onsdag 7. august 2013

Drevet til vanvidd av støy

I fjor sommer skrev jeg en bloggpost om støy. Grunnen var at gata utenfor leiligheten min plutselig var full av motoriserte tohjulinger som bråkte noe helt forferdelig. Problemet er ikke mindre i år, snarere tvert imot. Det ser ut til at bråkebøttene ute i gata klarer å få de forbaskede doningene sine til å bråke stadig mer. Med tanke på utgangspunktet er dette litt av en prestasjon, men jeg kan ikke se at det er en prestasjon det står respekt av.

Til tross for at fjorårets bloggpost om støy ikke ble noen hit, har jeg lenge tenkt å skrive en til om problemet. Når jeg ikke har gjort det, har det blant annet vært fordi jeg har vært så til de grader irritert, for å bruke et pent ord, at jeg har vært redd for at når jeg først var i gang kom det til å renne ut så mye edder og galle at det ville bli en i overkant sinna bloggpost. Saken er at jeg er møkka lei av å få livet forpestet av folk som ikke klarer å finne på noe mer vettugt å bruke tiden sin på enn å kjøre rundt og bråke så til de grader er det er direkte smertefullt for dem som er så uheldige å befinne seg i nærheten.
Som jeg har vært inne på tidligere er det massivt hat der ute mot oss som tråkker stillferdig rundt på sykler uten motor. Dersom en bilist blir sinket i to minutter fordi det er noen syklister i veien, da går tydeligvis verden under. Når det er som om lufta rundt ørene mine splintres av motorbrøl, i mitt eget hjem, da går kanskje verden litt under for meg også. Jeg har prøvd å høre på radio med balkongdøra oppe, det ble med forsøket, det var ikke mulig å høre noe som helst. Altså bortsett fra det evinnelige brølet fra motorer, det hørtes til gjengjeld svært godt. Jeg har lest de mest idiotiske argumenter mot syklister, noen har stygge kondomdresser, noen har dyre sykler, fæle greier. Men saken er at dersom bråkebøttene ute i gata hadde byttet ut kjøretøyene sine med vanlige sykler og iført seg de gyseligste kondomdresser som var å oppdrive, hadde verden helt klart blitt bedre og roligere sted å være. Jeg hadde ikke sett de fæle kondomdressene når jeg satt der og prøvde å høre på radio, i det hele tatt kan man velge hva man vil se på, det er litt verre med hva man vil høre på. Og når det gjelder dyre sykler, jeg tror mange av de doningene som dundrer og brøler forbi er langt dyrere enn de fleste av de syklene man er så sabla irritert på.

Jeg vet ikke hvordan det står til med skilsmissestatistikken på disse kanter for tiden, men jeg har en følelse av at det er mange nyskilte menn med midtlivskrise og begynnende måne som tøffer seg med digre motorsykler og nyinnkjøpte cabrioleter. Mulig det er et forsøk på å gjøre inntrykk på damene, men det spørs om det fungerer. Jeg har inntrykk av at de damene som liker sånt, kan velge og vrake på nederste hylle, de er gjerne allerede opptatt. Vi andre blir ytterligere styrket i troen på singellivets fortreffelighet ved synet og lyden, eller snarere ulyden. Ikke bare er ulydene plagsomt høye, de er også direkte uappetittelige, det høres ut som doningene promper, raper og brekker seg. Det er så usexy som det er mulig å bli.

Jeg har vært borti noen slike motorentusiaster, som bare synes det er så drittøft med biler og motorsykler, jo større og mer bråkete, jo bedre. Der nytter det neppe å snakke om å ta hensyn til andre, for enkelte er ordet hensyn som en rød klut, snakker man om slikt er man moralist og det bør man fortrinnsvis ikke være. En del av dem befinner seg på et intellektuelt nivå omtrent som beskrevet i forrige bloggpost.
For mange år siden var jeg på en sammenkomst der folk hadde sett så veldig mange fine biler i det siste, siden temaet overhode ikke interesserte meg, syntes jeg det var gørrkjedelig å høre på. Der jeg satt for meg selv og kjedet meg, tenkte jeg på følgende: Dersom disse bilentusiastene hadde hørt andre snakke om alle de fine porselensservisene de hadde sett, med roser og gullkant, hadde de garantert syntes det hadde vært forferdelig kjedelig å høre på. Folk som var opptatt av slikt hadde de bare hatt forakt til overs for. I begge tilfellene dreide seg om stor interesse for ting, så for meg gikk det ut på det samme. Jeg hadde lyst til å komme med denne problemstillingen, men hadde sikkert fått høre at det var meg det var noe gærent med når jeg ikke forsto den vesentlige forskjellen på biler, som bare var sååå tøft, og porselensserviser, som bare var kjipt. Jeg unte virkelig disse bilentusiastene å være nødt til å overhøre endeløse, gørrkjedelige samtaler der man hyllet porselensserviser med roser og gullkant, da hadde de fått en viss føling med hvor kjedelig jeg hadde det når jeg var nødt til å høre på deres evinnelige prat om biler.

Jeg har alltid hatt problemer med å forstå hva som er så tøft med store, bråkete kjøretøy og syntes det er temmelig trist og stakkarslig å hevde seg ved hjelp av slikt. Nå er det vel mye forskjellig folk hevder seg med, men ikke alt er like plagsomt for andre. Den kjøringen som gjør at jeg ikke kan høre på radio om sommeren, er ikke nødvendig kjøring, det kan se ut til at jo mer unødvendig kjøringen er, jo mer plagsom er den. Man ønsker at folk i størst mulig grad skal bruke kollektivtransport til og fra jobb, men hvordan skal man forklare til slitne arbeidstakere at de skal henge i stroppen på en overfylt buss, av hensyn til miljø og medmennesker, mens andre kjører rundt og bråker for å få tiden til å gå?
Jeg har tenkt at dersom man skal plage noen, så skal man fortrinnsvis gjøre det med noe som har motor. Hvis det eksempelvis hadde vært bikkjer som hadde bjeffet tilsvarende som doningene brøler ute i gata, hadde folk neppe funnet seg i det. Nå må det sies at den bikkja som hadde greid å bråke tilsvarende det disse doningene gjør, den ville jeg helst slippe å møte. Et slikt uhyre burde vært sendt til de evige jaktmarker umiddelbart, men hvorfor finner folk seg i slikt bråk fra kjøretøy? Jeg har sett folk som har kikket over balkongkanten med mord i blikket når en brølende doning har passert, så det er nok flere enn meg som er lei av spetakkelet. Jeg snakket en gang med en eldre kvinne som bor i samme bygget som meg, det var før bråket begynte for alvor, hun var plaget med trafikkstøyen allerede da. Så kan man tenke seg hvordan hun har det nå.

Jeg er så inderlig trøtt og lei av å bli påtvunget denne totalt unødvendige støyen. Det virker så fullstendig meningsløst og jeg har mange ganger tenkt må da være forferdelig kjedelig bare å kjøre rundt og lage mest mulig ulyd. Gir det virkelig disse bråkebøttene så mye å holde på slik at det er verdt den forringelsen av livskvalitet det medfører for oss andre?

17 kommentarer:

  1. Godt skrevet! Jeg er så enig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er det i hvert fall to av oss. ;)

      Slett
  2. Støyplager er jeg godt kjent med ja, og synes det er helt grusomt. Hvorfor er det nødvendig eller gøy å stå og ruse motorsykkelen i et gatekryss så lyden slenges mellom bygårdene? Personlig skulle jeg gjerne sett et forbud mot motorsykler (i det minste) i byer. Interessant kan det jo være for noen, men må vi finne oss i støyforurensningen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er dokumentert at trafikkstøy tar liv:

      http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7607544

      http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7950112

      I boligmeldingen fra 2004 står: "Alle barn skal kunne bo trygt og godt." Ingen grunn til at ikke voksne skal ha samme behov og rettighet!

      Slett
    2. Jeg ønsker meg helt klart strengere lover når det gjelder støy. Jeg synes det er rart at støy i så liten grad er et tema, men tanke på at det ikke bare ødelegger trivsel, men også helse. Som det framgår av linkene til anonym, dør folk av støy.

      Slett
  3. Viktig med oppmerksomhet, og støy er en enkel måte å oppnå det på. Noen er så opptatt av å bli lagt merke til, at det spiller ingen rolle om de er til irritasjon, bare de blir sett.

    Sist jeg krysset et fotgjengerfelt var det en stakkars råner som måtte stoppe for meg. Han sto og ruset motoren til jeg var passert. Jeg går fort, så det var ikke tempoet som var problemet. Morsomt hvordan de blir så provosert av å måtte ta hensyn til andre, mens de selv føler seg berettiget som en femåring i en godtebutikkk.

    SvarSlett
    Svar
    1. De sørger i hvert fall for at man blir oppmerksom på at de er til, det er sikkert og visst. Og da er antagelig hensikten oppnådd.

      De skal gjøre akkurat som de vil, så får andre bare avfinne seg med det. Og ja, de minner mye om en femåring i en godtebutikk.

      Slett
  4. Godt sagt Laila. Og fint å ha deg tilbake med blogging - savnet deg .

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig å være savnet:)
      En av grunnene til at det er blitt lite blogging i det siste, er nettopp den omtalte støyen. Det er veldig vanskelig å konsentrere seg i slikt bråk.

      Slett
  5. Jeg har stor forståelse for at du er plaget av støy. Det jeg synes er rart, er at du trekker sammenligninger med syklister i veien, og likevel ikke ser at denne sammenligningen gjelder på godt og vondt. Ta for eksempel dette avsnittet:

    "Jeg har alltid hatt problemer med å forstå hva som er så tøft med store, bråkete kjøretøy og syntes det er temmelig trist og stakkarslig å hevde seg ved hjelp av slikt. Nå er det vel mye forskjellig folk hevder seg med, men ikke alt er like plagsomt for andre. Den kjøringen som gjør at jeg ikke kan høre på radio om sommeren, er ikke nødvendig kjøring, det kan se ut til at jo mer unødvendig kjøringen er, jo mer plagsom er den."

    Bytter vi ut med sykling, og tilpasser litt, så får vi dette:

    "Jeg har alltid hatt problemer med å forstå hva som er så tøft med rådyre, skrøpelige racersykler og syntes det er temmelig trist og stakkarslig å hevde seg ved hjelp av slikt. Nå er det vel mye forskjellig folk hevder seg med, men ikke alt er like plagsomt for andre. Den syklingen som gjør at jeg ikke kan kjøre noenlunde uforstyrret på smale, svingete riksveier om sommeren, er ikke nødvendig sykling [det er bare trening, ikke transport], det kan se ut til at jo mer unødvendig syklingen er, jo mer plagsom er den."

    Noen gjør ikke så mye av støy. Du gjør det, og jeg gjør det, men ikke alle. Det betyr ikke at vårt problem ikke er reelt. Ofte er det slik at de som selv bidrar til et problem, ikke synes at det er noe problem, og at de som beklager seg bare sutrer og burde holde munn.

    De som ofte har bråkete fester til langt på natt synes gjerne det er greit at naboene også har det. Røykere er gjerne svært tolerante overfor andres røyking. Og treningssyklister synes det er greit at andre treningssyklister bryter trafikkreglene og sinker og hindrer annen trafikk slik de selv gjør.

    Selv synes jeg at vi alle burde legge mer vekt på ikke å plage andre, det være seg med unødig støy, unødig hindring av trafikken eller andre ting.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis du følger linkene til den som har kommentert anonymt, så ser du at støy faktisk er farlig for liv og helse. Alle som ferdes i trafikken, uansett på hvilken måte, kan oppleve at de blir sinket av andre, det burde være til å leve med. Jeg opplever det ofte når jeg sykler på gang- og sykkelveier. Eksempelvis joggere med ørepropper, sikkert fin musikk, men det gjør at de ikke hører det om jeg bruker sykkelbjella. Det kan sinke meg ett minutt eller to, men det skader ikke helsa.

      Jeg kan ikke se at det finnes noe slikt som unødvendig sykling. At folk sykler for å trene og holde seg i form må da være positivt. Jeg vet om folk som har begynt å sykle for å trene som har opplevd bedring av så vel helse som livskvalitet. Selvfølgelig skal syklister ta hensyn til andre, det skal alle gjøre. Det er mange bilister som overhode ikke tar hensyn, jeg har hatt noen nær døden-opplevelser som syklist.

      Slett
  6. Hvis man skal trene finnes det et utall av treningsformer. Man behøver ikke å velge den ene som fører til plunder og heft i trafikken. Derfor er det unødvendig sykling. Den som skal fra A til B må velge veien. Den som skal trene behøver ikke det.

    Skal man på liv og død treningssykle i veien, så får man iallfall følge trafikkreglene. Være flink til å slippe forbi, ikke sykle flere i bredden, holde god avstand seg imellom. De som treningssykler gjør ikke det heller.

    Ett minutt eller to? Ja, kanskje når én treningssyklist hindrer én bilist. Men når ti treningssyklister hver seg hindrer de samme ti bilistene et minutt eller to hver, så blir det fort ganske mye. Hver bilist blir hindret i 10-20 minutter, og hver treningssyklist er til hinder i 10-20 minutter.

    Når jeg står i kassakø på supermarkedet, blir jeg "hindret" av de som står foran meg i køen. Men det er stor forskjell på å bli hindret fordi de - i likhet med meg - trenger tid på å få varene gjennom kassen, og det at de begynner å prate med den som sitter i kassen, bruker et par minutter på å telle opp penger eller finne frem bankkortet, sier "uff jeg glemte noe" og forsvinner inn mellom hyllene for å hente det mens køen må vente osv osv.

    De sistnevnte tingene er unødige hindringer som man ikke skulle behøve å finne seg i; førstnevnte, altså selve det å stå i kø for å bli betjent, er en nødvendig hindring, der alle hindrer og blir hindret på lik linje.

    Helse er ikke den eneste viktige trivselsparameteren i livet. For noen er motorsykkel som hobby noe som de føler at bidrar til en vesentlig heving av livskvalitet. De kunne - og kanskje burde - funnet på noe annet som plaget andre mindre, men nå velger de altså - fullstendig lovlig - motorsykkel. Nøyaktig det samme med landeveissykling. De kunne valgt noe som ikke plaget andre, men nå velger de altså landeveissykling, som regel med rutinemessige brudd på viktige trafikkregler.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå var det først og fremst støy, ikke sykling, som er temaet her. At du er irritert på syklister framgikk av det du skrev under den posten som faktisk handlet om sykling.

      Slett
    2. Det er visst ikke mulig å slippe unna temaet syklister! Syklister kan være plagsomme, men ikke i form av bråk, og det er vel poenget her.

      Faktisk skulle jeg ønske at syklister ble flinkere til å «bråke» (bruke ringeklokken) når de nærmer seg. Det som gjør dem farlige, er jo at de kommer brasende uten at man hører dem. Men her var temaet trafikkstøy, og det er ikke noe syklister gjør seg skyldige i.

      Slett
    3. Uansett hva man måtte mene om syklister, bråker gjør de ikke.

      Ringeklokke er så vidt jeg vet påbudt utstyr på sykkel og de kan med hell brukes. Jeg gir gjerne et lite klemt når jeg skal passere fotgjengere og synes det er greit at andre syklister gjør det samme når de skal kjøre forbi meg, enten jeg ferdes til fots eller på sykkel.

      Slett
    4. Sammenligningen med sykling startet i ditt blogginnlegg, der det var snakk om bilister som ble hindret i to minutter, fæle kondomdresser og annen elendighet. I innlegget ditt som jeg prøvde å svare på, men som jeg klarte å feilplassere, sto det også mest om sykling.

      Mitt ærend her er å prøve å få deg til å innse at ditt hat mot støy, om enn berettiget, ikke er noe annerledes eller _mer_ berettiget enn andres motvilje mot f.eks. unødige hindre i trafikken, som jeg har inntrykk av at du avfeier som bagatellmessig sutring. Hadde ikke du trukket inn sykling her, så hadde heller ikke jeg nevnt det.

      Hvis du avfeier andres irritasjon, så bør du ikke bli overrasket over at andre avfeier din. Motorsyklisten som kjører forbi vinduet ditt 2 ganger i døgnet på fornøyelsestur mener sikkert at "litt bråk i 10 sekunder to ganger om dagen må da folk finne seg i". Akkurat som syklisten som snakker om at bilister må finne seg i å bli hindret et minutt eller to.

      Som jeg håper du forstår, så har jeg ingen innvendinger mot at du skriver et innlegg mot støy. Det stiller jeg meg helhjertet bak. Det jeg finner merkelig er at du synes ute av stand til å se at den enes unødvendige fornøyelse er den andres plage også på områder hvor du selv ikke er den som føler seg plaget.

      Slett
    5. Poenget mitt var vel at syklistene som passerer leiligheten min ikke er til plage, med eller uten kondomdress. De aller fleste syklistene her jeg bor opptrer enkeltvis, de store flokkene med syklister man klager så fælt over, er svært sjeldne å se. De som kjører bil opplever neppe slikt hver dag, mens jeg og andre opplever denne støyen hver eneste dag.

      Jeg har et konstant brøl forbi leiligheten min om sommeren, det er svært ubehagelig. Det er snakk om folk som tydeligvis bare kjører for å bråke, ikke for å kjøre tur. Det finnes også motorsyklister i området som ikke er særlig plagsomme, de har stillegående sykler og kjører pent og rolig, om en slik passerer leiligheten min, hører jeg det knapt. Men det hjelper lite når så mange andre bråker så til de grader.

      Støy er beviselig farlig for helsa, på siden til Norsk forening mot støy kan man blant annet lese: "I 2011 publiserte Verdens helseorganisasjon (WHO) en rapport hvor det for første gang har blitt kartlagt hvor mange friske leveår som går tapt på grunn av trafikkstøy. Her anslår de at minst en million år med god helse går tapt årlig som følge av trafikkstøy i Vest-Europa". Jeg vet ikke hvor mange friske leveår som går tapt fordi folk blir hindret i trafikken av syklister, men jeg tror de er langt færre.

      Slett

Bloggen er åpen for anonyme kommentarer, men jeg ser helst at du kommenterer med et navn, det behøver ikke være ditt eget. Da velger du navn/nettadresse, det er ikke nødvendig med nettadresse. Dersom flere anonyme kommenterer under samme bloggpost kan det bli ganske kaotisk og vanskelig å skjønne hvem som er hvem.