Noe av det jeg syntes var befriende med boka, er at til
tross for at Espen Goffeng selv tilhører venstresiden, beskriver han
venstresidens mindre sjarmerende sider på en svært treffende måte. Han nevner det
han kaller champagnevenstre: Dette er en
politisk gruppering som ofte virker å ha lite til overs for «gutta og jentene
på gølvet». De kan sitere Hegel og Gramsci til hverandre, det utvises for
eksempel liten forståelse for at arbeidsfolk føler sine arbeidsplasser truet av
innvandring av alle slag. Det er viktigere å være kosmopolitisk enn å opprettholde
en sterk, nasjonal arbeiderklasse. Ettersom venstresiden har beveget seg mer og
mer til høyre i økonomisk politikk i mange land i Europa, er det mange som
føler seg etterlatt og sviktet av denne kulturvenstresiden. Når de da blir kalt
rasistiske og nasjonalistiske når de lufter sine frustrasjoner, blir bruddet
merkbart større for hvert år som går. Dette er en særdeles god beskrivelse av
tingenes tilstand.
Goffeng kommer også inn på den lave takhøyden på
venstresiden, der det er tryggest å breke i kor med resten av flokken. Han
nevner komikeren Dag Sørås, som sto på scenen på Litteraturhuset under et
arrangement for norske PEN og fortalte at han tidligere var så ideologisk ren
på venstresiden at han holdt med SV i hva enn de mente om Sri Lanka, selv om han
knapt visste hvor Sri Lanka befant seg. Det var så trygt og godt å være
inkludert i en gruppe. Boka inneholder
flere sitater fra folk på venstresiden som gir uttrykk at det er vanskelig å ta
opp problemer tilknyttet innvandring. Det
framgår at det er lett å bli stemplet, flere kan fortelle historier om
stigmatisering, sosial eksklusjon og en moralstyrt vilje til å hindre andre fra
å ytre upopulære meninger. Jeg har møtt noen som likner, ikke alle har vært
aktive på venstresiden, de har hatt svært høye tanke om egen fortreffelighet,
og har hatt svært lite overs for dem som ikke er i besittelse av den samme
fortreffeligheten. Jeg liker å kalle dem de
innbilt gode.
Det er kanskje ikke rart at arbeiderklassen forlater
venstresiden, noen går til høyrepopulistene og andre til sofaen. Enkelte av oss
holder fremdeles tappert ut, og stemmer på venstrepartier mens vi holder oss
for nesa og håper på bedre tider. Noe vi sikkert bare kan drømme om. Det er
lett å få inntrykk av at mange bare er ute etter å samle godhetspoeng.
Dessverre ser det ut til at de også scorer godhetspoeng på å være mest mulig
foraktelige overfor arbeidsfolk. Det er forståelig at folk fra arbeiderklassen
setter noen store spørsmålstegn ved venstresidens enorme godhet, da vi overhode
ikke er omfattet av denne godheten. Jeg har sett påstander om at vi får et
kaldt samfunn dersom vi ikke tar imot flest mulig innvandrere, men det disse
ikke bryr seg om, er at mange allerede opplever samfunnet som svært kaldt. Jeg
vet av bitter erfaring at det er blitt iskaldt på de nederste trinn i
arbeidslivet. I det siste har vi nærmest daglig fått historier om mennesker som
sliter med Nav og fattigdom, med tilhørende ensomhet og stigmatisering, de har
det garantert veldig kaldt. Jeg ser lite omtanke og godhet overfor disse fra
flertallet på venstresiden. Jeg synes heller ikke jeg har sett så veldig mye
omtanke for innvandrere som utnyttes grovt av brutale arbeidsgivere. Dette har
jeg skrevet om mange ganger før, men det hører hjemme i denne sammenhengen. Når
jeg har jobbet på kantiner, og har kommet på en kantine der det har vært mange
innvandrere, har jeg skjønt at dette blir tøffe tak. Ikke fordi jeg har opplevd
det som problematisk å jobbe med innvandrere, de aller fleste har vært både hyggelige
og flinke til å jobbe. Men fordi disse kantinene gjerne har hatt et fullstendig
umenneskelig tempo, og til tider vemmelige sjefer. Om jeg ikke har sett så mye
omtanke for disse fra venstresiden, har jeg derimot sett framstående
rikssynsere på venstresiden, som gladelig har latt seg betjene av innvandrere
som har vært utslitte, fortvilte og omtalt forholdene på stedet som slaveri.
Interessant syntes jeg også det var at Goffeng tar opp dette
med norsk kultur, som ifølge enkelte ikke finnes. Han nevner forfatteren Simon
Strangers forsøk på å fjerne den med å henvise til hvor hans kaffebønner,
appelsiner og laken kommer fra (henholdsvis Colombia, Valencia og India). En
annen forfatter, Vigdis Bjørkøy, argumenterer med at Marius-genseren for lengst
er solgt ut til USA, det finnes folk i andre land som liker Munch, og
fiskebolla er ikke skikkelig norsk, så lenge den smaker best med karri på.
Dette minner meg om noe jeg en gang leste, der det ble argumentert med at norsk
kultur ikke finnes, fordi polka og reinlender kommer fra henholdsvis Polen og
Rhinland. Og siden vi ikke gjør noe annet her i landet enn å danse polka og
reinlender, så må jo alle forstå at det ikke finnes noe sånt som norsk kultur.
Interessant nok, leste jeg dette akkurat i det jeg var i ferd med å forlate
dette kulturløse landet, for å reise nok tur til Dublin. Da var det jo greit å
komme seg til litt mer kulturelle strøk, for irsk kultur finnes vel? Etter å ha
ankommet Dublin, og gått litt rundt i byen, fant jeg ut at det kan det umulig
gjøre. Her befant jeg meg i en by som er grunnlagt av vikinger, der folk
snakker engelsk, det eneste jeg kan huske å ha hørt av irsk språk i Dublin er
informasjon på kollektivtransport, som blir gitt både på irsk og engelsk. På
pubene spilte de sanger ikke bare fra Irland, men også fra England, Skottland
og USA. Skal man følge logikken til folk som Stranger og Bjørkøy, finnes det
nok heller ingen irsk kultur. Men ikke snakk om at jeg går inn på en pub i
Dublin og forteller irene at de ikke har noen kultur, det tror jeg ikke ville
blitt godt mottatt.
Et kapitel i boka omhandler kvinnekamp, her beskrives
kvinners begredelig kår i mange muslimske land. Trakassering på gata, vold i
hjemmet, tilfeller hvor voldtatte jenter og kvinner blir giftet bort til sine
overgripere, er noen eksempler som blir nevnt. I et annet kapitel tar han opp
ytringsfrihet, som utvilsomt har fått dårligere kår i de senere år. Et
skrekkeksempel på politikernes unnfallenhet, er fra et intervju med Jonas Gahr
Støre i Dagens Næringsliv. På et spørsmål om det er viktig å stå opp for
retten til å drive blasfemi, svarte han følgende: «Nei, jeg vil ikke si det er
viktig å stå opp for retten til å bedrive blasfemi. Jeg vil si det er riktig å
stå opp for retten til ytringsfrihet. Det er verken et ideal å ytre seg på en
måte som krenker, eller at der et ideal å uttrykke seg på en måte som kan
oppfattes som blasfemisk. Det er et ideal å forsvare ytringsfriheten». Eller
sagt på en annen måte, hold kjeft, så er du sikker på at du ikke tråkker på
noen ømme tær, dem er det visst mange av for tiden.
Jeg har jo en viss erfaring med religion, siden jeg vokste
opp med foreldre som var pinsevenner. Det har jeg skrevet om her på bloggen
gjentatte ganger, jeg tror det har framgått ganske tydelig hva jeg mener om
pinsevennkulturen. Det fine er jo at den kan man kritisere så mye man orker,
uten å bli beskyldt for å lide av noen form for fobi. Man blir heller ikke
utsatt for drapstrusler av den grunn. Jeg husker at mange pinsevenner mente at
annerledes tenkende skulle gå til helvete, der de skulle brennes til evig
tid. Jeg tror nok det var mange som koste seg med tanken på de lidelsene
«synderne» skulle utsettes for. Men tanken på at det skulle være greit å drepe
dem man anså som syndere, var det nok ingen som hadde tenkt. Jeg har noen
dårlige minner fra den tiden jeg ble slept med på bedehuset og tvangssendt på
søndagsskole. Nå har jeg også helt andre minner fra barndommen, som dager på
badestranda om sommeren. Akkurat det har jeg tenkt på når jeg ser småjenter med
hijab. Det blir neppe mange dager med soling og svømming på dem. Jeg har sett
at mange mener at hijab er noe jentene selv velger. Jeg så en gang ei lita
jente, et sted mellom ett og to år, som sto ved siden av vogna si, med hijab.
Jeg tror ikke hun hadde valgt det selv. Selv om jeg hadde pinsevennforeldre, så
var ikke jeg et pinsevennbarn, eller et kristent barn. Jeg var et barn som
ville tenke selv, og som tidlig skjønte at livet var bedre utenfor bedehuset.
Heldigvis hadde jeg foreldre som hadde såpass vett at de lot meg få lov å finne
min egen vei. Men jeg vet at mange barn av pinsevenner ble holdt i langt
strammere tøyler enn det jeg ble, og det tror jeg ikke er sunt. Fordi jeg har
sett såpass av religion på nært hold, synes jeg det er trist å se at små barn
med hijab, et veldig synbart religiøst symbol, som også må hemme jentenes lek
og livsutfoldelse. For øvrig hadde Espen Goffeng for ikke lenge siden et
innlegg i Nettavisen om hijabtvang på småjenter i Sverige, kan leses her. Jeg kan også anbefale denne kommentaren av Tone Angell Jensen
i Nordlys.
Jeg var nylig innom en side på facebook, der noen kristenfundamentalister
skrek og bar seg om hvor grusomt det er med disse skrekkelige homofile som ikke
lenger har vett på å holde seg i skapet, men derimot viser seg fram i all sin
syndighet i den forferdelige Pride-paraden. Det som står å lese der er så til de
grader fordomsfullt, for ikke å si hatefullt, at det går kaldt nedover ryggen
på meg. Men igjen, det er det lov å ta høylytt avstand fra. I Vikeplikt for høyre, kommer Goffeng så
vidt inn på muslimers holdninger til homofili. Han sier at det finnes knapt et
land som Norge mottar innvandring fra, fra Polen til Afghanistan, som ikke
straffer homofili med alt fra sosial utstøting til fengsel, dødsstraff eller
lynsjing. Han slår videre fast at finnes det et felt der innvandring på ingen
måte er en berikelse, så er det her. Han viser til The Guardian som har
skrevet om en undersøkelse fra Gallup om holdninger til homofile blant engelske
muslimer: 0 % svarer at homofili er akseptabelt. Han forteller også at han har
forsøkt å få Bazim Ghozlan, som han omtaler som en av Norges viktige muslimske
stemmer, til å svare rett ut og liketil på om dødsstraff for homofili er feil
ifølge hans egne moralske vurderinger, men Goffeng sier det er som å forsøke å
spikre en såpeboble til veggen. Jeg husker godt da Islamsk Råd hadde store
problemer å ta avstand fra dødsstraff for homofili. De som ikke klarer å ta
avstand fra noe slikt, må forstå at det kan vekke avsky fra folk som lever i et
land der man ikke praktiserer dødsstraff selv når det er snakk om svært
alvorlige forbrytelser. Når man ikke synes at dette er berikende holdninger,
skyldes det ikke at man er rasist eller lider av islamofobi, men heller at man
er et noenlunde sivilisert menneske.
Jeg var ubetinget for innvandring da jeg var yngre, og
havnet i noen diskusjoner med folk som var mer kritiske. Den gang var ofte
argumentene mot innvandring at man kjente noen som visste om noen som jobbet
sammen med noen, som hadde en pakistansk nabo som luktet hvitløk, og det gikk
jo ikke an. Som storforbruker av både hvitløk og diverse krydderier, gjerne
innkjøpt i innvandrerbutikker, syntes jeg det var et heller dårlig argument. Jeg
hadde såpass kunnskap om hvordan europeerne hadde herjet med resten av verden,
at jeg mente at dette ble småtteri i forhold. Dessuten har jeg, i likhet med
svært mange nordmenn, fjerne slektninger i Nord-Amerika, både Canada og USA. Som
helt ung leste jeg Begrav mitt hjerte ved
Wounded Knee av Dee Brown. For den som ikke kjenner til boka, den handler
om hvordan europeiske innvandrere behandlet urbefolkningen i USA. Det er mildt
sagt sterkt lesning, og det gjorde et voldsomt inntrykk da jeg leste den. Nå var innvandringsmotstand noe jeg forbandt med Fremskrittspartiet, og det skal
vel innrømmes at jeg hadde samme type fordommer mot Frp-tilhengere, som jeg
senere har sett mange har mot arbeiderklassen i det store og hele. Noe som vil
si liten kunnskap, vemmelige holdninger og generelt dårlig smak.
Nå må det sies at jeg i mange år bare hadde positive
erfaringer med innvandrere. Det er interessant og lærerikt å møte mennesker med
en annen bakgrunn, jeg har møtt flotte mennesker fra mange forskjellige land,
både på jobb og fritid. Fullt så hyggelig ble det ikke da jeg flyttet til et
sted hvor jeg fikk innvandrede naboer på alle kanter. Jeg hadde jo hørt om
andre som hadde opplevd problemer, og hadde valgt å flytte eller drømte om å gjøre det,
men jeg hadde ikke tenkt over at det skulle ramme meg. Mange av de problemene
jeg opplevde er beskrevet i boka Fremmed
i eget land av Halvor Fosli. Da jeg leste om boka, tenkte jeg umiddelbart
at nå blir det bråk. Dette var ikke lenge etter at jeg hadde flyttet, eller
snarere flyktet, med de erfaringene i friskt minne fant jeg ut at denne boka
vil jeg lese. Det gjorde jeg, og jeg kjente meg altså godt igjen. Jeg tenkte å
skrive om det her på bloggen, men da jeg så hvor mye spetakkel det ble, valgte jeg
ikke å gjøre det. Denne bloggen har vanligvis ikke så stor trafikk, men tanken
på at noen aggressive innvandringstilhengere skulle finne den, med påfølgende
beskyldninger om at undertegnede skulle være rasist osv., var ikke fristende.
Siden jeg tilhører den fra før temmelig stigmatiserte arbeiderklassen, ville de
antagelig se på det som nok et bevis på at vi er en gjeng lavpanna rasister osv.
Jeg er ingen rasist, jeg vet godt at ikke alle er slik som de naboene jeg
hadde. Uansett hvor naboene dine måtte komme fra, når de bråker døgnet rundt,
kaster søppel overalt, og i det hele tatt er svært lite hyggelige, så blir det
ganske utrivelig. Mange år før denne skrekkopplevelsen, vanket jeg på et
internasjonalt kultursenter, der jeg ble kjent mange innvandrere som jeg likte
veldig godt. De snakket om at de gjerne ville ha kontakt med norske naboer, for
å bli bedre i norsk og fordi de ønsket å bli kjent med nordmenn. Hadde jeg hatt
slike naboer, kunne det blitt et riktig så godt naboforhold.
Avslutningsvis kan jeg si at selv om Vikeplikt fra høyre ikke er helt fersk, så var det absolutt
interessant lesning, det er en lettlest og engasjerende bok. Den kan anbefales
til alle som er blitt en smule skremt av en ubehagelig og polarisert
innvandringsdebatt.
Hei, takk for lesetips. For min del kan jeg anbefale "Det internasjonale gjennombruddet" av Terje Tvedt.
SvarSlettKjetil Rolness er også verd å følge med på. Han er ganske uredd som tør å si sannheten. Vår tids Sokrates, får vi nesten si.
Mvh
Borgeren
Det er helt klart en bok som er verdt å lese. Jeg har lest og hørt om boka til Terje Tvedt, har ikke lest den, men den høres helt klart interessant ut. Jeg må si jeg er rimelig trøtt av dem som blånekter for at det følger et og annet problem med innvandring, og at de som våger si noe om det, er rasister. Da jeg leste boka til Espen Goffeng, kom jeg på noe jeg tenkte etter bruduljene som hadde vært i Köln og flere andre byer nyttårsaften 2015. Her i landet førte det til et slags NM i unnskyldninger og bortforklaringer. Det jeg tenkte, var at hva om det hadde vært hvite arbeiderklassemenn fra bygda, som hadde kommet inn til byen og oppført seg tilsvarende. Hadde det ført til de samme reaksjonene?
SlettDu nevner Kjetil Rolness, jeg leste denne for noen dager siden, her synes jeg absolutt han er inne på noe vesentlig.
.
Hei, takk for denne også. Må si at jeg får mer og mer sansen for Rolness.
SlettJeg også spurte meg om reaksjonene hvis det hadde vært hvite menn som hadde gått løs på kvinner nyttårsaften 2015. (Det trengte så visst ikke være arbeiderklassemenn - det holder å være hvit for å være utsatt! Iallfall har jeg inntrykk av at #metoo for det meste har vært rettet mot menn med en viss posisjon.)
Endelig har vi fått vite at hun som knivstakk to jenter på Sørlandssenteret - den ene døde - er afghansk. Og alt gjøres for å diskreditere nettstedene som våget å komme med denne ikke uvesentlige opplysningen: Hun er datter av en krigsforbryter som har fått opphold på humanitært grunnlag.
Hvorfor skal vi drive og lokke krigsforbrytere og avkommet deres hit - for å vise hvor humanitære vi er? Mens norske borgere, som betaler gildet, betaler med liv og helse? Og nettsteder som våger å stille disse vesentlige, høyst etiske spørsmålene, omtales som "grums" og det som verre er.
Ingen reagerte den gangen Scandinavian Star brant, og det åpent ble sagt at mistenkt gjerningsmann var dansk. Det burde vel også vært fortiet? Men det var helt greit å snakke om, enda mannen opplagt var uskyldig, siden han selv omkom i brannen.
Mvh
Borgeren
Hvis det hadde vært hvite menn som hadde begått overgrepene nyttårsaften -15, så ville det antagelig fått de reaksjonene det fortjente. Noe som vil se allmenn fordømmelse. Når jeg nevnte hvite arbeidermenn spesielt, så er det fordi det ser ut til å være en gruppe mange på venstresiden har lagt for hat. Noen må man vel ha å se ned på.
SlettNår det gjelder #metoo så har det kommet fram at mange menn i maktposisjoner misbruker makten sin. Det er for så vidt ikke veldig overraskende. Jeg har fått inntrykk av at det er mindre sånt blant menn som ikke har så mye makt. Når menn med utenlandsk bakgrunn begår overgrep, har jeg sett at flere, blant annet feminister, som unnskylder det med at sånn er menn. Det er ikke tilfelle, jeg har møtt mange menn i arbeidslivet og ellers, som vet å oppføre seg. Det gjelder også menn med innvandrerbakgrunn.
Jeg lenket til et intervju med Lars Saabye Christensen i en post nettopp, jeg har lyst til å lenke til et annet intervju med ham. Her sier han blant annet: «Jeg tror det er viktig å rendyrke noen verdier vi kanskje har latterliggjort, som at toleransen dessverre har sine grenser. Toleransen, liksom dialogen, må være kritisk. Man kan bli så tolerant at man utsletter seg selv. Man kan bli så god at man nesten blir slem. Da vipper reaksjonene over i det sentimentale, og det føler jeg ubehag ved.» Og noe annet han sier som jeg synes er viktig: «I disse globale tider er det viktig å huske at mennesket ikke er grenseløst. Livet er lokalt. Vi har også et ansvar for våre nærmeste.» Det er noe grunnleggende menneskelig i å ville beskytte seg og sine, det mener jeg man må respektere. Som igjen får meg til å tenke på før nevnte nyttårsaften, da tenkte jeg at jeg er glad jeg ikke har en ung datter som skal ut i livet nå. Jeg har selv vært særdeles frittgående, begynte tidlig å bevege på egen hånd. Det har gitt meg mange gode opplevelser, jeg er redd det kan bli hakket skumlere for de jentene som er helt unge nå, og streife rundt på samme måte.
Oppvokst på 70-tallet tenker jeg det samme som deg. Ja, også som voksen dame har jeg gått hjem alene på lyse sommernetter. Vel, "alene" er litt drøyt, det var andre i gatene også, på vei hjem liksom jeg. Men i dag hadde jeg ikke våget, og det er ikke norske menn jeg har i tankene nå.
SlettRolness har jeg tenkt på som en artig skrue, men de siste årene har jeg fått virkelig respekt for ham. I disse tider er det ikke ufarlig å stå frem slik han gjør, og igjen: Det er ikke nordmenn jeg har i tankene nå.
Jeg er fremdeles ikke så veldig redd for å ferdes ute på kveldstid. Men det er lenge siden sist jeg var i Oslo sent på kvelden, slik jeg var støtt og stadig før i tiden. Derimot er jeg ute til sent hver eneste kveld når jeg er i Dublin, det har vært helt uproblematisk.
SlettJeg hadde ikke sans for Rolness før, men i det siste synes jeg han har kommet med mye bra.
Det var nok klokt av deg at du ikke skrev noe om at naboene dine i det forferdelige sameiet var innvandrere. Jeg lurte nok på det. Samtidig må en jo spørre seg hvordan de hadde råd til å kjøpe seg inn der.
SvarSlettDiskriminering er forbudt etter loven, men det er ikke lenge siden jeg leste et innlegg fra en somalier, som smilende fra øre til øre markedsførte sin tanke om at somaliere fortjener å møtes med POSITIV DISKRIMINERING. De bør få fortrinnsrett til alt fra utdannelse til arbeid!
Med andre ord, nordmenn skal diskrimineres negativt - og det er liksom helt greit? Så vidt jeg kan se, har innvandrere allerede fortrinnsrett nesten uansett hva det gjelder. De ser det som helt naturlig. En stor avis hadde som forsideoppslag: "Daniel tar kampen mot hverdagsrasismen".
Ansiktet virket kjent på et vis, og da jeg leste artikkelen - at han følte seg forfulgt fordi vekterne sjekket billetten hans på trikken - skjønte jeg at det var nettopp på trikken jeg hadde sett ham. Der fikk både han og jeg billettene våre kontrollert. Forskjellen er at jeg så på det som naturlig å bli kontrollert. Men for Daniel var det RASISME at han - tenk, han! - også ble kontrollert.
Det er selvsagt ikke rasisme at Daniel ble kontrollert, det ble jeg også. Vektere kontrollerer følger faktisk med på busspassasjerer og ungdomsgjenger i butikker.
Innvandrere maser støtt om hvor norske de er. Da får de vise det også, ved å akseptere de reglene nordmenn er underlagt.
Innvandrerne som bodde i det forferdelige sameiet, var leietakere. Det var et stort antall av leilighetene som ble brukt til utleieleiligheter. Og det ble stadig flere, for det ble et sted ingen kjøpte leilighet for å bo der selv. Også min leilighet ble solgt til utleie.
SlettDet er nok noen som skriker opp om rasisme uten grunn. Når de driver og trekker rasismekortet i utide, blir det ingen som tror dem den dagen de blir utsatt for reell rasisme.
Hei, jeg også lurte nok på om ikke det var innvandrere som leide seg inn i det omtalte sameiet, men i så fall var det vel Nav som betalte leien? Ja, en gjør seg mange tanker, og det sier litt om ytringsfriheten her i landet at en knapt tør å skrive det...
SlettJeg skjønner ikke hvordan noen kan være FOR innvandring? Hva var det du så som positivt? Arbeidsledighet og boligmangel har det vært i både mine foreldres generasjon og min. Innvandring har vært det viktigste bidraget til forverring på begge punkter.
Forresten er det helt saklig å mislike folk som går rundt og stinker av hvitløk og karri. Det er like hensynsløst som å gå rundt og stinke gammel svette, og det syntes du vel ikke var akseptabelt? Luktene er veldig like (svovelforbindelser begge deler).
Akkurat nå er det Errson som er i fokus fordi hun fikk hindret utvisning av en afghansk migrant ved å lage oppstuss på et fly. Å, endelig fikk dama oppmerksomhet, sørget for å filme seg selv også, for det var jo hun som var stjerna! Men hvorfor var den afghaneren og livet hans så dyrebart for Errson? Hva med livet til gutten i Vadsø som ble knivstukket av en afghaner som ikke har noe i landet vårt å gjøre, livet til jentene på Sørlandssenteret, også knivstukket av en viltfremmed afghansk jente for å få oppmerksomhet (men for all del ikke ville knivstikke seg selv for å få det), eller treåringen som fikk syre kastet på seg af en afghaner fordi guttens mor ikke gikk med hijab?
Det er et stort etisk problem at mørk hud gir folk fortrinnsrett til å slippe unna lovbrudd. Et enda større etisk problem at det nærmest er straffbart å forsøke å diskutere det, og at fornuftige reaksjoner saboteres av naut som Errson (mens de filmer seg selv for at alle skal se hvor flotte personer de er).
Mvh
Borgeren
Når jeg fortalte folk om hvordan naboene tedde seg, skjønte de fleste at det var innvandrere det var snakk om, selv om jeg ikke hadde sagt det. Det viser at det er problemer, det må det være lov å si, uten å bli beskyldt for å være rasist.
SlettDet var nok Nav som betalte leien. Jeg har tenkt på hvor strengt det er når du er arbeidsledig, da er du forpliktet til å søke jobb, flytte for å få jobb osv. Når man får dekket husleie, og den var ikke billig, så burde det følge noen forpliktelser med, at man klarte å bo på sivilisert vis, ellers ville det få konsekvenser. Noen dager etter jeg hadde flyttet inn i det helt nye bygget, lå det et dolokk ved inngangsdøra i gangen, noen hadde altså røsket det løs og kastet ned i gangen. Så kan man lure på hvordan resten av den leiligheten ville se ut etter hvert. Det ble også mye hærverk i fellesområdene.
Når det gjelder lukt av hvitløk og karri, jeg bruker både hvitløk og krydderier i massevis, så får vi bare håpe det ikke lukter altfor vondt av meg. Jeg tror ikke det. Jeg har heller ikke vært plaget med sånn lukt fra andre, jeg har hatt en del kontakt med innvandrere, men lukt har aldri vært noe problem.
En viss grad av innvandring har jeg ingenting imot, jeg handler mye i innvandrerbutikker og har møtt mange innvandrere som jeg har likt godt. Jeg har opplevd det som berikende å møte mennesker med en annen bakgrunn, under forutsetning at respekt og toleranse går begge veier, kan det være spennende og interessant å møte mennesker fra andre land og kulturer.
Her en lenke til en artikkel som viser at ikke-religiøse fra muslimske land får det vanskelig. Den er fem år gammel, men jeg tror den fremdeles er aktuell, det er neppe blitt bedre på de årene som har gått.
De det handler om her, minner mye om iranerne jeg hadde kontakt med for mange år siden. De satte stor pris på den friheten de hadde her, blant annet det å kunne kle seg som de selv ville, de fortalte mange skrekkhistorier om hvordan det var i Iran. Men det vi ser her, er at når det kommer mange innvandrere som har med seg slike holdninger som de hadde flyktet fra, forsvinner mye av den friheten de satte slik pris på.
Jeg også synes det er interessant å reise og møte folk andre steder fra, men respekt må gå begge veier. Det er ikke tilfellet for de som kommer hit dessverre.
SlettNav som skaffer innvandrere boliger som herpes totalt, er ingen nyhet. Sist så jeg det her: https://www.aftenposten.no/norge/i/3j36aM/Leietager-gjorde-skade-pa-leiligheten-for-over-200000-kroner-Na-ma-Norunn-selv-betale-oppussingen
Utleier Amundsen presterer å uttale at hun ikke er sint på leietagerne, men "på Nav som burde fulgt dem opp". Det er virkelig rasisme - å gi uttrykk for at innvandrere må ha oppfølging for å forstå hvordan man oppfører seg innendørs. Selvsagt har de lært det hjemmefra, men når de kommer hit, trenger de ikke bry seg. Nei, det er ikke synd på Amundsen som valgte å leie ut til sånne folk.
Det var på en sommerferie i Danmark i 1985 jeg fikk crash-kurs i følgene av innvandring. Jeg var tenåring, og foreldrene min leide oss inn på ungdomsherberget i en småby, Kalundborg. En skikkelig middelalderperle, men det jeg husker best, var byens eneste hovedgate oversvømt av unge iranere.
De breiet seg på fortauet så vi måtte gå i gaten. De var rømt fra krigen, het det, og overlot altså til kvinner og barn å forsvare hjemlandet. Når en så liten by ble fylt opp, skyldtes det at et stort gammel hotell hadde stått tomt i årevis. Dette ble omgjort til asylsenter. Det høres melodramatisk å snakke om at byen ble "voldtatt", men det var følelsen en fikk. Foreldrene mine besluttet kjapt at vi fikk komme oss videre, og de andre byene vi besøkte, var en stor kontrast. Dem opplevde vi som danske.
Siden har jeg lest flere stygge ting på nettet om hvordan lokalbefolkningen fikk iranerne ut av Kalundborg. Men jeg var der tre dager den sommeren, og har aldri glemt det. Ikke rart danskene ble skremt, de skulle tross alt bo der, og sånn kan man ikke ha det.
Forresten kom jeg tilbake til Kalundborg 30 år senere. Sigrid Undset er født der (huset står ennå), og som sagt er det en middelalderperle som gjorde et helt annet inntrykk på meg ved gjensynet.
Det er noe som kalles de lave forventningers rasisme. Utleieren som unnskylder leietakernes rasering av boligen med at "Nav burde fulgt dem opp", kan vel sies å være et eksempel på det.
SlettDet er dessverre noen som brunbeiser alle som ikke unnskylder innvandrere uansett hva de måtte gjøre.
Hei, det er nok ikke bare "noen"... Det er regjering og storting.
SlettVi trenger noen som følger litt med, men da Listhaug sa fra, måtte hun gå av. Jeg mener dette er historisk unikt i Norge - at en statsråd må gå, ikke fordi hun har gjort eller sagt noe som ikke stemte, MEN FORDI HUN SA NOE NOEN IKKE LIKTE.
Og hvem var det som ikke likte hennes utsagn? Det var innvandrerne. Mange har neppe stemmerett her i landet, men det er de og deres krenkede følelser som bestemmer hvem som får sitte i regjering her. Og det skal ikke være noen som forteller sannheten om innvandrerne!
Glem ytringsfrihet. Glem at vi kaller oss et demokrati. Glem at det var sant, det Listhaug sa (eller rettere sagt, det rådgiveren la ut på Facebook-siden hennes).
Jeg kan anbefale nettstedet til Katie Hopkins. Imponerende hvordan den dama tar seg rundt i verden og rapporterer hva som virkelig foregår: https://hopkinsworld.com/
Mvh
Borgeren
Nå måtte vel Listhaug gå av etter å ha beskyldt Arbeiderpartiet for å være mer opptatt av terroristers rettigheter enn nasjonens sikkerhet. Det gjorde hun etter at Høyre og Frp hadde foreslått at Justisdepartementet kunne ta statsborgerskapet fra personer man mistenkte kunne utgjøre en trussel mot nasjonale interesser. Forslaget gjaldt personer med dobbelt statsborgerskap. Dette skulle skje uten behandling i domstolene. De andre partiene var uenige, og mente et slikt vedtak måtte innom domstolene. Listhaug var justisminister, men tedde seg som et hvilket som helst nettroll. Man må kunne forvente at en statsråd opptrer sivilisert. Listhaug kan ikke sies å ha bidratt til en saklig og konstruktiv innvandringsdebatt, snarere tvert imot.
SlettJeg tror ikke jeg har særlig sans for Kate Hopkins.
Listhaug er da ikke noe nettroll. De sprer falske nyheter eller personangrep under falskt navn.
SlettListhaug la frem fakta under fullt navn. Det er avgjort sivilisert oppførsel.
På den tiden tok også The Telegraph opp at myndighetenes frykt for å bli kalt rasister var viktigere for dem enn borgernes sikkerhet: https://www.telegraph.co.uk/women/life/told-report-suspicious-behaviour-anyone-listening/?WT.mc_id=tmg_share_fb
Men i The Telegraph fikk ingen sparken for å si sannheten.
Vi har virkelig opplevd et veiskille i norsk demokrati når en statsråd kunne få sparken for å presentere fakta. Sparken for misligheter, ja. Men avskjediget for å si sannheten?!
En må tenke på den ungarske fotografen som ble oppsagt for å ha slått fra seg da en fremstormende gjeng migranter nesten løp henne overende i 2015.
Jeg har vært på ferie i Ungarn siden. Min tremenning har ungarske svigerforeldre, så jeg hilste på hos dem, og de var svært opprørt over det hele.
«Syriske flyktninger» het det seg, men de aller fleste av de hundretusener som krysset grensen til Ungarn i ukontrollerte gjenger som denne, var kosovoalbanere. Noe ungarerne var fullt klar over. Kosovoalbanere er hverken flyktninger eller syrere, så hvorfor presentere dem slik?
Ap og AUF har vel vært klare nok på at straks de får makten, skal det pumpes inn muslimer for full maskin, enda det ville vært mer naturlig å hjelpe kristne som forfølges som aldri før av muslimer rundt om i verden. Og til og med mainstream media har omtalt hvordan IS-ledere og andre terrorister tar seg til Vesten som migranter.
Påstanden om at Arbeiderpartiet er mer opptatt av terroristers rettigheter enn nasjonens sikkerhet, er vel strengt tatt ingen sannhet. Kan du vise til noen uttalelser fra Ap eller Auf der de gir klart uttrykk for at de ønsker "å pumpe inn muslimer for full maskin" så snart de kommer til makten?
SlettHei, jeg hørte noe lignende fra en AUF'er av den nyfrelste typen. Faktisk en del av deres programerklæring. Fant det igjen her, nederst:
Sletthttp://auf.no/kampsak/internasjonalt/
"Norge må ta imot flere flyktninger, inkludert klimaflyktninger." Faktisk var AUF'eren så ærlig at han sa "innvandrere" i stedet for "flyktninger". Når det gjaldt klimaflyktningene, påpekte jeg at det ikke er bærekraftig hvis den lille norske befolkningen skal ta imot alle som flykter for tørke og flom. Norge er jo selv et utsatt land, tenk på Storofsen i 1789 og senere katastrofer. Flommen på Vestlandet i oktober 2014 var ille nok. Han var for så vidt enig og litt mindre entusiastisk da. Ikke at det er noe galt med entusiasme. Men det AUF har visjoner om, er et selvmord for Norge som nasjon. Jeg fatter ikke hva de tenker på, jeg skjønner godt at folk reagerer negativt.
Klimaflyktninger kommer det til å bli, hvor man skal gjøre av dem er ikke godt å si. Man må i hvert fall være ærlig på at det medfører en del problemer å ta imot flyktninger. Det er dem som er nederst på samfunnsstigen som vil merke problemene mest. Det pussige er at de som mest mot innvandring, ofte er de samme som er klimafornektere. Hvis man ikke ønsker flyktninger burde man absolutt være opptatt av å gjøre mest mulig for å hindre drastiske klimaendringer. Nå hørte jeg et radioprogram for en tid siden, der det var snakk om at de områdene i verden som vil bli hardest rammet av klimaendringer, er de samme som har en voldsom befolkningsvekst. Det som også er pussig er at mange som opptatt av klimaproblemene, ikke mener at befolkningsvekst er et problem.
SlettJa, venstresiden har en blind flekk på øyet der. Endret klima ses som et problem, men alt de kan feste ordet "flyktning" til, er helt problemfritt - og overbefolkning ikke et tema en gang.
SlettAUF er en usympatisk gjeng. Min venninnes datter var med i en kort periode, men alt dreide seg bare om å posisjonere seg og komme med i rette gjengen.
Der har du ikke stort å vise til om du er snill og beskjeden og kommer fra Arendal. (Enda det var der Ap ble stiftet!) Hun ble nok ganske desillusjonert.
Særlig reagerte hun på hvor kult de synes det er å være martyrer som det er blitt skutt på. Men det har skjedd et generasjonsskifte siden 2011, så disse folka hadde aldri vært utsatt for noe med Breivik.
Likevel var de høye på seg selv, og gjorde seg til av noe de ikke var en del av. Det var også noe hun mislikte.
Katie Hopkins er intet mindre enn et troll som sprer hat og eder og galle mot alt og alle. Anbefales IKKE
SvarSletthttps://en.m.wikipedia.org/wiki/Katie_Hopkins
https://heatworld.com/celebrity/news/katie-hopkins-hates-fat-people-pay-make-better/
SvarSlettTakk for linker, Katie Hopkins ser ut til å være en svært lite sympatisk person.
SlettHei, da liker du nok heller ikke Gjenstridig-bloggen, til Nina. Men på et tidspunkt der mange ikke lenger ser hensikten med å bo i et demokrati, er det nettopp viktig at vi slutter opp om de som tør å si fra, som Rolness og Nina - spesielt siden det slett ikke er ufarlig å profilere seg som de gjør. Det står det respekt av:
Sletthttps://www.gjenstridig.no/asylinstituttet-et-moralsk-konkursbo/
Jeg har etter hvert liten følelse av å bo et demokrati, når folkeavstemninger her i landet er noe politikerne bare tilsidesetter. At Finnmark, på størrelse med Sveits, ikke er stort nok til å være eget fylke lenger - det er virkelig galskap, og det er en skikkelig alvorlig situasjon for de som bor der.
Når ikke det nytter med folkemening og sunn fornuft, er selvsagt ikke Norge noe demokrati lenger. Rødt fremmer forslag om folkeavstemning om Acer. Det gir mening, men hvorfor hører vi ingenting om en folkeavstemning om innvandring?
Ungarn var nevnt her. For noen år siden var jeg på ferie der for å besøke gatehundprosjektet som ble driftet av norske veterinærstudenter. (Det er dessverre nedlagt nå.) Hadde ikke økonomi til å adoptere en gatehund den gangen, men gikk sammen med mormoren min om å overføre bidrag iblant.
Gjennom de norske studentene kom jeg også i prat med ungarske studenter, og de lurte på om ikke nordmenn bekymret seg over alle muslimene i Vesten. Jeg sa jeg hadde inntrykk av at de fleste bekymret seg, men at avisene ikke ville skrive om det. Siden har de hatt folkeavstemning om saken i Ungarn. Det har ingen land i Vesten, så hvem er demokratiet her?
Likevel har jeg sett Ungarn omtalt som "fascistisk". Men i Budapest var det jødiske slakterbutikker med skilt på hebraisk. Noen som tror det hadde gått i Oslo? Statue av Raoul Wallenberg reist i 1987, fordi han reddet så mange jødiske liv. Den statuen ville blitt herpet i Oslo, og vi vet også av hvem. Så hvem er "fascistene" her?
Mvh
Borgeren
Jeg satt også med slike tanker etter å ha vært i Ungarn på ferie for noen år siden.
SlettMin tremenning giftet seg med en ungarer som rømte fra hjemlandet i 1956/57, så i Budapest var jeg og hilste på slektninger av ham som jeg tidligere har møtt. De var gjestfrie og utadvendte.
Orban fikk mye kritikk for å være korrupt og autoritær, men ungarerne snakket jo helt åpent om dette, både seg imellom og til meg som var utlending.
Dette stod i sterk kontrast til atmosfæren i Norge, der få tør å snakke åpent om problemene rundt innvandring. Slik sett opplevde jeg også Norge som mye mer lukket og ensrettet enn Ungarn.
Jeg skal ikke påstå at jeg har store kunnskaper om Ungarn. Jeg var i Budapest for mange år siden, det var lange før Orban kom til makten. Men når jeg leser at rettsvesen, frivillige organisasjoner, universiteter, medier og det sivile samfunn gradvis får sin frihet og uavhengighet gradvis innskrenket, synes jeg det høres absolutt bekymringsfullt ut.
SlettJeg tror det er litt lettere å snakke om problemer i forbindelse med innvandring nå, enn det var for en tid siden. Det er selvfølgelig noen som er rimelig rause med brunbeisen så fort noen påpeker at innvandring har noen negative konsekvenser.