torsdag 3. mai 2018

Noen desillusjonerte tanker om arbeidsfolk og venstreeliten

Etter en uke i Dublin, der jeg hadde morsommere ting å gjøre enn å følge med på verdens begredelige gang, har jeg de siste dagene prøvd å oppdatere meg litt. Onsdagen jeg kom hjem, hadde Klassekampen en artikkel med tittelen Venstresida mister de fattige. Der kan vi lese at den franske økonomen Thomas Piketty har kommet med en rapport hvor han slår fast at det ikke lenger er slik som mange forestiller seg, at venstresiden representerer de fattige og høyresiden de rike. I stedet handler det nå om to eliter, de med lang utdanning og høye inntekter stemmer på venstrepartiene, mens de med både høye inntekter og store formuer stemmer på høyrepartiene. Piketty sier også at de med lite utdanning og lav inntekt fortrinnsvis stemmer på høyrepartier. Nå er det vel også mange i sistnevnte gruppe som ikke stemmer i det hele tatt. Noen av oss stemmer fremdeles på venstrepartier, men for egen del må jeg si at jeg så langt etter den blanke stemmeseddelen sist gang jeg befant meg i et valgavlukke. 

Noe av det jeg har reagert på, er i hvor liten grad man på venstresiden er opptatt av de stadig tøffere forholdene som arbeidsfolk opplever på jobb. Klassekampen hadde nylig en artikkel med tittelen Får ikke tid til å gå på do. Noe som dessverre er en god beskrivelse av hverdagen til mange arbeidsfolk. I artikkelen møter vi bussjåføren Åge Vissmark som jobber for Unibuss i Oslo, og er en av de uheldige som ikke lenger har tid til slike nødvendige avbrekk i arbeidsdagen. Før var det mulig å strekke på beina og ta skikkelige matpauser, sier han, men det han omtaler som anbudsdritten har ødelagt hele næringa. Videre forteller artikkelen at Fafo har publisert rapporten «Arbeidstakere som jobber alene. HMS-utfordringer i fem forbund».  Der har man undersøkt omfanget av alenearbeid i helse- og omsorgssektoren, industrien, transportsektoren og varehandlene, blant medlemmer i fem LO-forbund. 51 prosent svarer at de jobber alene over halvparten av tiden eller mer. 27 prosent svarer at de jobber alene nær hele tiden. «Alt i alt gir undersøkelsen et inntrykk av at de fysiske utfordringene samt redsel for uønskede hendelser og risiko for skade og ulykke er betydelige HMS-utfordringer knyttet til alenearbeid blant medlemmer i de aktuelle forbundene», blir det konkludert. Flertallet av disse ønsker mer kontakt med kolleger, og mange føler seg ensomme på jobb.

Nå har jo jeg erfaring med å jobbe alene. For det meste på kantiner, jeg har vært innom flere der arbeidstempoet har vært fullstendig umenneskelig. Så det at man ikke engang har tid til å gå på do, er ikke et ukjent fenomen. Det den før nevnte bussjåføren omtaler som anbudsdritten, er noe man også får en føling med på kantiner. Fordi de stort sett blir satt ut til eksterne byråer, og den som kan love mest mulig mat til en billigst mulig penge, er den som vinner anbudsrunden. Når du jobber alene på en slik kantine, har du ikke kolleger på stedet i det hele tatt. Det er heller ikke alltid du har noe hyggelig kontakt med dem som jobber på stedet, i noen tilfeller er den eneste kontakten mas, kommandoer og klager.

En episode fra mange år tilbake, jeg fikk en telefon fra vikarbyrået utpå ettermiddagen, om jeg kunne stille på en kantinejobb dagen etter, det var bare for én dag og jeg skulle være alene. Klok av erfaring, spurte jeg hvor mange som spiste på kantina. 150, fikk jeg til svar. Da måtte jeg bare takke nei til oppdraget, det var for mange å betjene. Når du kommer til et sted du ikke har vært før, jobber du mye saktere enn på et sted du er kjent. Når du jobber alene er det ingen du kan spørre når det er noe du lurer på. Du vet ikke hvor ting er, og må lete etter alt du skal bruke. Å lage mat til 150 er uansett for mye for én person, da driver man rovdrift på folk. Nå ringte vikarbyrået meg igjen noen minutter senere, da hadde de plutselig funnet ut at det «bare» var 120 som spiste der. Noe sa meg at grunnen til at tallet hadde krympet, var at de tenkte at det er sikkert ikke alle som spiser på kantina, så da sier vi det sånn. De måtte prøve å skaffe noen til jobben, det var fem minutter til arbeidsdagens slutt, da syntes de vel det var greit å jukse litt. Jeg hadde lov å si nei, men samtidig har et vikarbyrå alltid den muligheten at de kan straffe deg med ikke å gi deg oppdrag. Når du jobber som vikar er du egentlig fullstendig rettsløs.

Jeg var også alene på lørdager da jeg jobbet med å lage fruktkurver. I motsetning til kantinene var jeg da helt alene i bygget, og det var langt større muligheter for å skade seg på jobb. Jeg begynte dagen med å ta ut noen høye, uhåndterlige traller fra et kjølerom, dette rommet lå et trinn over gulvet. Da var det en viss fare for at trallene kunne velte over meg. Hadde det skjedd, kunne jeg blitt liggende fastklemt under tralla til mandag morgen. Det var like spennende hver gang, for å si det sånn. I den jobben var det så utrivelige forhold at det på mange måter var en befrielse å være alene, hvis man så bort fra at det var en viss fare forbundet med det. På kantiner, der jeg har løpt og løpt, samtidig som jeg har sett andre sitte sammen, spise og hygge seg, har jeg ofte følt meg ensom, det har vært triste og slitsomme dager. Og jo verre det blir å være arbeider på nederste trinn, jo mer skrives og snakkes det om hvor sunt og fint der å jobbe, her treffer man kolleger og har det så moro og lærerikt at det liksom ikke er måte på. Det stemmer overhode med den hverdagen du selv opplever, men du blir vant du er en som ikke teller, en som ikke er verdt noen ting. Den elendige lønna forteller deg også noe om hvor lite du er verdsatt.

Jeg har sett noen diskusjoner på nettet mellom folk på venstresiden, der man tydeligvis lurer fælt på hvorfor så mange arbeidsfolk nå forlater venstrepartiene. Det påfallende er at ingen av dem tenker over at det kanskje hadde vært lurt å spørre arbeidsfolk om hvorfor det er sånn, vi kan faktisk snakke. Skal de få arbeidsfolk tilbake til venstresiden, kan det være et steg på veien å vise en smule interesse for hvordan folk faktisk har det, og det er sikkert også veldig lurt å begynne å se på oss som likeverdige, som mennesker og ikke noe annet rart. Da må de slutte å forakte oss, og det tror jeg sitter temmelig langt inne.

På Twitter var det mange forutsigbare tweets i forbindelse med Fremskrittspartiets landsmøte. Man hang seg voldsomt opp i enkelte uttalelser, da dreide det seg selvfølgelig om innvandring. Nå sitter dette partiet i regjering, der de er med på å gjøre det stadig vanskeligere for dem som har det mer enn vanskelig nok fra før. Her tar man støtt og stadig fra de syke og fattige, for å gi til de aller rikeste. Merkelig nok, fører ikke det til de samme voldsomme reaksjonene. Da klarer jeg ikke annet enn å lure på om det er fordi det ikke bare rammer innvandrere. Når jeg sier noe sånt, er det vel fordi jeg er rasist? Nei, det er jeg ikke. Alt for mange år siden, lenge før arbeidsinnvandringen fra Øst-Europa, så jeg hvordan innvandrere ble grovt utnyttet i arbeidslivet. Og jeg reagerte på det, jeg syntes det var ille, og det syntes andre norske arbeidsfolk som så det også. Mer rasistiske er vi ikke. Dette var hyggelige og arbeidsomme folk, gode kolleger som jeg satte pris på, folk som gjorde at tøffe arbeidsdager tross alt ble noenlunde levelige. Jeg har flere ganger fortalt om da jeg ringte til LO, og endte opp med en krangel med en illsint gubbe hos Handel og Kontor. Dagen før hadde jeg ringt Arbeidstilsynet, der jeg ble møtt på samme måte, man var sint og sa at det jeg hadde opplevd var lov. Det jeg hadde opplevd, og som altså var lov, var et arbeidstempo som var fullstendig uholdbart. Da jeg ringte Arbeidstilsynet var jeg ferdig med det oppdraget, grunnen til at jeg ringte var fordi jeg håpet det kunne være til hjelp for dem som jobbet der fast, de fleste av dem var innvandrere. De var fullstendig fortvilte over forholdene, det var snakk om forhold som ingen kan holde ut over tid. Hadde en av våre kjære toppolitikere opplevd noe liknende, hadde vedkommende sannsynligvis blitt sykmeldt fram til pensjonsalder.

Det kan se ut til at venstresiden består av karrierepolitikere hvor mange aldri har vært i nærheten av vanlig arbeidsliv, og en flokk synsere med et stort behov for å ha noen å se ned på, og da står arbeiderklassen lagelig til for hogg. Når forskjellene øker, så lever vi også i økende grad i forskjellige virkeligheter. Vi får veldig forskjellige erfaringer. Jeg har vært gjennom perioder som har vært så kølsvarte at jeg knapt har sett noen mulighet for å leve videre. Så har slike perioder blitt etterfulgt litt mindre svarte perioder, uten at de har vært spesielt lyse. Når du har ligget våken på nettene og vurdert å gjøre slutt på det hele, da blir du aldri den samme igjen. Du mister så mye av deg selv, livsglede, tiltro til andre mennesker, det går utover konsentrasjonsevne og kreativitet, for å nevne noe. Også skjønner du hvor viktig det er med trygghet, visshet om at uansett hva som skjer så får du lov å beholde en viss grad av verdighet. Slik er det ikke i dag, dersom noe skjærer seg, så står Nav klar til å hugge deg i filler, ydmyke deg og tråkke på deg. Derfor savner jeg så inderlig at noen på venstresiden slår i bordet og sier at sånn skal vi ikke ha det. Fordi folk blir syke og nedbrutte av det, de som allerede er syke må bruke krefter de ikke har til å slåss mot et håpløst system, folk kan få selvmordstanker, i verste fall kan de ta livet sitt, så her må noe gjøres. Men når hørte vi noen si noe sånt? Jeg kan ikke huske å ha hørt det.

Da jeg leste om rapporten til Piketty, ble jeg ikke overrasket, det var heller at det ble satt ord på noe jeg egentlig var klar over fra før. Dessverre tror jeg ikke det er noe særlig håp om bedring, og det synes jeg virkelig er trist. Det viktig å huske på at slett ikke alle fra arbeiderklassen stemmer på høyrepopulistiske partier, jeg tror det er flere enn meg som ønsker seg en oppegående venstreside. En venstreside som tar tak i slike problemer som at bussjåfører ikke lenger har tid til å gå på do.
  

13 kommentarer:

  1. Hei, det å stelle i stand fruktkurver har jeg alltid tenkt på som en kjekk liten jobb for tandre damer. Jeg skjønner jeg tok feil. Heller en risikojobb der det bør være to til stede. Bra du kom uskadet fra det!

    Ja, som arbeidstaker hadde jeg vel tenkt at det falt naturlig å stemme på venstresiden, men i dag kunne det ikke falle meg inn.

    Venstresiden kan takke seg selv. Siste valgkamp var et eneste skrik om flere skattekroner, som de ikke kommer til å karre inn fra Røkke og Thon - de har skattejurister - men fra deg og meg.

    Pengene hadde heller ikke du eller jeg fått noen glede av, for de skulle gått til herr og fru Innvandrer. Det er de fremmede solidariteten retter seg mot, ikke landsmenn og medborgere.

    Med vår nåværende regjering har jeg gått ned i skatt fra 34 % i forfjor, 33 % i fjor og 32 % i år. En skrittvis forbedring jeg setter stor pris på, for med studielån og boliglån sitter jeg igjen med det jeg levde på som student, og det var ingenting å skryte av. Så jeg er veldig uenig i at skattelettelsene har gått til de rikeste, for der hører ikke jeg hjemme.

    At jeg hadde råd til en tur til Italia i vinter, skyldtes bare veldig billig flybillett og nøysomhet i hverdagen. Og jeg nekter for at det var noen luksus, men en ren investering i helse som jeg kunne unt mange andre å ha råd til, for å komme seg gjennom en streng vinter.

    Mvh
    Borgeren

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det å tilberede fruktkurver er så visst ikke noe for tandre damer. Det er faktisk den mest slitsomme jobben jeg noen gang har hatt. En vesentlig grunn til at den var så slitsom, var at ting ikke var tilrettelagt slik det er i større bedrifter. På den jobben var det ikke noe HMS, for å si det sånn.

      For mange år siden så opplevde både jeg og andre som tjener særlig godt, at skatten gikk opp. Jeg husker også at politikerne påsto at så ikke var tilfelle og kom med noen veldig kreative regnestykker, men faktum var at lavtlønte fikk en skatteøkning. Det er selvfølgelig fint at vanlige mennesker kan få litt skattelette, med de store lettelsene til de rikeste kunne de spart seg. Et eksempel på noe jeg mener er veldig feil, er at det blir skatt på sluttavtaler, ansatte som må slutte og får utbetalt en engangssum fra arbeidsgiver må betale på skatt på den utbetalingen. I det øyeblikket du rammes av arbeidsledighet eller sykdom, da skal du få svi. Nå er jo også venstresiden blitt veldig harde i klypa overfor folk som står utenfor arbeidslivet, uansett ufrivillig det er, men den nåværende regjeringen er enda et hakk hardere.

      Slett
    2. Her har jeg utelatt et ord, noe det dessverre hender skjer. Det skal være jeg og andre som ikke tjener særlig godt.

      Slett
    3. Hei, det var fullt forståelig likevel!

      Leste nettopp denne: https://www.nrk.no/norge/forstar-ikke-hvorfor-helseforskjellene-oker-1.14049350

      Klart økende økonomiske forskjeller forplanter seg videre dessverre. Så forklaringen gir seg selv.

      Mvh
      Borgeren

      Slett
    4. Jeg har også akkurat lest den. Når forskjellene øker, så øker de vel på alle områder. Jeg vil tro at også de veldig tøffe forholdene i arbeidslivet har noe med saken å gjøre.

      Slett
    5. Hei, jeg glemte å nevne at jeg også reagerer på dette med skattleggingen ved sluttavtaler. Beløpet er ment å fordeles over tid - slik lønnen vår er - og da bør den utbetales OG skattlegges over tid også.

      Det skulle ikke være vanskelig å få til! Og nettopp derfor blir velgerne forbanna og forflytter seg mellom partiene. Ta Frp, partiet som lanserer seg mot skatter og avgifter, men likevel peprer oss med nye avgifter. Nå er de jo ikke enerådende, men sukkeravgiften er jo rent fjolleri, siden den fører til arbeidsledighet/permitteringer - noe både du og jeg kunne forutsett. Så hvorfor ikke politikerne? Her er det snakk om å spille dummere enn man er.

      Til og med foreldrene mine, som ikke handler på nett ellers eller er kjeltringer, bestiller nå brus og sjokolade fra utlandet. Ikke at de har noe uvanlig forbruk av disse varene, men de misliker hele opplegget.

      Eller Ap, som burde interessert seg for folkemeningen, men gikk rett imot fagforbundene (som de er avhengige av) i Acer-saken - og Ap-kommuner gjør det dårlig (sammenlignet med Høyre-kommuner) når det gjelder heltidsansettelser i helsevesenet.

      Det fynkes på nesen av folkemeningen som demokratiet baserer seg på. Helt lovlige valg i Italia kritiseres som "populistiske"! Jamen for faen, i et demokrati SKAL valg være populistiske! Det er meningen med demokrati - folkemeningen, populismen.

      Mvh
      Borgeren

      Slett
    6. Det har vært sagt, og det er sikkert riktig, at det regjeringen gir av skattelette til vanlige mennesker tar de igjen i avgifter. Sukkeravgiften rammer også sukkerfrie varer, mens andre varer med sukker ikke omfattes. Det kan være vanskelige å få øye på logikken, for å si det sånn.

      Jeg leste nettopp at Arbeiderpartiet taper velgere både til partier til venstre for seg, men også til sofaen. Acer-saken er sikkert en av grunnene.

      På tirsdag hadde Klassekampen en artikkel om hvordan EU frykter Corbyns venstredreining, fra artikkelen:
      EU frykter Jeremy Corbyns sosialisme så mye at de lage en brexit-avtale som hindrer venstrepolitikken han kjemper for.

      EU frykter at Labours leder Jeremy Corbyn skal vinne neste valg i Storbritannia og danne en venstreregjering som utfordrer den økonomiske høyrepolitikken som dominerer unionen i dag.

      Ifølge den britiske avisa The Times vil EU derfor få på plass straffemekanismer i brexit-avtalen som skal hindre venstrepolitikken Corbyn har gjort seg populær med blant britiske velgere.

      Nå vil EU få britenes høyrestatsminister Theresa May med på å avtalefeste at framtidig venstrepolitikk kan straffes med handelsskatter og kompensasjonskrav fra EU.

      Om Corbyn forsøker å subsidiere britisk industri vil EU gå så langt som å nekte britiske fly innreise i EU-luftrom.

      Brussel-innsatsen for å stanse Corbyn-prosjektet går fram av intervjuer The Times har gjort med EU-representanter som er tett på brexit-forhandlingene .

      – Britisk politikk har forblitt uendret i generasjoner, men nå er det en ekte sjanse for at en venstreregjering reverser dette. Vi må beskytte oss selv og et indre marked, sier en høytstående EU-kilde The Times har snakket med.

      Slett
    7. Hei, jeg skjønner at jeg må følge bedre med i Klassekampen.

      Det eneste positive med det du forteller her, er at EU iallfall viser sitt sanne ansikt, og hvem sine interesser de prioriterer.

      Corbyn er en veldig god foredragsholder, og jeg heier på ønsket hans om å renasjonalisere tog, post osv. Men da jeg hørte ham tale, reagerte jeg veldig på holdningen hans til innvandrere. Muslimer var liksom et positivt bidrag, det er de absolutt ikke i noe samfunn. Han toppet det hele med at IS og annen muslimsk terror var Vestens egen skyld.

      Det er ingen måte en slik påstand kan begrunnes fornuftig, og den vakte en god del rettmessig indignasjon. Jeg antar dette er den fremste grunnen til at Corbyn neppe kommer til makten noen gang. Synd, for han kunne blitt en god og samlende leder ellers.

      Men et lyspunkt: Valget i Italia! Det ser ut som en stor seier for EU-kritiske krefter. Den italienske økonomien er enorm, vel på størrelse med den britiske. Hvis den også sliter seg løs, vakler hele tysker-imperiet EU! Uansett tror jeg italienerne vil sikre seg mange fordeler for å sitte stille og bli i unionen, kanskje gode bilaterale avtaler med britene... Dette kan bli artig!

      Mvh
      Borgeren

      Slett
    8. EUs sanne ansikt er ikke direkte vakkert. Jeg stemte nei i 1994, og var også med på en stor demonstrasjon i Oslo. Den gang ble det sagt at vi vant avstemningen i 1972, men har tapt hver dag etterpå. Og etter 1994 har vi fortsatt å tape, nå sist med Acer.

      Det er en pussig innstilling mange på venstresiden har når det gjelder muslimer. Jeg har sett folk her i landet som mener at islam ikke må kritiseres, for det fører bare til radikalisering. De skal bare møtes med enorme mengder kjærlighet og overbærenhet, så blir de nok så snille så...
      Det er litt merkelig, for venstresiden har tradisjon for å være religionkritisk, noe som vel vil si kritisk til kristendommen.

      Slett
    9. Jeg også stemte nei i 1994, men oftest får en inntrykk av at en like gjerne kunne stemt ja.

      Politikerne nærmest snubler over hverandre for å tekkes EU, slik at de etterpå kan sikre seg fete jobber i EU-nettverket.

      Når det gjelder Italia, kan det nok bli artig, ja. Ser at de vil sette ned pensjonsalderen. Det burde vært gjort for lengst.

      Jeg har besøkt Italia noen ganger i årenes løp, og en hel generasjon har nærmest falt ut av arbeidslivet. Når de eldre pensjoneres, får de sin sjanse. Den skulle de fått for lengst.

      Klart det koster å sette ned pensjonsalderen. Men hva er prisen for å holde en generasjon utestengt fra arbeidslivet? Det koster like mye, og det bør EU begynne å ta inn over seg.

      Slett
    10. Når vi snakker om EU, har jeg lyst til å stjele litt fra gårsdagens utgave av Klassekampen. De har en ukentlig spalte som heter "Kron og mynt", i går var det Chr. Anton Smedshaug, daglig leder i AgriAnalyse som skrev. Her er et lite utdrag:

      "I praksis ser vi nå at EU praktiserer det som Merkel under finanskrisen kalte «markedskonformt demokrati», det vil si et folkestyre innenfor euroens tvangstrøye, EUs økonomiske disiplin og Pengefondets (IMF) og Goldman Sachs’ økonomiske forståelse. Dette er neppe i nærheten av hva grunnlovsfedre og – mødre i ulike land ville oppfattet som demokrati. Men det er det vi har fått.

      Forrige gang Italia var i krise ble landet styrt av Mario Draghi, fra nettopp Goldman Sachs. Og hvem kunne blitt statsminister om ikke Lega Nord og Femstjernersbevegelsen hadde endret kandidat til finansministerposten? Carlo Cottarelli, en tidligere toppbyråkrat i IMF. Hvor er Mario Draghi nå? Han er sentralbanksjef i EU – og for tiden euroens store beskytter. Storfinans og storpolitikk har smeltet sammen.

      Det doble alvoret i situasjonen er jo at Italia klarer seg svært dårlig med euroen som valuta. De har knapt høyere BNP per person i dag enn ved tusenårsskiftet. I tillegg føler italienerne seg, reelt nok, sviktet i migrasjonsspørsmålet, der ivrige EU- og EØS-land bombet Libya til sammenbrudd, slik at samfunnsstrukturen gikk i oppløsning og kontrollen med grensene forsvant. Finans- og migrasjonskrisen har tæret hardt på Italia, og EU-solidariteten er vanskelig å få øye på for et land som bærer hovedbyrden for Middelhavsmigrasjonen."

      Slett
    11. Hei, dette med euro og Italia er en historie for seg. Jeg var noen uker i Italia i vinter, og fikk da med meg at på verdensbasis har bare Haiti og Zimbabwe mindre økonomisk vekst enn Italia... Helt utrolig, hørtes ut som en vits.

      Ingen tvil om at den italienske økonomien er en koloss som vil rive Tyskland halvt overende om de skulle trekke seg ut av EU. Men hvordan kunne det gå så galt? Jeg vil ikke kalle italienere late, oftest er de svært engasjert i det de er opptatt av, og landet har jo utviklet seg enormt i etterkrigstiden. Men så stoppet det opp med euroen.

      Jeg antar at mafiaen er sterkt for EU. Åpne grenser og fri flyt av penger og mennesker legger jo alt til rette for økt kriminalitet. Så en kan med full rett si at politikere som er for EU, også spiller på lag med kriminelle, og ikke bare i EU.

      Politiet er veldig synlig i Italia, og de virker mye mer våkne enn norsk politi. Mørkhudete på offentlige steder ble stanset og vennlig, men bestemt avkrevd legitimasjon før de måtte vise innholdet i veske/ryggsekk. Norsk politi ville vel fått høre at de var "rasister", selv det faktisk dreier seg om folk som tar seg inn i andres land uten å ha noe legitimt ærend der.

      Mvh
      Borgeren

      Slett
    12. Jeg leste en bok av Jon Hustad, "Gjeldsslaven Europa", som jeg vil anbefale. Der tar han for seg gjeldsslavene en for en - fra Island som lot andre sitte igjen med regningen, til Hellas som er nede for telling, og Irland, som nærmest bygget seg inn i en katastrofe. I kapitlet om Italia tar Hustad også opp dette med at landet har havnet i samme kategori som Haiti og Zimbabwe når det gjelder økonomisk vekst.

      Nå i uken leste jeg et innlegg av fast spaltist i Dagens Næringsliv, der hun tar til orde for "enfold" heller enn "mangfold". Hun viser til at når mangfold blir et nøkkelord i bedriften, løser en gjerne problemet ved å avskjedige to hvite menn over 50 og ansette to unge kvinner, den ene innvandrer. Da er bunnlinjen sikret.

      Spaltisten påpeker at i mange bedrifter er det tvert om manglende mangfold som sikrer fellesskapsfølelsen. Brannvesenet er ekstremt avhengig av gjensidig tillit under utrykninger. Her er det nesten bare hvite menn. Noen som mener at mangfold ville være en fordel her?

      For min egen del kan jeg bare si at mangfold har vært en ulempe på de arbeidsplassene der jeg har vært. Folk lette seg frem til sine like, så satt man der i sine klikker og skulte på hverandre, enfold mot enfold...

      Slett

Bloggen er åpen for anonyme kommentarer, men jeg ser helst at du kommenterer med et navn, det behøver ikke være ditt eget. Da velger du navn/nettadresse, det er ikke nødvendig med nettadresse. Dersom flere anonyme kommenterer under samme bloggpost kan det bli ganske kaotisk og vanskelig å skjønne hvem som er hvem.

Kommentarer som inneholder skjellsord og usakligheter vil heretter bli slettet.