fredag 23. oktober 2015

Litt mer om vårens tur til Skottland

Jeg fikk lyst til å spandere nok en bloggpost på turen til Skottland i mai måned. En ferietur handler ikke bare om dagene man er borte, det er noe å glede seg til på forhånd og noe å se tilbake på i etterkant.


Noe jeg også hadde glede av i etterkant av skottlandsturen var noen bøker jeg ble anbefalt underveis. Bøkene er The Lewis Trilogy av Peter May. Som man skjønner er det snakk om tre bøker, The Blackhouse, The Lewis Man og The Chessmen hvor handlingen foregår på Isle of Lewis, Ytre Hebridene. Kan anbefales til alle som liker krimbøker som er mer enn bare krim. Gode beskrivelser av mennesker i et særegent miljø. Jeg kom ikke så langt som til de ytre Hebridene, men jeg fikk med meg noen av de indre. Det var en spesiell atmosfære ute på de øyene, særlig gjorde Iona inntrykk. Vi skulle også vært på Staffa, men de skotske værgudene ville det annerledes. Det var for tøffe forhold på sjøen til at det lot seg gjøre. Det var i det hele tatt ganske skiftende værforhold, for å si det på en pen måte. Litt merkelig var det at hver gang vi skulle forlate et kjøretøy, enten det var buss eller båt, så begynte det umiddelbart å regne. En av mine medreisende lurte på om det lot seg gjøre å lure denne regnguden som lot det hølje ned så fort vi bevegde oss ut, men regnguden så ikke ut til å være blant de lettlurte, så her var det bare å finne fram paraplyen.

Iona
Iona
Nå ble været ute på Skye for mye for den gamle paraplyen min, den som hadde fulgt meg så trofast på ferieturer til fuktige reisemål gjennom mange år. Men Skye var nå vakker og det var faktisk noen øyeblikks opphold i regnet sånn innimellom. Underveis begynte guiden å snakke om bandet Runrig, som kommer fra Skye. Jeg var en gang i tiden stor fan av dette bandet, det var musikk helt etter min smak. Det varte helt til bandets utmerkede vokalist sluttet, da mistet jeg interessen. Bandet eksisterer fremdeles, men er nå ført opp på listen over band som var bedre før. Det har etter hvert blitt en svært lang liste. Guiden ble ganske imponert da jeg fortalte at jeg faktisk hadde vært på konsert med Runrig en gang for lenge siden. Det hadde ikke hun vært, men i likhet med meg syntes hun de var bedre før.
Skye


Da jeg til slutt kom til Edinburgh, tok jeg meg i å tenke på hva jeg kunne gjøre i denne byen en annen gang, sånn til neste år. Vi får nå se hvordan det blir. Edinburgh er absolutt å anbefale, nydelig by. I det hele tatt, jeg anbefaler Skottland til alle som ikke er redd for litt, eller mye, dårlig vær.
Til slutt en flytur over Isle of Sky.

       

2 kommentarer:

  1. Nå ble jeg minnet om storfilmen "Prometheus", som åpner med en flytur over et helt fantastisk landskap. Etterpå fikk jeg vite at dette var filmet på Skye!

    Avslutter med ønske om en GOD JUL og et GODT NYTTÅR til deg Laila! Håper du har funnet et sted å bo med nattero og normale naboer... Faktisk er ingenting viktigere enn det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den filmen har jeg ikke sett, men nå har jeg i hvert fall sett Skye og det kan anbefales.

      God jul og godt nyttår til deg også. Joda, jeg har langt mer normale naboer nå. Det er veldig hyggelig å møte naboer som hilser og smiler i stedet for at de ser på meg med mord i blikket, slik det var der jeg bodde før. Ingen av mine nærmeste naboer bedriver bissniss som gjør at de må slepe store, tunge ting ut av leiligheten midt på natta, med tilhørende dunder og brak og gjentatte harde smell med døra. Siden jeg har lært at det ikke er noen selvfølge, setter jeg stor pris på det.

      Slett

Bloggen er åpen for anonyme kommentarer, men jeg ser helst at du kommenterer med et navn, det behøver ikke være ditt eget. Da velger du navn/nettadresse, det er ikke nødvendig med nettadresse. Dersom flere anonyme kommenterer under samme bloggpost kan det bli ganske kaotisk og vanskelig å skjønne hvem som er hvem.

Kommentarer som inneholder skjellsord og usakligheter vil heretter bli slettet.