan bevises at de har skjerpet seg !

    SvarSlett
  3. ..og har man baller til å si fra om ugreie forhold, så er standardsvaret "men så finn deg en annen jobb da" eller "du har valgt det selv". Joda, men det er ikke alltid sånn at du kan velge en jobb som om det var en sjokolade i en konfekteske.

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt poeng, slike holdninger er det uhyggelig mye av for tiden.

      Slett
  4. Har man valget mellom en drittjobb eller NAV så velger man gjerne drittjobben....man har i realiteten ikke noe valg heller siden NAV straffer hardt om man ikke tar en hvilken som helst jobb !

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror jeg har sagt det før, Nav er de brutale arbeidsgivernes beste venn. Derfor etterlyser jeg virkelig venstresiden, som burde være opptatt av et anstendig arbeidsliv. Men det er påfallende stille fra den kanten når Nav driver og plager folk.

      Slett
  5. Hei, takk for lenken. Nå er jeg kjempeglad for at jeg aldri har bestilt noe fra Amazon, men kjøper bøkene mine i butikk eller på loppemarked.

    Vel, kanskje de bøkene er bestilt fra Amazon... eller bøkene jeg har lånt fra biblioteket. Så jeg tar kontakt med biblioteket vårt nå i uken, for dette må flest mulig bare boikotte. Det kan vi jo også.

    Mvh
    Borgeren

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, her vi alle gjøre vårt. Så får vi prøve å oppfordre andre også til å boikotte.

      Slett
  6. Dette skal visst være et godt alternativ

    https://wordery.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Den siden har jeg ikke hørt om før, men den ser ut til å ha et greit utvalg.

      Jeg har vært medlem i Bokklubben Nye Bøker så lenge jeg kan huske. Jeg avbestiller gjerne det som en gang ble kalt månedens bok. Nå er det vel flere bøker i måneden, men det er lett å avbestille på nett. Grunnen til at jeg fortsatt er medlem, er at jeg bruker det som bokhandel, også får jeg en gratis bok nå og da, bare mot å betale frakt. Og også poeng som gjør at jeg kan kjøpe bøker billig. Kjøper jeg en paperback med slike poeng, kan jeg få en god bok for mindre enn det et ukeblad koster , som jeg for øvrig aldri kjøper.

      Slett
  7. Det er vel ikke folk dette firmaet bør ansette, men roboter. Deprimerende at noen kan legge seg opp en formue på den måten - og at det ikke da faller naturlig å omsette noe av rikdommen i et hyggelig arbeidsmiljø. Det vil jo uansett gå i pluss.

    Jeg har heller aldri handlet hos Amazon, men det var fordi det irriterte meg at de ikke betaler skatt slik de burde. Nå kommer dette med arbeidsmiljøet i tillegg. Spurte arbeidsgiveren min om vi har handlet inn bøker derfra. Nei, det har vi ikke, og det var nettopp fordi han hadde holdt seg orientert.

    Når en ser hva slags arbeidshverdag mange har, blir det helt rart å lese Navarsetes beskrivelse av hvordan hun kjenner det i hele kroppen at hun har mottatt en grisete sms, og det går ut over søvnen.

    Klart det er ubehagelig å få en slik sms, særlig siden hun mener det er partikolleger som står bak. Ikke rart hun er opprørt og ønsker å komme til bunns i saken.

    Likevel er det for meg et voldsomt misforhold mellom hendelsen og hennes reaksjon, samt den plassen dette har tatt i mediene. De fleste av oss har vel opplevd atskillig tøffere tak i arbeidslivet. Og hvor vanskelig er det å se hvem som har sendt en sms, liksom?!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en annen grunn til å boikotte Amazon, at de snyter på skatten. Det henger vel sammen, her skal man karre til seg så mye som mulig. Grådighet ser ut til å bli mer og mer akseptert.

      Jeg er ikke så veldig oppdatert på saken om Navarsete, grunnen er at jeg er i Dublin, har vært her i nesten en uke og skal reise hjem i morgen. Jeg har tilgang til aviser på nett, og har med meg laptop, men det er liksom artigere ting å gjøre i denne byen enn å lese norske aviser.

      Det som slår meg er jo nettopp det du påpeker, at det kan være vanskelig for oss andre å forstå reaksjonene til slike som Navarsete. Greit nok at det ikke er morsomt, men jeg tror noen av oss har vært nødt til å tåle litt mer. Det er nok noen som kanskje hadde trengt å gå noen mil i noen andres sko, for å si det sånn.

      Da jeg satt på Gardermoen og ventet på flyet til Dublin, satt og surret litt på telefonen. Da så jeg at Kristin Clemet ikke syntes det var så koselig på Twitter lenger. Noen hadde visst ikke vært helt enige med henne, så da ble det så utrivelig. Her er det snakk om en person som har valgt å bruke livet sitt til å jobbe for større forskjeller, at de som har lite fra før skal få enda mindre. Selv tåler hun ikke å bli motsagt, samtidig som hun mener at de som har det vanskelig fra før skal få det enda vanskeligere.

      Slett
    2. Ønsker deg et fortsatt trivelig opphold i Dublin!

      I mellomtiden, styr unna norske nettaviser og lat som du er på en annen planet! :-)

      Slett
    3. Takk for det, nå er jeg dessverre hjemme igjen. Det var en flott uke, og det er veldig godt å koble vekk fra nyheter og elendighet.

      Slett
    4. Hei, høres bra ut med en uke borte fra andedammen!

      Den historien med Navarsete fremstår som et politisk magaplask. Klart dama ble opprørt over sms'en, men å sykmelde seg - to år senere?! Hun ble jo ikke pepret med grisete meldinger, det var en engangshendelse. Skjønner godt at Borten Moe tar seg en pause, jeg ville vært inne på tanken selv, om noen hadde rotet meg og mobilen min inn i en sånn tøvete sak.

      Navarsete hadde tjent mye på å bare si "Kanskje det var tastefeil for "--- hytta di!" men det var ikke det som stod der, så jeg forventer en unnskyldning likevel."

      Jeg reagerer også på NAVs rolle i dette. Sykmelding? Hva ville NAV sagt om kontordamen vår fikk sykmelding pga av en sms hun fikk for to år siden, grisete men ingen trussel? Jeg er nokså trygg på at både kontordamen og legen hennes ville fått trøbbel. Og da er vi tilbake til dette med likhet for loven.

      Mvh
      Borgeren

      Slett
    5. Jeg har tenkt mye av det samme som deg. Saken er at det neppe er noen lege som hadde sykmeldt oss vanlige dødelige for noe sånt. Det er vel heller ingen av oss som hadde gått til lege og forlangt sykmelding på grunn av en vemmelig melding. Det er selvfølgelig helt uakseptabelt å sende slike meldinger, men det er likevel innafor det de fleste av oss ville takle.

      Slett
    6. Nå vil en slik sak faktisk skape presedens, og det skal bli interessant. Var det ikke "robuste" vi skulle være? Erna Solberg burde vært frempå her og tilrådet at Navarsete viste seg mer "robust".

      I går var det jo 1. mai, og alle med tilknytning til arbeidslivet burde vært ute og marsjert. For min del skjønner jeg ikke hvorfor jeg skal marsjere under slagord for venstresiden. I en tid da heltidsjobbing vektlegges, bør en få med seg at Høyre-kommuner er flinkere med heltidsstillinger enn resten. Jeg synes venstresiden opptrer mer og mer pinlig. Det er deres egne kommuner som er verstingene her.

      Slett
    7. Navarsete kan ikke sies å leve opp til motebegrepet robust, nei.

      Jeg var ikke klar over at Høyre-kommuner er flinkere med heltidsstillinger, da får til noe positivt. Men utover det må jeg si den regjeringa vi har i dag, den synes jeg er virkelig ille. De tar konsekvent fra de syke og fattige og gir til de rikeste. Det som er interessant, er hvordan mange på venstresiden skriker og bærer seg over uttalelser fra Frp-politikere, dette ser jeg særlig på Twitter hvor det var mye nå i forbindelse med landsmøtet deres. Men når politikken deres fører til at de som har vanskelig får det enda vanskeligere, da er det stille. Så kan man lure på hvorfor.

      Slett
    8. Hei, arbeidslinja var iallfall Ap sitt påfunn. Jeg kom først ut for det da Nav var nytt. En dataingeniør jeg snakket med iblant, ble sykmeldt for vondt i høyre armen.




      Opplagt musesyke, som den gangen var lite kjent. Verken pasienten eller legen hennes koblet det til musebruken. Under sykmelding ble dama innkalt til aktivisering i Nav-regi - en STRIKKEKLUBB.




      Jeg trodde først hun tullet. Trygdekontoret sendte jo ikke sykmeldte på strikkeklubb! Dessuten, en vond høyrearm skal ha hvile. Strikking er spesielt ille, vet jeg fra moren min, som måtte slutte å strikke nettopp av den grunn.




      Dataingeniøren var ganske fortvilt. I strikkeklubben var det rar stemning, folk hadde lite felles. I tillegg hadde hun nok å bekymre seg for. Hva om hun ikke ble bra igjen? Legeerklæringen ble sett på med skepsis.




      Hun trengte fred og ro, i stedet var det mas om strikking og fellesskap med vilt fremmede. Så det endte med at jeg bandt høyrearmen hennes i fatle, jeg hadde vært på førstehjelpskurs. Det var jo ikke usant heller, at hun var pålagt å hvile armen.




      Ap sine fremmøte-klubber hos Nav ble vel ganske fort nedlagt, Nav-kontorene hadde ikke ressurser til å drive dem. Helt utrolig å mene at sykmeldte skal få overskudd av å gå i "klubb" med fremmede, eller føle noe fellesskap med helt ukjente folk. Det er tvert om noe som krever overskudd, spesielt når det er særlige agendaer som strikking eller svømming, som ikke alle kan delta i, og ofte vil bli enda sykere av.

      Mvh
      Borgeren

      Slett
    9. Dette høres da ut som kjønnsdiskriminering! Noen som tror at MENN ble innkalt til strikkeklubber? :-)

      Men de ble sikkert innkalt til noe tull, de også... Bra at Nav fant ut at de hadde bedre ting å bruke ressursene på.

      Forresten er garn dyrt, så det var drøyt å forlange at arbeidsledige og sykmeldte skulle ta seg råd til å kjøpe garn.

      Slett
    10. Jeg tror jeg har vært inne på det før, for mange år siden så jeg et tilfelle hvor en som snart skulle gå av med pensjon ble arbeidsledig. Det siste han gjorde før han ble pensjonist, var å bli sendt på jobbsøkerkurs. Dette var før Nav sin tid, så det var mye gærent den gangen også.

      Det er ikke så lenge det var snakk om kurs i regi av Nav der folk måtte legge en penn i munnen for å tvinge munnen i smileposisjon. Det skulle visst føre til en positiv innstilling, noe som igjen antagelig skulle føre til jobb.

      Slett
    11. Hei, det der minner meg om historier jeg har lest fra tyske konsentrasjonsleire... Fangene måtte passe på å være nybarberte, men tyskerne måtte ikke SE at de barberte seg eller utførte annet stell.

      De måtte også vise et smilende ansikt ved appeller. Det gjorde overlevelse mer sannsynlig. Eller kanskje tvert om? Hvis det virket provoserende? Noen statistikk er ikke mulig å foreta, men den tanken dukker alltid opp hos meg når folk tilrådes å feike et eller annet - ansiktsuttrykk eller følelser.

      Mvh
      Borgeren

      Slett
    12. Jeg så akkurat på Facebook at noen diskuterte problemer man kan få med arbeidsgiver i forbindelse med ting man legger ut på sosiale medier. Det er vel ikke en eneste arbeidsgiver som ikke snoker når folk søker jobb. Skal man få jobb framover, må man kanskje passe på å ytre seg sånn at det faller i potensielle arbeidsgiveres smak. Det kan bli ganske problematisk.

      Slett

Bloggen er åpen for anonyme kommentarer, men jeg ser helst at du kommenterer med et navn, det behøver ikke være ditt eget. Da velger du navn/nettadresse, det er ikke nødvendig med nettadresse. Dersom flere anonyme kommenterer under samme bloggpost kan det bli ganske kaotisk og vanskelig å skjønne hvem som er hvem.

Kommentarer som inneholder skjellsord og usakligheter vil heretter bli slettet.