Jeg har flere ganger nevnt bokklubben Energica her på bloggen. Det hender jeg kikker innom nettsiden deres, sånn for å holde meg litt oppdatert om hva som skjer i den alternative verden. Det meste av det jeg har funnet der oppfatter jeg som temmelig virkelighetsfjernt. Min manglende entusiasme for det alternative har antagelig en del å gjøre med at jeg ble grundig vaksinert mot alt som minner om religion i barndommen, da jeg vokste opp blant pinsevenner. Og når jeg sier vaksinert, her er noe jeg fant på siden til Energica: Hun mener at vaksinene utgjør et vibrasjonsmessig budskap fra alle sykdommene de skal beskytte mot, og at vibrasjonene blir liggende i kroppen. Med litt uflaks møter man en vakker dag en vibrasjon i den ytre verden som vekker gjenklang med en av disse indre vibrasjonene. Som eksempel nevner hun at hos 90 prosent av de pasientene hun har behandlet for anoreksi, har tilstanden oppstått i løpet av seks måneder etter at de fikk BCG-vaksine i tenårene. Ofte, sier hun, viser det seg at vaksiner i stedet for å beskytte individet mot å pådra seg sykdommen, tenner slumrende ubalanser som er overlevert fra forfedre som enten har hatt lidelsen eller som har vært bærere av sykdommen.
Nå fikk verken jeg eller mine klassekamerater anoreksi
eller annen elendighet som følge av BCG-vaksinen. Men vi hørte mange
skrekkhistorier om denne vaksinen på forhånd, den skulle visst være riktig så
smertefull. Så vi gikk i flere år og grudde oss, sånn sett ble det en skikkelig
nedtur. Det var jo bare et lite stikk, kan ikke huske at det gjorde vondt i det
hele tatt. Vaksineringen mot religion var derimot et adskillig mer langvarig og
smertefullt prosjekt. Med foreldre som var pinsevenner ble jeg tatt med på
kristne møter og sendt på søndagsskole. Det var det jeg hørte og opplevde her
som førte til at jeg ble grundig vaksinert mot all form for blind tro.
Det er merkelig hvordan enkelte ting fra den tiden har
satt seg fast. På søndagsskolen fikk vi blader med noe som sikkert skulle være
særdeles oppbyggelig lesestoff. Jeg kan huske en historie om en gutt som var så
uheldig at faren hans ikke var kristen, noe som medførte at han alltid var full
og dessuten voldelig. Han mishandlet sønnen da han var helt liten, som følge av
dette fikk gutten pukkelrygg, hvorvidt dette henger på greip har jeg ikke nok
kunnskap til å vite. Uansett, på grunn av pukkelryggen ble gutten mobbet av
jevnaldrende. Men så reddet gutten noen ut av et brennende hus og ble en helt.
I mellomtiden hadde faren blitt kristen, noe som betydde at han var blitt snill
og edru. Så i siste avsnitt var alt bare fryd og gammen. I ettertid har jeg
tenkt på hvordan denne historien kunne oppfattes av barn som ble mishandlet av
kristne foreldre.
Noe annet som har festet seg godt i hukommelsen opplevde
jeg da ble slept med på et møte på kveldstid. Oppe på talerstolen sto det en
mann og fortalte en historie fra Afrika. To menn satt på et tog, den ene var
kristen og den andre var tilhenger av Darwin og evolusjonsteorien. Nå fantes
vel strengt tatt ikke ordet evolusjonsteori i pinsevennenes vokabular, det het de
som trodde vi stammet fra apene. Noe man anså for å være totalt idiotisk.
Tilbake til de to mennene på toget, de stoppet på en stasjon der det befant seg
noen aper. Og da hadde taleren kommet fram til kveldens store vits, da sa
nemlig den kristne til darwintilhengeren at skal ikke du av her, her er jo
slektningene dine. Dette var tydeligvis rasende festlig, men i salen satt det
en trassig drittunge som overhode ikke lo. Jeg gremmet meg, dette syntes jeg
var i overkant dumt. I dag vet jeg at det faktisk var dumt, vi deler
størsteparten av genene våre med sjimpansen og de andre store apene, enten vi
liker det eller ikke. Allerede da likte jeg tanken på at jeg var en del av
naturen og i slekt med våre medskapninger, at naturen var noe vi skulle ta vare
på, ikke noe vi skulle bekjempe. For pinsevennene var det motsatt, de var satt
over naturen, den var noe vi kunne bruke og misbruke etter eget
forgodtbefinnende. Dyrene var sjelløse maskiner vi kunne herje med som vi
ville. Når det gjaldt evolusjonsteorien så hørte jeg det ble sagt at dersom vi
hadde stammet fra apene, hadde det ikke fantes aper. Disse gleder seg muligens over
at vi er i ferd med å utrydde våre nærmeste slektninger, jeg synes det er forferdelig
trist.
Det står i bibelen, gnålte man når noen skulle fordømmes, det være seg homofile, samboende eller kvinner med for korte skjørt. Nå hadde jeg en formening om at det i den samme bibelen sto noe om at man skulle elske sin neste som seg selv og gjøre mot andre som man vil andre skal gjøre mot seg. Interessant nok var dette noe man aldri maste om at sto i bibelen. Jeg kan aldri huske at dette var et tema, det hadde kanskje gjort meg noe mer velvillig innstilt dersom det hadde vært det. Noe man derimot var opptatt av var misjonering. Misjonærer lot til å være en høystatusgruppe blant pinsevennene, fordi de dro ut og frelste folk som tilba «stokk og stein». Ingen av landene misjonærene dro til ble omtalt med navn, de ble bare kalt misjonsmarken, og overalt på denne misjonsmarken tilba man altså stokk og stein.
Dette og mye annet, som en debatt om det var synd å
klappe i hendene eller ikke, gjorde at jeg i svært ung alder hadde fått nok.
Heldigvis hadde foreldrene mine vett nok til å la meg gå. De fikk nok en og
annen kommentar fra de andre pinsevennene om at de hadde latt meg slippe unna
så lett. Da jeg noen år senere gikk på folkehøyskole hadde moren min fått noen spørsmål
om de ikke hadde foretrukket at jeg gikk på en kristen folkehøyskole. Hun hadde
svart at det måtte jeg bestemme selv. En av grunnene til at kristendommen ikke
kastet alt for mørke skygger i barndommen skyldtes nok i stor grad at
foreldrene mine hadde slekt og venner som ikke var kristne. Det er nok verre
for dem som vokser opp i familier der hele slekta er herlig frelst, som jeg har
hørt enkelte kalle det.
Heldigvis drev ikke pinsevennene egen skole, nå tror jeg
uansett ikke foreldrene mine hadde sendt meg på noe slikt. For noen år siden
skrev lokalavisen om en kristen skole som hadde dukket opp i nærmiljøet. Det
var intervju med en lærer, han innrømmet at de måtte lære elevene om Darwin og
utviklingslæren, men samtidig fortalte han at han lærte elevene at det var
slikt andre trodde på og at det riktige var at Gud hadde skapt jorda for seks
tusen år siden. Det jeg kom til å tenke på da jeg leste dette, var min aller
første historietime på barneskolen. Vi begynte med norgeshistorie, på første
side sto det at de første menneskene kom til Norge for cirka ti tusen år siden.
Jeg regner med at unger på en kristen skole må lære det samme, da har man gud
bedre et forklaringsproblem.
Hvor godt vaksinert jeg har blitt og hvor fremmed
pinsevennkulturen er for meg, merket jeg da jeg for noen år siden var ble
invitert til en sammenkomst på bedehuset der jeg hadde gjennomgått det
effektive vaksineringsprogrammet. Fordi det var noen andre som var invitert jeg
hadde lyst til å treffe, heller ikke disse tilhørte miljøet, takket jeg ja. Det
jeg hadde håpet skulle bli en hyggelig prat med gamle kjente ble et
hodepineframkallende mareritt. For det skulle spilles musikk må vite og man
hadde skaffet noen skikkelige forsterkere siden sist. Så der satt vi og fikk
knapt vekslet et ord, mens noe som liknet på DDE med kristne tekster dundret ut
i all sin herlighet. Jeg husket det jo, musikken jeg ble utsatt for i yngre år,
to og et halvt grep på gitaren, falsk sang og pinlig banale tekster, men i det
minste hadde ikke volumet vært så vanvittig. Folket rundt oss lot til å sette
pris på spetakkelet, det ble klappet og hoiet, de på scenen var visst store
stjerner, så for mange var sikkert denne kvelden et skikkelig høydepunkt. Jeg
har aldri følt meg så til de grader på feil sted, jeg hadde neppe mer til
felles med disse menneskene enn med de apene de ikke vil innrømme at de er i
slekt med. Det var en lettelse å kunne forlate stedet, riktignok med en
dundrende hodepine.
Jeg ble ikke bare vaksinert mot pinsevennene og
kristendommen, men mot all tro fri for vett og forstand, slikt som sitatet over
fra bokklubben Energica. Jeg er blitt sjokkert over hvor langt uti tåkeheimen
alternativbevegelsen har bevegd seg. Jeg har skrevet om min oppvekst blant
pinsevenner en gang før, da nevnte jeg at det ble sagt at man ikke skulle
tenke, man skulle tro. Noe av det jeg aldri har greid å tro på er at det finnes
en gud et sted der ute som sitter og følger med på hva den enkelte av oss
foretar seg. I min barndom var pinsevennene veldig opptatt av slikt som
skjørtelengder og sminke, kanskje guden de trodde på hadde målebånd og målte
skjørtelengden din for å avgjøre om du skulle sendes til himmel eller helvete,
man kunne nesten få det inntrykket. Folk må få lov å tro hva de vil, også på
guder med målebånd, men man bør kunne kreve at toleransen skal gå begge veier.
Problemet er at det gjør det ofte ikke. Det er ikke folks tro i seg selv som
har skremt meg, men skråsikkerheten og den manglende respekten for annerledes
tenkende. Nå har jeg sett folk som har stirret seg blinde på egen
fortreffelighet med tilhørende manglende respekt for andre også blant andre
grupper, det kan være medlemskap i et bestemt politisk parti eller noe annet
som gjør at de anser seg som langt bedre enn oss andre. Her på bloggen har jeg
vært inne på såkalte positive tenkere som gjerne stempler annerledes tenkende
som negative, noe som ikke er positivt. Kommer man i en diskusjon med slike er
det like vanskelig å nå fram som det er overfor religiøse fanatikere. Jeg har
prøvd begge deler og det er akkurat like håpløst. Det kan se ut som om folk
blir ugreie å ha med å gjøre når de har funnet sannheten med kjempestor S, uansett
hva denne sannheten måtte gå ut på.