onsdag 17. oktober 2018

Høstbilder og noen tanker om verdens begredelige gang

Høsten er fargerik og den tiden på året jeg synes det er mest spennende å ta bilder. Nå har det ikke blitt så mange turer med kameraet dette året, som enkelte andre år. En del bilder har det likevel blitt, siden jeg fyrer løs når jeg er først er ute på tur. Høsten er ikke bare fine farger, den er dessverre også tiden for framlegging av statsbudsjettet. Som forventet var også årets budsjett trist, regjeringen fortsetter å ta fra dem som har lite og gi til dem som har mye. Noe annet hadde strengt tatt vært overraskende.


Det hender jeg kikker innom Dagsnytt Atten, jeg har ikke tv så jeg bruker pc-en, jeg har en forholdsvis stor skjerm, men flesteparten av politikerne har så store selvbilder at det ikke er helt plass til dem på den skjermen, det tyter liksom utenfor. Dessuten minner stadig flere av dem om programmerte roboter, der de snakker på innpust, utpust og mellompust. Kan det være sånn at robotifiseringen har kommet lenger enn vi aner, at robotene faktisk er i ferd med å overta i politikken? Det hadde i så fall forklart mangelen på medmenneskelighet. Og for så vidt også den tilsynelatende mangelen på tvil, når man tar beslutninger som går utover dem som har det vanskelig nok fra før, ville det vært naturlig å være litt mindre skråsikker i sin sak, en smule bekymret for konsekvensene for de menneskene som rammes.


Det ser ut til at flertallet av toppolitikerne mangler fullstendig forståelse for hvor privilegerte de er. Det får meg til å tenke på en artikkel i forskning.no som har overskriften De som lever i vedvarende rikdom gjennom hele livet, er blant de allermest isolerte her i landet. Sosiologen Maren Toft har forsket på rikinger, her er noe av det hun sier: Den nasjonale fortellingen om oss selv handler om at vi har mye likhet her i landet, sier Toft. Dette kan være med på å gjøre de faktiske forskjellene mellom oss veldig usynlige, mener forskeren. Jeg har studert mennesker med mye makt til å ta beslutninger som andre blir påvirket av. Funnene mine tyder på at disse menneskene lever livene sine adskilt fra andre. Desto mer atskilt de lever, desto mer tilbøyelige er de kanskje til å tenke at deres egen posisjon og deres eget liv er normalen. Eller å tenke at de privilegiene de har er helt naturlige. Det er vanskelig å få øye på at andre har mindre enn en selv. Derfor mener Maren Toft hun det er viktig å synliggjøre forskjellene.

Dette kan være noe av forklaringen på politikernes ufølsomhet overfor dem som sliter, dagens politikere er jo en stort sett en temmelig velfødd gjeng, det er ikke mange av dem som har tilbrakt plagsomt mye tid på gølvet, eller i vanlig arbeidsliv i det hele tatt, og det er vel heller ingen av dem som har slitt i Nav-systemet. Det gjelder jo dessverre også i høyeste grad partiet som kaller seg Arbeiderpartiet.



Noe annet som dukker opp om høsten, som jeg knapt har registrert før om årene, er noe som kalles «Verdensdagen for psykisk helse». Grunnen til at jeg registrerte det i år, var at jeg var og hørte et foredrag på mitt lokale bibliotek, der temaet var selvmedfølelse. De problemene det ble snakket om, var stort sett slikt som jeg kan huske jeg syntes var leit da jeg var barn, men som jeg i voksen alder ikke bryr meg noe om. Det ble ikke snakket om hvordan det er når vi rammes av de virkelig store tragediene i livet. Årets tema for denne dagen var for øvrig «vær raus». Det er vel typisk for vår tid, med moteriktige floskler skal problemer løses.




Nå har jeg dessverre fått kjenne litt på hvordan det er når det biter i den psykiske helsen. Jeg har i mange perioder i livet hatt en følelse av å oppholde meg ute i en iskald snøstorm, bare kledd i tynt innetøy. Det har vært en følge av alt det som jeg har skrevet om her på bloggen, midlertidige jobber, lav lønn, og utrygghet og usikkerhet i bøtter og spann. Noe som er viktig, er at uansett hva man har å slite med, uansett hvor lite vellykket man framstår, så er man mye mer enn bare problemene man sliter med, og vi trenger å bli sett som noe mer enn det. Noe annet som kan være en forbannelse for oss uten fin fasade, er det jeg har skrevet om flere ganger før, at det bli mye belæring og utspørring fra andre. Det skulle jeg ønske var et tema, for det er virkelig slitsomt. Og om jeg står til halsen i problemer, er det ikke sikkert jeg har lyst til å snakke om det bestandig, noen ganger kan det være fint å få lov til å glemme seg bort litt.


Det aller mest skremmende denne høsten, må være klimameldingen som ble lagt fram samme dagen som statsbudsjettet. Det ser dystert ut for framtiden, jeg er glad jeg er så gammel som jeg er, og ikke har satt barn til verden. Men dette handler om noe som er større enn meg, jeg har en medfødt respekt for naturen og våre medskapninger, og synes det er uendelig trist at vi ødelegger den flotte kloden vi lever på. Selv om jeg begynner å bli inderlig trøtt av menneskenes gnål og mas, synes jeg synd på de menneskene som skal leve framover, jeg tenker på de opplevelsene jeg selv har hatt i naturen, og hvor mye det har betydd for meg.


Uansett, hva høsten har bydd på av påkjenninger og dårlige nyheter, det er fremdeles flotte farger ute i naturen man kan glede seg over. Musikk er noe annet man kan glede seg over, her et stykke som passer godt for årstiden. 

                       

12 kommentarer:

  1. Fine bilder! Hvor har du tatt dem?

    Det later til at moteordene nå for tiden er Raus og Robust. I min oppvekst var det bare barn som var robuste. Det var ikke måte på hvor robuste barn var, slik at voksne kunne leve som de ville uten å ta noe ansvar for at de hadde satt andre mennesker til verden.

    En stund skulle folk være Fleksible. Vi hører mindre om det nå, men det kommer sikkert sterkt tilbake...

    SvarSlett
    Svar
    1. Bildene er tatt på Lørenskog, egentlig et stadig mer utrivelig sted, men noen lyspunkt finnes. Så lenge det varer.

      Jeg husker robust var veldig mye brukt en stund, det var ikke den ting som ikke skulle være "robust". Det er rart hvordan absolutt alle må bruke disse moteordene hele tiden, uansett om det passer eller ikke.

      Slett
  2. Bra bilder. Og Vivaldi kunne sine ting, han. Michala Petri laget en flott blokkfløyteinnspilling av årstidene en gang på 80-tallet...

    https://www.youtube.com/watch?v=VBkQLzc3RPQ&index=9&list=OLAK5uy_kf-sqUG8aRcqLTzeNEDAZqUmJK8AxSjMo

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, musikken til Vivaldi er flott, jeg er i det hele tatt veldig glad i barokkmusikk. Jeg skal høre blokkfløyteinnpspillingen senere. Regner med at det låter bedre enn det gjorde da vi måtte spille blokkfløyte i musikktimene på barneskolen, det låt, for å si det mildt, alt annet enn vakkert.

      Slett
  3. Blokkfløyten har fått et særdeles ufortjent dårlig rykte nettopp på grunn av musikktimene på barneskolen. Jeg mistenker at fiolinen ikke ville ha klart seg særlig bedre om det var den som hadde lidd den ublide skjebne å bli utnevnt til barneskoleinstrument.

    SvarSlett
    Svar
    1. Da har jeg hørt på årstidene på blokkfløyte, og det var helt nydelig. Problemet med å høre det på YouTube, var bråkete reklamer mellom videoene. Og det ødela opplevelsen, særlig når man er reklameallergiker, sånn som jeg. Løsningen var at jeg fant samme musikk på Spotify, der er en del med Michala Petri, ser ut til å være mye som kan være verdt en lytt. Så takk for tipset.

      Slett
  4. "Funnene mine tyder på at disse menneskene lever livene sine adskilt fra andre. Desto mer atskilt de lever, desto mer tilbøyelige er de kanskje til å tenke at deres egen posisjon og deres eget liv er normalen"

    Jeg husker for noen år tilbake at det ble gjennomført en utspørring av framtredende personer innen britisk media for bl.a. å finne ut hvor representative de var for befolkningen som helhet. De ble f.eks. spurt om hvor mye de trodde gjennomsnittsinntekten den gang var på. Flere svarte rundt 50-60k pund. Noen var oppe i 80k pund. Den gangen lå den på rundt 27k. Medianinntekten,som kanskje gir et bedre bilde av hva vanlige mennesker har å rutte med, lå på 21k. Dette var de som setter dagsorden i den offentlige samtalen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt eksempel på hvor liten forståelse eliten har for vanlige mennesker liv. Jeg har ikke inntrykk av at det står særlig mye bedre til her i landet.

      Nå kan det se ut til at noen har blitt litt skremt av Trump, Brexit og høyrepopulistenes framgang. Vet ikke om du har lest kommentaren John O. Egeland hadde i Dagbladet i august, Elitenes selvmord, jeg synes han beskriver de faktiske forhold på en god måte. Problemet er bare at det nok heller er bekymring for konsekvensene av folks frustrasjoner, enn et ektefølt engasjement for dem som kjenner de økende forskjellene på kroppen.

      Slett
    2. Egelands kommentar var for øvrig velplassert.

      Slett
    3. Det er påfallende riktig observert, overraskende godt, med tanke på at det kommer fra et medlem av skravleklassen. Jeg har sett noen eksempler på at folk fra samme klasse, særlig de på venstresiden, har prøvd å finne forklaringer på hvorfor arbeidsfolk forlater venstrepartiene. Dette er den som helt klart treffer best.

      Slett
  5. En annen som har skrevet en del om dette, i tillegg til mye annet, er Trond Andresen. Se for eksempel dette notatet hans på FB: https://www.facebook.com/notes/trond-andresen/om-skravleklassen-og-kulturelle-kapitalister/10157228626520177/
    Hans samling av notater og andre skriverier er vel verdt en gjennomgang.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for link, det var så absolutt interessant lesning.

      Slett

Bloggen er åpen for anonyme kommentarer, men jeg ser helst at du kommenterer med et navn, det behøver ikke være ditt eget. Da velger du navn/nettadresse, det er ikke nødvendig med nettadresse. Dersom flere anonyme kommenterer under samme bloggpost kan det bli ganske kaotisk og vanskelig å skjønne hvem som er hvem.

Kommentarer som inneholder skjellsord og usakligheter vil heretter bli slettet.