fredag 25. februar 2011

Opplevelser med Adecco

Fra min tid som Adecco-vikar
Som jeg har skrevet om før, har jeg jobbet mye for vikarbyråer. Jeg har vært innom diverse byråer opp gjennom årene, alle har betalt dårlig, men de fleste har utbetalt avtalt lønn. Bortsett fra ett av dem, der jeg ofte opplevde at lønna ikke stemte, og da i betydning av at jeg fikk lavere lønn enn avtalt, og jeg hørte flere historier om andre som hadde opplevd det samme. Dette byrået var Adecco, derfor er jeg ikke overrasket over det som har kommet fram i det siste.

I en periode stemte lønna så å si aldri. Da var også lønnslippene jeg fikk litt spesielle, timelønna sto ikke oppført, kun samlet beløp og antall timer. Når jeg har jobbet for andre byråer har alltid timelønn stått oppført. Men det var jo ikke vanskelig å regne ut og da fikk jeg gjerne et resultat som lå noen kroner under det som var avtalt. Jeg tok det opp med dem, de beklaget, men uten at det ble noen bedring. Til slutt skrev jeg en lang mail til Arbeidstilsynet, fikk et meget godt svar tilbake, og sendte hele greia videre til Adecco. Jeg ble innkalt til samtale på kontoret deres, hun jeg snakket med la seg nok en gang flat og sa enda at dette var ”innmari flaut”. Jeg skulle få utbetalt det de skyldte meg, noen dager senere fikk jeg en sum som så ut til å stemme sånn noenlunde. Jeg trodde det hadde ordnet seg, men så skjedde det nok en gang at lønna ikke stemte. Da begynte jeg å bli sliten, jobbene jeg hadde for Adecco var på kantiner, og de var ofte slitsomme nok i seg selv, om jeg ikke skulle slite for å få avtalt lønn i tillegg, og den avtalte lønna var så visst ikke mye å rope hurra for, eller til å leve av.

På den tiden fikk jeg et oppdrag på en kantine som helt klart var av de bedre jeg var innom mens jeg jobbet for Adecco. Jeg fortalte hva som foregikk og fikk vite at de hadde hørt liknende historier før. Lederen på stedet tok det opp med Adecco, og det ble faktisk en bedring etter det. Da begynte de også å føre opp timelønn på lønnslippene.

Noe annet jeg opplevde var at jeg ble ringt opp en morgen om en jobb der jeg måtte stille umiddelbart, noe som for så vidt var vanlig, men i dette tilfellet hastet det voldsomt og stedet var vanskelig å komme til uten bil. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne ta taxi, så skulle de betale regningen senere. Jeg snakket enda med en av dem på telefonen på ettermiddagen og fikk beskjed om hvordan jeg skulle gå fram for å få det dekket. Jeg så aldri noe til disse pengene.

Hva de forskjellige vikarene fikk i lønn lot til å variere sterkt. Eksempelvis jobbet jeg på samme sted først sammen med ei norsk jente i tjueårene, som fikk flere kroner mer i timen enn ei svensk som jobbet der like etterpå. Disse jentene var jevngamle og hadde tilsvarende erfaring med kantinearbeid. Den svenske jenta fortalte at da hun hadde klaget på den lave lønna, hadde hun fått høre at ”det er sånn lønna er hos oss”.

Jeg husker jeg en gang ankom en kantine, der løp det allerede en annen vikar rundt og jobbet for harde livet. Blid og hyggelig var han også, og de var godt fornøyd med ham på stedet. Han hadde langt lavere lønn enn meg, noe som antagelig skyldtes hans utenlandske bakgrunn. Jeg og en av de fast ansatte hadde en liten samtale på pauserommet i løpet av dagen, hun ga uttrykk for at hun syntes det var fælt med den lave lønna Adecco ga utenlandske vikarer. Hun fortalte også at det var stor forskjell på lønna til vikarene som var innom stedet og at lønnsforskjellene var helt vilkårlige.

Jeg hørte historier fortalt av fast ansatte om vikarer som hadde beklaget seg over at lønna aldri stemte. Vikarer fortalte at de hadde jobbet overtid og ikke kunne forstå at de hadde fått så lite utbetalt i etterkant. En vikar hadde blitt sjokkert da hun hadde fått høre hvor lav timelønn hennes utenlandske kolleger fikk. Slik kunne jeg holde på, det var nok av triste historier om fortvilte vikarer som opplevde snusk og fanteri fra arbeidsgiveren sin.

Etter hvert ble det stadig lengre mellom oppdragene jeg fikk fra Adecco, noe som etter all sannsynlighet skyldtes at jeg ikke hadde stått med lua i hånda og funnet meg i snusket deres.

Mer om Adeccos dårlige behandling av vikarer kan leses her.

8 kommentarer:

  1. oh yeah! for en organisasjon. Har nettop fått et oppdrag via adecco som krever en bachelor grad. Timelønn = 132,- i timen..

    SvarSlett
  2. Har inntrykk av at vikarbyråene, ikke bare Adecco, betaler stadig dårligere. 132 kroner timen for en slik type oppdrag er direkte tragisk.

    SvarSlett
  3. Kjempefint at pressen tok Adecco for seg og avslørte virksomheten deres!

    Men ellers er det vel fast takst å behandle vikarer ganske dårlig, samtidig som mange bedrifter er avhengige av dem… Da jeg jobbet for Haukeland sykehus i Bergen, leverte jeg inn skattekort og ble trukket riktig på første lønnsslipp. Men andre måneden ble jeg trukket 50 %, som om jeg ikke hadde levert skattekort. Dette ble så korrigert tredje måneden, etter at jeg hadde meldt fra.

    Slik fortsatte det. Haukeland sykehus hadde nemlig et system – som de ansatte på lønnskontoret ikke var enige i – der vikarers skattekort bare var registrert én måned om gangen! Annenhver måned var du sparket ut igjen, og ble trukket 50 % i skatt. Plagsomt for folk med boliglån, som måtte vente enda en måned for å få tilbakebetalt for mye trukket. Det store antallet vikarer tatt i betraktning, er det tankevekkende at sykehuset valgte seg et system som var til direkte plage for en stor gruppe ansatte som sykehuset attpåtil er avhengig av. Her gjorde man seg virkelig umak med IKKE å være personalvennlig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Systemet til Haukeland sykehus er jo det reneste vanvidd, trodde ikke slikt var mulig.

      Det var absolutt bra at den tvilsomme virksomheten til Adecco ble avslørt. Men om det hjelper på sikt er en annen sak.

      Slett
    2. Vel vel, de er iallfall under tiltale for 333 brudd på arbeidsmiljøloven! Og disse "lovbruddene kunne medført alvorlig fare for liv eller helse ved tre sykehjem i Oslo." - Jeg blir rent bibelsk her, gang 333 med 2, og du får dyrets tall 666! :-)

      Dessuten: Forelegg på 100.000 kroner for "vektersnusk" (tre års utleie av vektere uten tillatelse fra politiet) og kritikk i Viasat-saken! Da er det ikke helt overbevisende å anføre at "Hver dag har vi 7.000 mennesker som jobber for oss, og vi har veldig gode rutiner!"

      http://www.dagbladet.no/2012/12/06/nyheter/adecco/arbeidsliv/oslo_kommune/sykehjem/24688301/

      Jeg ble i litt godt humør, jeg! GODT NYTTÅR!

      Slett
    3. Det jeg så av Adecco er at de har veldig gode rutiner for snusk og fanteri. Det kan de jo være stolte av. Godt nytt år til deg også:)

      Slett
  4. Når det kommer til lønnen for et oppdrag du gjør for Adecco så er det jo bedriften som leier inn bemanning som bestemmer, og ikke Adecco selv.
    Adecco tar et påslag på det bedriften setter som lønn for deg. Og slik tjener dem penger.
    Altså- Om ISS bestiller en kantinemedarbeider som skal jobbe i 1 mnd for eksempel. Så sier ISS at lønnen skal være 100kr/t. Da ganger Adecco Lønn x 1,65 for å finne ut hva de skal fakturere. Det blir da fakturert 165kr for hver time du jobber. Etter at Adecco da har betalt ut lønn til deg, OTP, forsikring, arbeidsgiveravgift og feriepenger så sitter dem igjen med 25kr som da går til lønn for alle ansatte i Adecco, Rekrutterere, Adecco Campus etc.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå så jeg jo at Adecco lønnet folk forskjellig, selv om de jobbet på samme sted. Jeg så også hva en bedrift måtte betale for vikar, og i hvert fall i det tilfelle, betalte bedriften mer enn dobbelt så mye som det jeg fikk i lønn. Og det å trikse med lønn, slik de gjorde både med meg og andre, er ikke lovlig.

      Slett

Bloggen er åpen for anonyme kommentarer, men jeg ser helst at du kommenterer med et navn, det behøver ikke være ditt eget. Da velger du navn/nettadresse, det er ikke nødvendig med nettadresse. Dersom flere anonyme kommenterer under samme bloggpost kan det bli ganske kaotisk og vanskelig å skjønne hvem som er hvem.

Kommentarer som inneholder skjellsord og usakligheter vil heretter bli slettet.