torsdag 9. juli 2009

Hurra for biblioteket!

Jeg har alltid likt å lese. Jeg kunne ikke lese før jeg begynte på skolen, men det tok ikke lang tid før jeg kunne lese hele setninger i læreboka, de var av typen ”far leser avisen”, ”mor vasker opp”, man hadde ikke kommet så langt med likestillingen den gang.
Disse håpløse setningene tok ikke motet fra meg, det varte ikke lenge før jeg ble så avansert at jeg kunne komme meg gjennom hele bøker. Når jeg hadde bursdag ønsket jeg meg gjerne penger, og disse ble brukt i den lokale bokhandelen. Det var toppen av lykke å kunne gå dit og kjøpe bøker. Når jeg ikke hadde mulighet til det, var biblioteket en god løsning.

Og jeg har fortsatt å låne bøker på biblioteket, hadde jeg vært nødt til å kjøpe alle bøkene jeg har lest ville jeg for det første ikke hatt råd til annet enn bøker, og jeg ville heller ikke hatt plass til stort annet enn bøker. Siden det ikke hadde vært noen holdbar situasjon så ville jeg rett og slett vært nødt til å lese mindre dersom jeg ikke hadde hatt biblioteket. Bare tanken gjør meg trist, derfor er jeg kjempeglad for det flotte tilbudet som bibliotekene faktisk er. Jeg har akkurat vært gjennom en periode der jeg var selvforsynt med bøker, noe som blant annet skyldtes at jeg var i overkant sløv med å avbestille bøker fra Bokklubben Nye Bøker, det ramlet ned overraskelser i postkassa støtt og stadig en tid, men heldigvis var alle overraskelsene særdeles lesbare. I tillegg til engelske pocketbøker innkjøpt i blant annet Dublin, der de har mange gode bokhandlere, og billige bøker kjøpt på nettet. Men plutselig var mesteparten av dette lest, og jeg måtte igjen legge veien innom biblioteket. Der finner jeg stort sett alltid noe lesbart, og i disse dager er det også veldig enkelt og greit å bestille bøker de ikke har inne. Det er bare å gå inn på nettsiden til biblioteket, sjekke om den ønskede boka er på hylla, er den ikke det er det fort gjort å bestille den, så dukker det gjerne snart opp en mail med beskjed om at boka kan hentes. Virkelig flotte greier!

Det har slått meg i det siste at det kan være lurt å benytte seg av dette godet mens det ennå er tid. Min store skrekk er at Fremskrittspartiet skal komme til makta, da er jeg ikke så sikker på at det vil gå så bra med bibliotekene. Dette partiet ser ut til å ville starte et korstog mot den såkalte kultureliten, og siden dette partiet later til å operere med noe jeg vil kalle det utvidede kulturelitebegrep, er jeg redd for at også vi som er glade i bøker havner i denne utvidede kultureliten. Jeg har før befunnet meg i denne gruppen fordi jeg abonnerte på Dagsavisen, visstnok en avis som bare kultureliten leser, ifølge Frp. Jeg har nå kuttet ut denne avisen, av grunner jeg skal skrive om en annen gang, det skyldes ikke angst for å tilhøre kultureliten. Siden jeg hører på klassisk musikk og P2, vil jeg antagelig uansett havne i den store stygge kultureliten til Frp. Der i gården liker man jo ikke denne kultureliten, der dyrker man ”folk flest”, hvem nå disse måtte være. Uansett, tilhører man ikke disse man ynder å kalle folk flest, bør man holde kjeft, da er man ikke folkelig nok til å ha rett til å uttale seg. Siden jeg ikke er så veldig sikker på om folk flest er noe særlig glade i å lese bøker, er jeg redd bibliotekene fort kan bli salderingspost hvis dette ”folkekjære” partiet skulle komme i regjerning.
Som omstreifende arbeider har jeg møtt mange fra arbeiderklassen, og der er det jo mange som sympatiserer med Fremskrittspartiet. Det er også mange som ikke gjør det, arbeiderklassen er like sammensatt som en hvilken som helst annen gruppe. Når det gjelder disse som stemmer Frp er min erfaring at blant dem er det mange som har en negativ innstilling til kultur i det store og hele. Dette er neppe folk som løper ned dørene på nærmeste bibliotek, og jeg tror ikke disse ville felle alt for mange tårer om alt som fantes av bibliotek her i landet ble nedlagt.

Som den overbeviste lesehesten jeg er, håper jeg virkelig at bibliotekene vil bestå. Det å lese bøker har gitt meg enormt mye glede, og sikkert litt kunnskap i tillegg.
Og hvor deilig er det ikke å krabbe opp i sofaen med en god bok etter en slitsom dag på jobb. For ikke å snakke om late sommerdager på stranda, eller andre steder, hva hadde de vært uten en bok å lese på? Hvordan skulle jeg overlevd flyturer, jeg som kjeder meg så fælt på fly, om jeg ikke hadde kunnet stikke nesa i en bok og glemme hele kjedsomheten? I det hele tatt, hvordan i all verden skulle jeg overlevd uten bøker?

Derfor et stort og rungende hurra for biblioteket som har vært med på å lære meg å sette pris på det å lese, det har gitt meg mange gleder jeg ikke ville vært for uten!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggen er åpen for anonyme kommentarer, men jeg ser helst at du kommenterer med et navn, det behøver ikke være ditt eget. Da velger du navn/nettadresse, det er ikke nødvendig med nettadresse. Dersom flere anonyme kommenterer under samme bloggpost kan det bli ganske kaotisk og vanskelig å skjønne hvem som er hvem.

Kommentarer som inneholder skjellsord og usakligheter vil heretter bli slettet.