lørdag 31. august 2019

Gjensyn med "Den hellige bil"

Som kjent har det vært mye snakk om bompenger i det siste, og det har også vært et heftig tema i den pågående valgkampen. Som bilfri og sterkt trafikkplaget, hilser jeg alle tiltak som kan begrense biltrafikken velkomne. Jeg ser jo at det kan virke urettferdig, da det betyr langt mindre for dem med god råd enn for dem som sliter med økonomien. Men det finnes andre metoder for å utjevne forskjeller, dessverre virker det som at viljen til å gjøre noe med de økende forskjellene er heller liten for tiden. Nå er det jo også sånn at mange med dårlig råd må ta til takke med bolig i de mest trafikkbelastede områdene, og vil få bedre livskvalitet dersom trafikken minker. Jeg har en følelse av at mange skyver de fattige foran seg når det er snakk om bompenger, det er nok heller snakk om manglende vilje til å redusere egen bilbruk. I mange tilfeller er det antagelig snakk om reinspikka latskap, men det gjør det seg jo dårlig å innrømme. Den nåværende regjeringen har, som de fleste sikkert har fått med seg, foretatt seg svært mye som har vært i de fattiges disfavør, uten at protestene har vært særlig store. Da har man sittet riktig så stille i båten, eller skulle jeg heller si bilen, følgelig virker ikke omtanken for fattigfolk spesielt troverdig.

Alt maset om bompenger fikk meg til å tenke på et lite hefte jeg kjøpte på gata i Oslo i min ungdom, det het «Den hellige bil» og var forfattet av Pål Jensen. Det har vært nevnt her på bloggen en gang før, i en kommentar under en post jeg skrev om sykling. Da angret jeg dypt på at jeg hadde kastet det en gang jeg hadde fått et sjeldent anfall av ryddemani. Jeg ble derfor gledelig overrasket da jeg søkte etter det, og fant det hos Nasjonalbiblioteket, så her er det. Selv om heftet er helt fra 1982, er det mye som fremdeles virker svært aktuelt. Her kan vi lese om veiatollaher og bilskoper, og om sånne som meg, altså de vantro.

Da jeg kjøpte dette heftet var jeg i en alder da jeg burde ha tatt «lappen», som det ble kalt, men altså ikke hadde gjort det, og ble av mange ansett som noe i nærheten av en samfunnsfiende. Det manglet ikke på moralprekener fra voksne mennesker, som så på det som sin livsoppgave å sørge for at flest mulig ble mest mulig lik dem selv.

Nå var faktisk mine første leveår bilfrie, da foreldrene mine ikke skaffet seg bil før jeg var sånn omtrent i tiårsalderen. Det ødela ikke barndommen nevneverdig, snarere tvert imot, det var turer med sykkel, med kollektivtransport, eller til fots. Det var ikke noen problemer med å få mat og andre nødvendigheter i hus. Jeg mener til og med å huske at det var vaser i barndomshjemmet, noe som vi i den senere tid har lært er spesielt vanskelig å frakte uten bil.

Lørdag 24. august var det et stykke i Klassekampen med tittelen Bilsyk, skrevet av Christian Lycke, der vi blant annet kunne lese at veitrafikken er blant de største enkeltkildene til miljøskadelige utslipp, det dreier seg om flere typer forurensning, som klimagasser, svevestøv, mikroplast og støy. Det er flere som dør av svevestøv i Oslo, enn det totale nasjonale tallet på omkomne i trafikken. På verdensbasis dreper det tre gange så mange som Aids, malaria og tuberkulose til sammen. 
Dekkslitasje står for cirka 50 prosent av de 10 000 tonnene mikroplast som ender i naturen hvert år.

Jeg synes det er gledelig at det nå ser ut til at bilen er i ferd bli noe mindre hellig enn den var i min ungdom. For de troende bilistene er dette selvfølgelig vondt, de har jo ikke vært vant til at religionen deres har vært utsatt for plagsomt mye kritikk, så det er nok veldig uvant. Den gangen for veldig lenge siden, da jeg kjøpte «Den hellige bil» på gata i Oslo, kan jeg faktisk huske at han jeg kjøpte det av, sa noe sånt som at dette var et artig hefte der man tillot seg å fleipe med statsreligionen. Da får vi bare håpe denne statsreligionen nå står for fall. I mellomtiden kan jeg absolutt anbefale en kikk på «Den hellige bil», dette er herlig blasfemi av god, gammel årgang.

7 kommentarer:

  1. Takk for lenken. Jeg også gleder meg over tiltak mot bilisme, og det er verd å merke seg at også Folkeaksjonen mot bompenger ønsker seg ren luft i byene, så det er ikke bommer inn til bysentrum de protesterer mot, men bompenger innkrevd i bydeler der det sjelden går busser. Og så langt er jeg helt enig med dem.

    Må også si at jeg undret meg da det viste seg å være så stor etterspørsel etter butikkpersonale. Er det ikke blitt færre butikker? Tok en kikk på Navs liste over ledige stillinger lokalt. Det var ganske riktig mye ledig i butikk, men oftest dreide det seg om 10-20 % stilling eller ringehjelp. Sånt så man knapt i min ungdom, og det er bare noen tiår siden. Jeg la også merke til at disse butikkene lå veldig krøkkete, dvs. at skulle jeg arbeidet slik, måtte jeg reist med flere busser, selv om jeg bor nokså sentralt.

    Rask hoderegning avslørte videre at i 10 % stilling hadde jeg hatt lenger reisetid til/fra arbeid enn jeg ville tilbrakt på arbeidsplassen. Nevnte dette for en kollega som sa at en bekjent av henne hadde hatt et par slike stillinger i ødemarken, det gikk greit fordi hun disponerte bil og kunne stille raskt om de ringte etter henne. Men nå måtte hun passere flere bomstasjoner underveis, og da regningen kom, hadde bompengene spist opp en så stor del av det hun hadde tjent på et par timers fremmøte, at hun sluttet. Kjøre hit og dit for noen timers butikkjobb der lønnen blir slukt av bompenger? Det er noen ringvirkninger her som en også skal tenke på.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er dessverre sånn at bompenger kan slå veldig uheldig ut for enkelte, slik eksemplet ditt viser. Det hadde fungert bedre dersom vi hadde hatt politikere som hadde jobbet for mer utjevning, i stedet skjer det motsatte, forskjellene øker. Det ser dessverre ikke ut til å være særlig stor interesse for å gjøre en skikkelig innsats mot de økende forskjellene.

      Slett
    2. Innsatsene som gjøres, slår iallfall rart ut. I kommunen vår står Ap på for å øke eiendomsskatten for folk i bolig til under 2 millioner, slik at de med eiendommer til en verdi av 10 millioner og mer, skal få nedsatt eiendomsskatt. Dette høres ut som noe fra Høyre, men de har ingen slike forslag inne.

      Ap forsvarer dette med at kommunen skal få råd til å yte bedre tjenester, et spleiselag som altså ikke de rikeste skal være med på. Denne planen røpet Ap selvsagt ingenting av før valget...

      Slett
    3. Det høres veldig rart ut med den eiendomsskatten, men det er nå engang mye rart i politikkens verden. Nå gjorde Ap et svært dårlig valg, selv om det ser ut til at det sitter langt inne for ledelsen i partiet å innrømme det. Det trengs nok store endringer til, dersom ikke oppslutningen om partiet skal fortsette å synke.

      Slett
    4. Hei, folks sinne over de økende forskjellene ble nok først og fremst synlig i bompengeprotestene. Bompenger er virkelig noe som slår urettferdig ut.

      Ikke har jeg bil og ikke har jeg førerkort, men jeg sitter på bussen og ser digre doninger dure forbi. Elektriske biler som ikke skal betale bompenger eller parkeringsavgift. Fy søren for tull! De virvler opp like mye svevestøv som vanlige biler, de legger beslag på like mye plass, og presser frem utbygging av veier. De med best økonomi, de som kan kjøpe seg Tesla, skal altså sponses av resten av oss.

      Elektriske biler er ikke miljøvennlige de heller! Skal det være bompenger, skal det gjelde for alle!

      Mvh
      Borgeren

      Slett
    5. Helt enig med deg når det gjelder elbiler. I tillegg til det du nevner, forurenser det neppe noe mindre å produsere en elbil enn en annen bil.

      Slett
    6. Alt med batteri er miljøfiendtlig. Det gjelder ikke minst elbiler og elsparkesykler.

      Positivt at man nå tenker å gå vekk fra bompenger, og i stedet satse på veiprising. Da blir det ikke tatt hensyn til drivstoffet, men at det skal være dyrt å kjøre der man kunne valgt buss, og billig der man ikke har andre valgmuligheter enn å ta bilen.

      I utgangspunktet var bompenger greit nok. Folk betalte en avgift for å benytte noe som ALLEREDE VAR BYGD. De kunne la være å betale, og kjøre en omvei i stedet. Men svært få eller ingen gjorde dette, for man fikk faktisk noe for bompengene. Nå misbrukes bompenger av politikerne til å skvise ut penger av folk til prosjekter de aldri kommer til å få glede eller nytte av, og som kanskje aldri blir bygd.

      Slett

Bloggen er åpen for anonyme kommentarer, men jeg ser helst at du kommenterer med et navn, det behøver ikke være ditt eget. Da velger du navn/nettadresse, det er ikke nødvendig med nettadresse. Dersom flere anonyme kommenterer under samme bloggpost kan det bli ganske kaotisk og vanskelig å skjønne hvem som er hvem.

Kommentarer som inneholder skjellsord og usakligheter vil heretter bli slettet.