søndag 18. desember 2016

En video til ettertanke

For en stund siden kom jeg over denne musikkvideoen som jeg synes sier uhyggelig mye om tiden vi lever i. Jeg har lest om ungdommer som er på sosiale medier omtrent døgnet rundt, samtidig som de er opptatt med hver sin mobil når de er sammen. Da går de glipp av både den gode ensomheten, der man gjør det man har lyst til uten å bry seg om hva andre måtte mene og det gode samværet med andre, der man faktisk snakker med hverandre. Nå gjelder det ikke bare ungdom, jeg har observert godt voksne mennesker på kafe, med nesa i hver sin mobil. Noe av det første jeg så da jeg kom til Dublin i sommer, var folk i sekstiårsalderen som sto på gata i Temple Bar med selfiestang. Selfiestang er fremdeles på lista over ting jeg absolutt ikke ønsker meg. Jeg tar mye bilder, men uten meg selv, det er best sånn. De siste gangene jeg har vært ute og reist har jeg hatt med meg laptop og da har jeg vært innom facebook og lagt ut noen bilder og betraktninger om det som skjer. Jeg får hyggelige kommentarer tilbake og det er i det hele tatt ganske trivelig å kommunisere litt med folk hjemme mens jeg er ute på tur. Men det er ikke noe jeg bruker mye tid på, når jeg er på ferie er jeg stort sett opptatt med andre ting. Og skulle jeg ikke få mange likes på et bilde, er ikke det særlig viktig. Det viktigste er det jeg opplever der jeg er. Det jeg poster på facebook på disse ferieturene fungerer også som minnebøker for meg selv, der jeg kan gå tilbake og se på det jeg har lagt ut og kose meg med minner fra de gode stundene i livet.

Men nå har jeg rotet meg et stykke unna det denne videoen viser, som ikke er den hyggelige bruken av sosiale medier, men noe langt mer ubehagelig. Som sagt, jeg synes den sier et og annet om tidsånden, så er det store spørsmålet om det er sånn vi faktisk ønsker å ha det. 


5 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Takk for denne! Bedre kan det vel ikke sies enn her...

    En tankevekker som jeg ikke ville kommet borti ellers. Har sendt lenke til flere.

    GOD JUL TIL DEG, LAILA!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg husker ikke hvordan jeg kom over den, var en ren tilfeldighet, men syntes absolutt at den var verdt å gjøre andre oppmerksom på.
      God jul til deg også!

      Slett
  3. Det kan nok være en del som kjenner seg igjen her ja. Det kan se ut som om det krever bevisste anstrengelser fra hver enkelt hvis ikke det lettvinne skal få konstant prioritet over det mer krevende når de ytre omstendighetene som motiverer en til å prioritere motsatt ikke er der lenger.

    Denne her nøt en viss popularitet for endel år tilbake, og gir litt av det samme inntrykke som videoen du postet: https://www.youtube.com/watch?v=kS6JaqIRaxc

    "Det skal god rygg til å bære gode dager" sier et gammelt ordtak.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg så at person beklaget seg over at ungene måtte ha dyreste modell av Iphone til jul, ellers "ble de sett ned på".

      Og apropos det å prioritere det lettvinte, det er visst stadig flere som har problemer med å lese lengre tekster.

      Slett

Bloggen er åpen for anonyme kommentarer, men jeg ser helst at du kommenterer med et navn, det behøver ikke være ditt eget. Da velger du navn/nettadresse, det er ikke nødvendig med nettadresse. Dersom flere anonyme kommenterer under samme bloggpost kan det bli ganske kaotisk og vanskelig å skjønne hvem som er hvem.

Kommentarer som inneholder skjellsord og usakligheter vil heretter bli slettet.