Artikkelen omhandler muligheten for å innføre fartssperrer i biler, fart er en medvirkende årsak til halvparten av alle dødsulykker her i landet. Det jeg reagerte på da jeg leste artikkelen første gang var følgende utsagn av Unni Knutland i Trygg Trafikk:
Fartssperre er i
likhet med alkohollås to tiltak som vil hjelpe veldig bra for å forhindre
dødsulykker. Samtidig er teknologien kommet så langt at tiltakene kan tas i
bruk kjapt. Om politikerne vil, så kan man redusere antall dødsulykker kraftig.
Samtidig er det upopulære tiltak, og jeg tviler på at det er politisk vilje til
å gjøre dette. Det er rett og slett for upopulært til at noen politikere vil gå
inn for det. Vi er voksne mennesker som kjører bil, og burde man stole på at
man håndterer samfunnets kjøreregler. Vi lever også i et samfunn der vi ikke
ønsker å regulere alt. Hver enkelt dødsulykke koster samfunnet store summer,
men jeg tror politikerne heller ønsker å ta den kostnaden framfor å fatte et
upopulært tiltak.
Det var særlig den siste setningen jeg reagerte på, vi tar
den en gang til: Hver enkelt dødsulykke
koster samfunnet store summer, men jeg tror politikerne heller ønsker å ta den
kostnaden framfor å fatte et upopulært tiltak. Nå er det vel slik at dersom
et menneske jeg brydde meg om hadde omkommet i en trafikkulykke er det ikke det
at ulykken kostet samfunnet store summer det første jeg hadde tenkt på. Jeg hadde
antagelig ikke ofret det en tanke, det ville være tapet at det spesielle
mennesket som hadde opptatt meg, som jeg ville sørget over.
Som syklist har jeg flere ganger vært nære ved å bli kjørt
ned av bilister som verken har brydd seg om fartsgrenser eller trafikkregler. Jeg
har sett bilister kjøre som villmenn på små, uoversiktlige veier, rase forbi
fotgjengere i et vanvittig tempo. I en del av de tilfellene jeg har opplevd
hadde det neppe hjulpet med fartssperrer i bilene, det eneste som hadde hjulpet
hadde vært installering av vett i hodet på den som kjørte, så vidt jeg vet er
det foreløpig ikke mulig.
Jeg kjører ikke bil, er man frisk og bor relativt sentralt,
er det fullt mulig å leve et godt liv uten bil. Riktignok kan dårlig
kollektivtilbud og ditto sykkelveier til tider forsure hverdagen. For meg er
det vanskelig å forstå at enkelte bilister oppfører seg som de gjør, at de ikke
tenker over hvor mye sorg og elendighet de kan forårsake med den vettløse
kjøringen sin. Jeg har ved enkelte anledninger hørt folk skryte av at de har
kjørt alt for fort, det later til at de synes det er tøft. Dessverre ser det ut
til at litt for mange bilister mentalt sett befinner seg på trehjulssykkelnivå.
For mange år siden kjøpte jeg et hefte på gata i Oslo, det
het Den hellige bil. Det handlet om bilismen som religion og man kunne blant
annet lese om bilskoper og veiatollaher. Så får jeg håpe at verken jeg eller
noen jeg bryr meg om blir ofret på bilismens alter.
Det heftet du nevnte hørtes morsomt ut - og det er helt sant. Bilisme er blitt religion sammen med mye annet i vårt samfunn, som sex f.eks. Og penger. Og trening. Og bolig. Osv.osv.osv.
SvarSlettJa, heftet var artig. Dessverre har jeg det ikke lenger, forsvant vel i forbindelse med flytting.
SlettDet er vel ikke så mye annet enn bilen som hadde fått lov å ta så mange menneskeliv uten at man hadde gått drastisk til verks for å få en slutt på det.
Ellers kan det se ut som om fine fasader er blitt en slags religion, det er i hvert fall noe som dyrkes av veldig mange.