mandag 13. mai 2013

De forhatte syklistene

Det er vår, for noen av oss betyr det at vi kan ta fram sykkelen igjen. Sykkel er et utmerket framkomstmiddel, miljøvennlig og støyfritt samtidig som man får mosjon. Nå er det tydeligvis ikke alle som setter pris på oss syklister, for mange bilister er det meget provoserende at de må dele veien med oss. De siste dagene har jeg blitt skremt over hva som skrives om syklister. Det burde jeg vel egentlig ikke bli, med tanke på all den andre gørra jeg har lest i diverse kommentarfelt.

På Twitter er det en side som heter Sykkelhat, der man samler en del uttalelser om syklister og hva man ønsker å gjøre med disse grusomme menneskene som beveger seg rundt på to hjul. Her et lite utvalg:
Lyst å (øvelses)kjøre ned syklister som sykler på rødt lys. Horer

Syklister: satans eget irritasjonsprosjekt for bilister

Hater syklister som syklet langs veien over alt på jord....

De jævla syklistene som tror de eier veien a?

Hvor søker jeg om fellingstillatelse på syklister?

Hater sykkelister!!! God søndag ;)

Kjære syklister. Ingen liker dere.

Våren bringer frem den samme dritten hvert år - søppel, insekter, og syklister.

Syklister som sykler i veien fortjener å bli påkjørt

Vanlegvis likar eg ikkje hestaskit i vegbana. Men so tenkte eg; kva om ein syklist sklei i da og ramla midt oppi. Hmmmm

Det er visst den store "sykle til jobben dagen idag"

24.04.14 starter jeg i hvertfall med kjør på en syklist dagen.

@oslosykkel og ting tyder på at jeg stiller spylevæska ekstra mye til siden i dag. Og jo, dessverre så er jeg klar over regelverket

Også på Facebook utfolder de sykkelhatende sjarmtrollene seg. Her har man opprettet en side med tittelen «Jeg driter i hvor du sykler..... BARE HA DEG VEKK FRA VEIEN!!» En liten godbit fra siden:

Det er fa..n ingen av disse to hjulingene som er strukturerte , den er for drøy , i de åra jeg har vert bilist ( snart 35 år) så har disse tullingene blitt værre å ha med å gjøre i veien , synd det IKKE går inn i hjernbarken deres , men husk en ting , DERE ER DERES EGEN STØTFANGER,og polstringen deres ser ikke bra ut og med 1,5 cm isopor på hue så tror de de er "polstret "godt nok .
Etter å ha lest diverse slike kommentarer slår det meg at sykkelhaterne i snitt ser ut til å være langt dårligere i rettskrivning enn oss syklister. Så til dere som hater syklister, det heter ikke sykkelister, sykelister eller sykklister. Når dere hater syklister så intenst, så gidd i hvert fall å lære dere å skrive syklist riktig. Mener jeg har lest ett eller annet sted at mosjon ikke bare er bra for kroppen, men også styrker hjernen. Kanskje sykkelhaterne burde ta seg en sykkeltur?

Syklister har lov å sykle på vanlig vei, trafikkregler for syklister kan leses her. Det mange ikke tenker over er at vi har svært få sykkelveier her i landet, de fleste er gang- og sykkelveier. De er ikke alltid egnet for nyttesyklister. Jeg prøver å bruke dem så langt det er mulig, men noen ganger er det bedre å sykle på veien. Som eksempel skal jeg beskrive hvordan det var en periode jeg hadde en jobb i sykkelavstand. Noe av det første som møtte meg da kom inn på gang- og sykkelveien var et digert krater. Det gikk tvers over veien, men det var et lite spor med hel asfalt sånn cirka på midten, da gjaldt det å sikte seg inn på det. Etter flere nestenulykker de første dagene, ble jeg riktig så god til å sikte riktig, selv på vei hjem fra kveldsskiftet, da det var mørkt. Deretter var det noen meter med rimelig gode forhold, før helvete begynte for alvor. For det første var det en del veiarbeid som foregikk, noen ganger sto det store maskiner tvers over hele gang- og sykkelveien, eller den var forsvunnet i et stort hull. Videre måtte jeg sykle over en gangbro, etter noen meter skulle veien krysses igjen i en undergang. Her hadde man greid å lage så skarpe hjørner at det var umulig å se om det var noen i undergangen før man svingte inn. Dette, i tillegg til at veien ofte rett og slett var borte eller stengt av stor maskin, gjorde at jeg valgte veien den siste biten. Da måtte jeg gjennom flere store rundkjøringer, de fleste av bilistene var hensynsfulle, men en ettermiddag på vei til kveldsskift var det en bilist som prøvde å presse meg ut av rundkjøringen. Jeg måtte hoppe av sykkelen midt i trafikken, det var en skremmende opplevelse. Jeg var ganske skjelven da jeg kom fram til jobben.

Når jeg syklet til kveldsskiftet var det mange barn på gang- og sykkelveien som var på vei hjem fra skolen. Flokker med unger kan være uberegnelige, også på grunn av det var det mer hensiktsmessig å sykle på veien. Hvis jeg sykler en tur på søndag formiddag hender det også at jeg velger veien framfor gang- og sykkelvei. Da er det gjerne mange fotgjengere ute og lite biltrafikk, av hensyn til dem som går på gang- og sykkelveien synes jeg det er bedre å bruke veien. Noe annet er at enkelte fotgjengere ikke er villige til å flytte seg for syklister. Jeg opplevde en gang en at flokk med barnefamilier sto midt på gang- og sykkelveien, de så meg, men flyttet seg ikke. Ved hjelp av flere barnevogner hadde de greid å sperre veien totalt. Jeg måtte gå av sykkelen, med det var ikke mulig å træ seg gjennom barnevognbommen, jeg måtte følgelig gå ned i grøfta med sykkelen. Jeg har hatt flere liknende opplevelser. Man skal ikke se bort fra at det er de samme som klager over at syklistene ikke bruker gang- og sykkelveiene, som oppfører seg slik når de er fotgjengere.

Nå er det jo slik at også blant syklister finnes det hensynsløse egoister. Det betyr ikke at alle er det, men som syklist tilhører man en minoritet og det er jo gjerne slik at dersom én fra en minoritetsgruppe gjør noe gærent, så gjør alle det. Det finnes forferdelig mange hensynsløse bilister der ute, jeg har sett bilister som har kjørt i full fart i områder med lav fartsgrense samtidig som veien har vært full av unger. Jeg har et annet uhyggelig minne fra en rundkjøring, der en bilist braste tvers gjennom rundkjøringen i et vanvittig tempo, bare centimeter fra meg. Dette var en lørdag morgen, jeg fikk en mistanke om at her var det en som hadde kikket litt for dypt i glasset på fredagskvelden og ikke hadde blitt helt edru før han satte seg i bilen.

Man kan lure på hvorfor noen hater syklister så intenst, en interessant teori kan leses her. Uansett hva grunnen måtte være, det er skremmende, ikke minst når man leser slikt som dette. Jeg har tidligere vært inne på at enkelte har et religiøst forhold til bilen. I religionen bilisme ser det ut til at første bud er at du skal ikke ha andre framkomstmidler enn Bilen. Kanskje sykling anses som blasfemi, en trussel mot den hellige Bil? En annen forklaring, hvis det går flere dager uten at jeg beveger meg har jeg en tendens til å bli sur og lei, kanskje de rett og slett har sittet seg sure og sinte og blir provoserte av at andre er sprekere enn dem selv?

Noe man også kan lure på er hvorfor det ikke legges bedre til rette for sykling. Nå skal vi jo alle ta så voldsomt ansvar for egen helse, å sykle er å ta vare på helsa, både egen og andres. Dagens ekstreme massebilisme har mange negative effekter på folks helse. Her en interessant artikkel om sammenhengen mellom biltrafikk og astma. Bilismen skaper støy og stress og det kan også se ut til at den også skaper mange sure og egoistiske mennesker.

Det ser ut til at mange ikke skjønner at det går an å bruke sykkel som framkomstmiddel. «Er du sporty?» har jeg mange ganger fått høre når jeg har syklet noen meter på flatmark i pent vær. For noen dager siden var jeg innom et sted der jeg traff noen gamle kjente. «Sykler du i dag også?» ble jeg spurt. Ja, det gjorde jeg. Jeg er altså hun som sykler og dessuten sporty, det er ikke det verste man kan være. Jeg håper det blir mange flere av oss, til beste for oss alle.


48 kommentarer:

  1. Flott innlegg! (Siden rettskriving er inne i bildet, tør jeg påpeke at man hater intens*t*...? :-) ) Jeg kjenner meg igjen i mange av situasjonene du beskriver. Mildt sagt vekslende "føreforhold", hovedsykkelveinett som kommer og går, uklare regler i forhold til biler og fotgjengere, i og utenfor kryss, gjør jo ikke at sykkel fremstår som et ettertraktet fremkomstmiddel. Allikevel, som jeg tenkte med meg selv der jeg tråkket hjemover i striregn i forrige uke, jeg slipper i det minste høyt blodtrykk og frustrasjon over å sitte i kø!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker for påpeking av skrivefeil, her hadde jeg slurvet med korrekturen, skal rettes :)

      Det er så visst ikke enkelt å være syklist og jeg har vel ikke de helt store forhåpningene om noen snarlig bedring.

      Slett
  2. Svar
    1. All støtte mottas med stor takk :)

      Slett
  3. Som fast leser av bloggen din finner jeg alltid noe av interesse her, men idag overgikk du deg selv. Som medsyklist i Oslo kan jeg bare si: Keep on bikin'! ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det:) Vi syklister får støtte hverandre så godt vi kan, vi har nok av motstandere, ser det ut til...

      Slett
    2. Twitret om denne bloggpostingen, og nå ble du nettopp retweetet av Dag Otto Lauritzen. Så nå vet du at du blir lest av Sykkel-Norge. :)

      Slett
    3. Takk skal du ha, en ære å bli lest av Sykkel-Norge:)

      Slett
  4. "Nå er det jo slik at også blant syklister finnes det hensynsløse egoister"

    Hva slags oppførsel vil du si at kjennetegner en hensynsløs-egoist-syklist?

    SvarSlett
    Svar
    1. Folk har sikkert litt forskjellige erfaringer med de hensynsløse syklistene. Selv har jeg opplevd syklister som sykler i svært høyt tempo på skogsveier i marka. Slike veier er ofte fulle av svinger og lite oversiktlige, som fotgjenger er man gjerne mindre obs på veier uten biltrafikk.

      Noen klager på syklister som sykler på gang- og sykkelveier og ikke bruker ringeklokka for å varsle fotgjengere. I slike tilfeller skal man passere fotgjengere i rolig tempo, ikke alle gjør det.

      Slett
    2. Helt rett, Laila! Syklister like å fremstille seg selv som "myke trafikanter". Men syklister er ikke mye myke i møte med en fotgjenger. Det er sistnevnte det går verst ut over.

      Som fotgjenger er jeg like forbannet på syklister som noen bilist. Jeg snakker ikke om syklister som sykler på vei eller sykkelsti. Bare positivt det. Jeg snakker om syklister som sykler på fortau, og mener det er lov.

      Men det er det slett ikke, så lenge det befinner seg fotgjengere på fortauet. Forutsetningen for at fotgjenger og syklist kan befinne seg på samme fortau, er at syklisten beveger seg i den gåendes fart, med tanke på at en fotgjenger som får en syklist brasende inn i seg i full fart, faktisk blir helt ødelagt. Syklisten kan bare stikke av – umulig å ta nummeret…

      I Danmark er det nulltoleranse for syklister på fortau. Da skal en gå av sykkelen og trekke den.

      Da kommer alltid dette med at "å, jammen de har jo så mange flere sykkelstier i Danmark". Det er da ingen fordel. Antall ulykker med syklister involvert er høyere der det finnes sykkelstier, enn der syklistene sykler i bilveien. Der husker nemlig bilistene å holder øye med dem. Dette er fort glemt når syklistene er i en annen bane – og så plutselig skyter frem derfra for å krysse veien foran bilen.

      Slett
  5. Ok. Du ferdes sannsynligvis mer i skog og mark, og tettbebygde områder enn langs landeveien.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bor ikke så veldig langt fra Oslo, så da er det ikke så ofte jeg sykler langs landeveien. Dersom jeg gjør det, velger jeg veier der det er brukbare forhold for syklister, noe som stort sett betyr gang- og sykkelvei uten særlig mange fotgjengere.

      Slett
  6. Fin sykkel :)

    Jeg er heldig nok til å ha ok sykkel/gangvei stort sett hele veien til jobben. Orker ikke dele veien med biler som sneier meg. Likevel blir enkelte bilister provosert bare av å se en sykkel, selv om jeg ikke er i veien. Jeg har blitt kastet ting på (blant annet en plomme, et knekt deksel til en billykt, en gummiball..), og ropt etter. Det var ikke akkurat komplimenter, men heller en bil full av gutter som oppfordret meg til fremvisning av mine nedre regioner. Mange sjarmtroll der ute. Kanskje de lider av sex-trøbbel :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en bra sykkel. Litt bedre enn det jeg hadde tenkt på forhånd, da jeg skulle kjøpe ny sykkel var de utsolgt for sykler i den prisklassen jeg hadde tenkt. Den gjorde et godt innhogg på kontoen, men er verdt det:)

      Skjønner du har hatt mange ubehagelige opplevelser med sykkelhatere. For noen virker det som om dagen er ødelagt hvis de ser en syklist. Det må jo være ett eller annet som plager dem, men det får da være grenser for dustete oppførsel.

      Slett
  7. Jeg har en sykkel jeg også, men har dessverre fått brukt den litt for lite - noe jeg akter å rette på.
    Tror Laila har rett i det hun sier her:

    Jeg har tidligere vært inne på at enkelte har et religiøst forhold til bilen. I religionen bilisme ser det ut til at første bud er at du skal ikke ha andre framkomstmidler enn Bilen. Kanskje sykling anses som blasfemi, en trussel mot den hellige Bil?

    SvarSlett
    Svar
    1. På Twitter kunne man lese følgende sitat i forbindelse med denne bloggposten: "Vi skal frykte og elske bilen, ellers blir vi overkjørt". Det var sagt av Pål Jensen, husker jeg rett var det han som hadde skrevet heftet Den hellige bil, som jeg dessverre ikke har lenger.

      Det hatet mange viser overfor syklister minner om religiøs fanatisme av verste sort, i et land med religionsfrihet må man tåle at andre tror på noe annet enn en selv, men det gjør ikke bilfundamentalistene.

      Slett
    2. Religiøst forhold til bilen? Noen ganske få, kanskje, f.eks. slike som restaurerer gamle amerikanske biler, drar land og strand rundt på amcar-stevner, og ellers bruker hver ledige stund på å pusse og skru på klenodiet sitt.

      Men for de fleste er bilen et ekstremt praktisk transportmiddel, noe som er årsaken til at man bruker det til stadighet. Selv bruker jeg kollektivtransport til og fra jobb (fordi det er raskest), og bil til det aller meste annet av transport. Her er noen av de faktorene som gjør bilen overlegen det meste annet for alt annet enn de korteste transportstrekningene:

      - Rask
      - Komfortabel
      - Beskytter mot vær og vind
      - Lar en ta med mengder av saker og ting uten ekstra bry
      - Ikke nødvendig å dusje i hver ende av en transportstrekning
      - Lar en sette på Figaros Bryllup og gaule med av full hals uten at noen bryr seg eller ser rart på en
      - Gir privatliv (i motsetning til kollektivtransport)
      - Alltid sitteplass
      - Kan snakke ubesværet med medpassasjerer uten å bryte trafikkreglene

      Når jeg ser på listen over, så ser den for meg ut som en liste over pragmatiske betraktninger. Kanskje andre ser på det som religiøse dogmer - det får bli opp til hver enkelt.

      Slett
    3. Jeg tror det er langt flere enn dem med amerikanske biler som har et religiøst forhold til bilen.

      Jeg mener det er viktig å få så mange som mulig til å sykle og bruke kollektivtransport, det gjelder særlig i tettbebygde strøk. Hvis du følger linken til artikkelen i Dagbladet, ser man at det er sammenheng mellom forurensning fra biltrafikk og astma. Her omtales en undersøkelse som viser at nesten to av ti tilfeller av barneastma knyttes til forurensning fra biltrafikken. Det må sies å være ganske alvorlig. Dessuten er det mange som får ødelagt helsen som følge av støy fra veitrafikk. Mer om det her.

      Slett
    4. Den listen til CGB var nå litt snål...

      Bil er «rask»? Slett ikke alltid, jeg har sittet på buss eller bane og bare føket forbi bilene som stod der og stanget i kø.

      Mest interessant er det at CGB glemmer bort problemet med parkeringsplass. For ikke å snakke om hva parkering koster. Og den som stepper ut av en buss, trenger ikke skjenke bussen en tanke mer før hjemturen. Venner av meg som har kommet i bil, har opplevd å komme tilbake til hærverk eller til en parkeringsbot, selv om de så seg for da de parkerte.

      Slett
    5. Det er ikke alltid bil er raskest. Dersom man ikke skal alt for langt, er det mange ganger det går raskere med sykkel også. En av grunnene er nettopp at man slipper å lete etter parkeringsplass.

      Slett
    6. Nå bor jeg i et område med lite kø, og god og gratis parkeringsplass overalt hvor man ferdes.

      Hærverk? Aldri opplevd. Derimot leser man stadig om folk som får sykkelen stjålet.

      Den som velger buss må mange ganger skjenke bussen en tanke allerede før de reiser. Når går siste buss hjem? Må jeg skifte buss? Korresponderer det? Er jeg på besøk hos venner trenger jeg ikke skjenke bilen en tanke før jeg skal hjem igjen. Bilen går når det passer meg, hverken før eller senere. Har jeg tatt buss må jeg tenke på alt det ovennevnte.

      Bare sånn for å få litt balanse i tingene.

      Slett
  8. Jeg tror ikke helt jeg skjønner ikke hva du mener med "religiøst forhold". Jeg tror aldri jeg har hørt noe menneske, bortsett fra Margaret Thatcher, si noe i nærheten av at ingen skal ha noe annet transportmiddel enn bilen. "Nei, vi kan ikke ta bussen, det ville være helligbrøde", har du noensinne hørt noen si det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, jeg har selvfølgelig aldri hørt noen uttale en slik setning. Derimot har jeg opplevd å få regelrette moralprekener fra troende bilister fordi jeg ikke kjører bil. Det var særlig da jeg var i den alderen der man forventer at folk tar sertifikat, jeg kan huske en person som fortalte meg at "vi må kjøre bil". Hvorfor i all verden måtte jeg kjøre bil? Jeg var ung og frisk og hadde fem minutter å gå til bussen.

      Når du ikke skjønner at noen av oss ser en sammenheng mellom bilisme og religion, kan det ha noe å gjøre med at verden ser ganske annerledes ut fra et sykkelsete enn fra en bil.

      Slett
    2. Setningen "vi må kjøre bil" var litt tatt ut av sin sammenheng. Hvis den var knyttet til en konkret situasjon der man f.eks. skulle transportere en skadet person 10 mil på under to timer, og valget sto mellom bil og sykkel, så synes jeg at uttalelsen var helt på sin plass.

      Hvis den derimot var ment som en sveipende generalisering à la "vi må alltid behandle våre medmennesker skikkelig", så skjønner jeg at det kan oppfattes som religiøst. Slik har jeg imidlertid aldri hørt noen uttale seg, og har vanskelig for å tenke meg at det kan være særlig utbredt.

      Jeg kjenner flere som ikke har førerkort, og jeg har aldri hørt dem bli mobbet eller moralisert over av den grunn. Det er naturligvis helt legitimt å velge bort bilkjøring fra livet sitt, men det er like legitimt å velge å ha og bruke både førerkort og bil. Jeg har sett verden både fra førersetet i bilen, og fra sykkelsetet, men noen religion ser jeg ikke.

      Det jeg derimot har en svært sterk mening om, er at man ikke unødig skal ta seg til rette på andres tid.

      Slett
    3. Det å bli vurdert som rar fordi man ikke kjører er nok mer utbredt enn du tror.
      Jeg har opplevd mye av det samme som Lsila. Det samme kan en oppleve hvis en ikke kjøper hus/leilighet, ikke er gift/samboer, ikke har barn og ikke vil ha det osv.osv. Grunnen til at du ikke opplever det er kanskje fordi du lever opp til det som er normen i samfunnet?

      Slett
    4. CGB, som du ser er det flere enn meg som har tilsvarende erfaringer.
      Når det gjelder setningen "vi må kjøre vil", så var ikke den tatt mer ut av sin sammenheng enn at det var det en person sa til meg fordi jeg ikke ønsket å kjøre bil. Jeg tror ikke selv den mest ihuga sykkelentusiast mener at man skal frakte en skadet person ti mil på sykkel. Det tror jeg du egentlig forstår, hvor du vil med den typen argumenter har jeg litt vanskelig for å skjønne.

      Utgangspunktet for denne bloggposten var alt hatet mot syklister som tyter fram i diverse kommentarfelt. Det som kommer fram der er langt verre enn det som har blitt sagt til meg av folk som mener man må kjøre bil. At slike kommentarer ikke er uvanlige er dessverre et faktum. Kommentarene ovenfor er ikke noe jeg har funnet på, hvis du går inn på Sykkelhat på Twitter, ser du det selv.

      Slett
    5. Tro du meg, jeg vet en god del om ikke å leve opp til normen i samfunnet, uten at jeg skal utdype det mer her.

      Det å bli vurdert som rar må man finne seg i hvis man er annerledes enn det store flertallet. Det finnes verre skjebner, og det behøver ikke å være negativt.

      Noen ganger får jeg kritiske kommentarer på særhetene mine. Men hva så? Er man selv sikker på hva man står for, så hever man seg over slikt. Eventult stiller spørsmål tilbake som den andre ikke har noe svar på. Problem løst.

      Men dette blir digresjoner. Jeg kan uansett fortsatt ikke se at bilen er noen religion. Transport er ett av menneskets mest påtrengende og allestedsnærværende behov. Bilen min gir meg uhyre enkel, effektiv og skreddersydd transport. Vanskeligere enn det kan jeg ikke se at det er.

      Slett
    6. Ingen er uenige i at bil kan være praktisk. Det forstår jo enhver idiot hadde jeg så nær sagt.
      Men kommentarene Laila referer til som sykkelhatere sprer rundt omkring minner veldig mye om oppgulpet til religiøse fanatikere uavhengig av religion.

      Et utvalg:Lyst å (øvelses)kjøre ned syklister som sykler på rødt lys. Horer

      Syklister: satans eget irritasjonsprosjekt for bilister

      Hater syklister som syklet langs veien over alt på jord....

      De jævla syklistene som tror de eier veien a?

      Hvor søker jeg om fellingstillatelse på syklister?

      Hater sykkelister!!! God søndag ;)


      Nesten på høyde med jihadister dette !!

      Slett
    7. Ja, det burde være mulig å se likheten med religiøs fanatisme i disse kommentarene.

      Alle forstår at bil kan være praktisk, men noen av oss forstår også at bilismen har en del svært negative konsekvenser. Derfor må det da være veldig bra når noen velger mer miljøvennlige framkomstmidler.

      Slett
    8. Religiøst forhold til biler har jeg merket hos eldre folk, som kan hisse seg opp over at det ikke går an å tvinge seg frem med bil hvor som helst lenger. Yngre folk virker derimot innforstått med at skal gamle bydeler bevare særpreget sitt, kan de ikke være så tilgjengelige med bil heller. Den får parkeres et sted, og så går man til fots derfra - til glede for alle!

      Etter et opphold i Roma kan det faktisk måles forhøyet blyinnhold i blodet ditt. Stor synd, en så vakker by, og så er det biler høyt og lavt. Men det må sies at romerne har tatt noen grep. Det er veldig stemningsfullt på Kapitol-høyden nå etter at den ble stengt for biltrafikk. Tidligere var det mye råning. Ganske surt når man stod der og ville kjenne historiens sus mens solen sank på vesthimmelen…

      Slett
    9. Ja, det er synd når vakre byer kveles biltrafikk. Jeg var på rundreise i Italia for mange år siden, da var det veldig godt å komme til bilfrie Venezia. Til tross for at det var uvant, føltes det som den naturligste ting i verden å befinne seg i bilfrie omgivelser og det er det vel egentlig.

      Slett
    10. Laila og Inger E: Dere ser på de ufine kommentarene om syklister, og trekker den slutning at de springer ut fra en bilreligion.

      Hvis dere bruker fantasien litt, ser på andre, mindre hatske men fortsatt syklist-kritiske kommentarer, og tenker litt over menneskets natur - kan dere komme på noen andre mulige forklaringer?

      Slett
    11. Det jeg lurer på, er hvorfor i all verden det irriterer deg så voldsomt at noen av oss mener at enkelt bilister har et religiøst forhold til bilen? Og at du til med bruker selveste nasjonaldagen til å ergre deg over det. Det vil alltid være forskjellige oppfatninger blant folk, det skulle da være til å leve med.

      Jeg har brukt sykkelen også på denne dagen. På vei hjem tok jeg en omvei, slik jeg ofte gjør når jeg sykler. Rett og slett fordi det er så herlig å sykle. Da kunne jeg glede meg over nyutsprungent løv på trærne, hvitveis langs veikanten og vakre svaner på elva. Det kan se ut til at vi syklister i snitt er i bedre humør enn bilistene, kanskje det skyldes nettopp da at sykling gir slike gode øyeblikk som bilistene går glipp av.

      Slett
    12. Jeg har også opplevd at eldre folk har sagt til meg "men du må jo ha bil"! Formuleringen "du må ha bil" høres ut som det 11.bud, og det er vel religiøst nok? :-)

      Yngre folk tenker annerledes og vet at en enslig kvinne normalt ikke har råd til bil. Og hva skal vel jeg med bil, når nærmeste bussholdeplass er femti meter fra gatedøren min? Attpåtil bor jeg like ved endestoppet og får dermed alltid sitteplass til sentrum. Men eldre folk har ofte helt urealistiske forventninger til hva folk i jobb har råd til og kan unne seg. Det er deg det er noe i veien med hvis du snakker om studie- og boliglån. Eller at biler er et problem for miljøet i tettbygde strøk.

      Samtidig er jo også syklister et problem om de ikke tar hensyn. Har selv sittet på busser som bare måtte jenke tempoet fordi en syklist breiet seg i kjørebanen foran. Ikke tale om å trekke inn til siden. På fortau går en ikke lenger trygt, fordi et skritt til siden kan bety at en syklist dundrer inn i ryggen på deg (og liksom skal være "myk trafikant"). Venner av meg er ihuga syklister, og det syntes jeg var positivt inntil den dagen de fikk unge. Da skulle krapylet fraktes i overdekket kjerre, festet bak sykkelen. Kjerren var like bred som fortauet, og jeg og andre fotgjengere skulle vær så god gå til side – ut i sterkt trafikkerte gater – fordi det passet dem å komme syklende med ungen - på fortauet. DE skulle ikke ut i veibanen, der de hørte hjemme – nei, der fikk fotgjengerne finne seg i å gå.

      Du snakker om å ta seg til rette! På det punktet er ikke syklister bedre enn bilister: Det finnes folk av alle slag uavhengig av fremkomstmiddel!

      Slett
    13. Hensynsløse mennesker finnes i alle grupper. I utgangspunktet er sykling veldig positivt, både for mennesker og miljø, men det er alltid viktig å vise hensyn. Å sykle med kjerre på fortau og presse fotgjengere ut i veien, er ikke det jeg forbinder med hensynsfull oppførsel.

      Slett
    14. Det blir litt sent svar dette her, men altså:

      Laila: Mitt spørsmål til deg var "kan dere komme på noen andre mulige forklaringer?". Ditt svar ser ut til å være "nei". Jeg irriterer meg ikke voldsomt over at du mener at bilen er en religion. Men jeg tenker at straks man har definert seg en slik oppfatning, så blir det unødvendig å se etter andre forklaringer.

      Når du i tillegg så vidt jeg forstår ikke har noen erfaring fra førersetet i en bil, så finner jeg det noe merkelig at du har såpass bastante meninger om hva som motiverer bilister til å tenke og uttrykke seg som de gjør.

      Anonym: "Du må ha bil" er vel ikke mer religiøst enn f.eks. "Du må jo gå til årlige kontroller hos tannlegen". Mange gjør ikke det. De har kanskje sterke tenner og synes at hvert 2. eller 3. år er nok. Det man selv er vant med synes ofte å være den eneste fornuftige muligheten. Dette er menneskelig. Du kan godt kalle det religiøst, men i så fall finnes det hundrevis eller tusenvis av religioner der ute, hvor bilhold bare er en av mange.

      Ta seg til rette på andres tid - da sikter jeg til treningssyklister som bruker veien til lekeplass, bryter trafikkreglene ved å sykle i felt, gjerne to i bredden, og ikke anstrenger seg bevisst og målrettet for å slippe forbi når de hindrer mer hurtiggående kjøretøy - i praksis biler. De prioriterer egen trening fremfor andres fremkommelighet, når trafikkreglene foreskriver diametralt motsatt prioritering.

      Slett
    15. Folk sier faktisk ikke "du må ha årlige kontroller hos tannlegen", men derimot "du BØR ha". Det er ikke noe påbud.

      Å si med full overbevisning at "du MÅ jo ha bil", uten hensyn til at personen verken har bruk for eller råd til bil, er derimot et påbud eller pålegg.

      Slett
    16. Enig med anonym! :)

      Slett
    17. Min omgangskrets er tydeligvis ganske forskjellig fra omgangskretsen til dere andre som kommenterer her. Jeg har kan ikke huske noen si hverken at man må ha bil eller bør ha bil, og jeg kjenner flere som ikke har det. Når folk sier "må" mener de ofte "bør", akkurat som de ofte mener "bør ikke" når de sier "kan ikke".

      Jeg hører ofte uttrykk av typen "Vi kan jo ikke besøke dem uten å ha med en presang". Selvfølgelig kan vi det, det er da intet mystisk kraftfelt som fysisk hindrer oss i å krysse dørterskelen deres hvis vi ikke har med presang? Likeledes, folk som sier "du må ha bil" ser med egne øyne at du står der lys levende uten bil, så de mener jo ikke at det er fysisk umulig å leve uten bil. Det det mener er "bør".

      Hvorfor noen skulle legge seg opp i hvorvidt andre velger å ha bil eller ikke, synes jeg er vanskelig å forstå.

      Slett
    18. CGB, utgangspunktet for denne bloggposten var de hatefulle ytringene overfor syklister. Om det skyldes et religiøst forhold til bilen eller ikke, var ikke et hovedpoeng. Uansett hva grunnen til hatet måtte være, synes jeg det er skremmende med den type holdninger. Jeg tror nok enkelte har et religiøst forhold til bilen, så får du være så uenig du bare orker.

      Hvorfor er det så mye bedre at folk mener at man "bør" ha bil? Det må da være veldig bra at folk velger andre og mer miljøvennlige framkomstmidler. Her jeg bor er vi i ferd med å bli kvalt av bilismen. Det er ikke til å komme fra at forurensning og støy fra biler skaper helseproblemer.

      Bilister klager over at syklistene hindrer dem i å komme fort nok fram. Som syklist har jeg hatt mange ubehagelige opplevelser med hensynsløse bilister, da er ikke problemet at man blir forsinket noen minutter, men at man risikerer å bli drept eller kvestet for livet.

      Slett
    19. ...og her er vel den ultimate syklisthateren, sykepleierstudinen uten førerkort som kjørte bilen sin opp på fortauet og inn i en syklist for å gi ham en lærepenge, mens han reddet livet ved å flykte over gjerdet med en politimann som øyenvitne:

      http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kvinne-doemt-for-aa-ha-kjoert-paa-syklist-i-oslo-4058253.html

      45 dagers fengsel for drapsforsøk? Rare lover i dette landet.

      Slett
    20. Stygg sak, viser at sykkelhaterne gjør mer enn bare å true.

      Slett
    21. Så har vi syklistene som ikke tar hensyn, selve den gruppen som har gjort syklister forhatt hos noen. En fotgjenger ville trolig blitt most, og en bilist kunne risikert å miste førerkortet i møte med denne villmannen:

      http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Opprort-over-rakjorende-syklister-2916754.html

      Slett
    22. Det er slike syklister som ødelegger for oss andre.

      Slett
  9. Her var det mye fornuftig om sykling.

    SvarSlett
  10. Helt rett, Laila! Syklister like å fremstille seg selv som "myke trafikanter". Men syklister er ikke mye myke i møte med en fotgjenger. Det er sistnevnte det går verst ut over.

    Som fotgjenger er jeg like forbannet på syklister som noen bilist. Jeg snakker ikke om syklister som sykler på vei eller sykkelsti. Bare positivt det. Jeg snakker om syklister som sykler på fortau, og mener det er lov.

    Men det er det slett ikke, så lenge det befinner seg fotgjengere på fortauet. Forutsetningen for at fotgjenger og syklist kan befinne seg på samme fortau, er at syklisten beveger seg i den gåendes fart, med tanke på at en fotgjenger som får en syklist brasende inn i seg i full fart, faktisk blir helt ødelagt. Syklisten kan bare stikke av – umulig å ta nummeret…

    I Danmark er det nulltoleranse for syklister på fortau. Da skal en gå av sykkelen og trekke den.

    Da kommer alltid den med at "å, jammen de har jo så mange flere sykkelstier i Danmark". Det er da ingen fordel. Antall ulykker med syklister involvert er høyere der det finnes sykkelstier, enn der syklistene sykler i bilveien. Der husker nemlig bilistene å holder øye med dem. Dette er fort glemt når syklistene er i en annen bane – og så plutselig skyter frem derfra for å krysse veien foran bilen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har sett flere kommentarer fra sykkelhatere der de kjefter fordi syklistene ikke sykler på fortauet. Mulig det er fordi de er så late at de aldri er fotgjengere.

      Slett

Bloggen er åpen for anonyme kommentarer, men jeg ser helst at du kommenterer med et navn, det behøver ikke være ditt eget. Da velger du navn/nettadresse, det er ikke nødvendig med nettadresse. Dersom flere anonyme kommenterer under samme bloggpost kan det bli ganske kaotisk og vanskelig å skjønne hvem som er hvem.

Kommentarer som inneholder skjellsord og usakligheter vil heretter bli slettet.