onsdag 18. juli 2012

Skummelt treningsapparat

Jeg er regelmessig innom språkspalten til Per Egil Hegge i Aftenposten. Til tider meget fornøyelig lesning, det er ganske utrolig hva enkelte kan få seg til å skrive. I dag kan man for eksempel lese om å fyre for lut og kaldt vann. For noen dager siden kunne man lese en bruksanvisning for et treningsapparat, og de som måtte mene at trening er farlige greier blir nok styrket i troen etter å ha lest dette. Bruksanvisningen er som følger:

«Som deltaker blir mer kunnskapsrik om bevegelser, kan det være på tide å legge en utfordring. Bruk bånd for motstand eller sitte på en ball til å endre opp treningen. The Pilates Øvelse guiden forklarer en ball øvelse. Sitt høy med nøytrale bekkenet holdning. Hvile fingrene på ballen. Trekk navlen opp og inn på baksiden av ryggraden.
Pust å forlenge overkroppen, men holde haken horisontale. Pust ut å slippe haken, oppvaskkum sternum tilbake og rull ned ryggvirvler Pust inn igjen for å fylle tilbake brystkassen Pust ut igjen for å krølle sikkerhetskopiere, stabling av ryggvirvlene, hodet flyter som en ballong på toppen. Gjenta fem ganger og prøver å få kontakt bevegelsen med å puste. Prøv å ikke la ballen rulle gjennom hele øvelsen.»

Her er tydelig at man har brukt et oversettelsesprogram, men likevel! Selv foretrekker jeg å gå eller sykle for å få den nødvendige mosjon. Sykkel gir ikke bare god mosjon, men er også et miljøvennlig og stillferdig framkomstmiddel, og må jo være å foretrekke framfor treningsapparater av denne sorten. I hvert fall for oss som ikke behersker kunsten å trekke navlen opp og inn på baksiden av ryggraden.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggen er åpen for anonyme kommentarer, men jeg ser helst at du kommenterer med et navn, det behøver ikke være ditt eget. Da velger du navn/nettadresse, det er ikke nødvendig med nettadresse. Dersom flere anonyme kommenterer under samme bloggpost kan det bli ganske kaotisk og vanskelig å skjønne hvem som er hvem.